معرفى كتاب فلسفه براي كودكان و نوجوانان

معرفى كتاب فلسفه برای کودکان و نوجوانان "چشم‌اندازهای جهانی" ، ویراسته : سعید ناجی، رسنانی هاشم، ترجمه: حمیدرضا محمدی، نشر نی: مقالاتی که بنیانگذاران و پیشگامان برنامه‌ی "فلسفه برای کودکان" در سطح جهان نوشته‌اند، در این کتاب به صورت گفتگو و مصاحبه آماده شده است. 

بخش اول کتاب به خاستگاه این جنبش و بنیان‌های فلسفی و نظری آن می‌پردازد.

بخش دوم کاربردهای تخصصی دیالوگ فلسفی در آموزش فلسفه، اخلاق، فلسفه اخلاق و علوم را بررسی می‌کند.

بخش سوم به موضوعات نظری، مانند اهداف این روش با نظر به جست‌جوی حقیقت و معنا، و بحث درباره رمان‌ها یا داستان‌های کوتاه و ویژگی‌های‌شان می‌پردازد. 

بخش چهارم نحوه ‌ی اجرای این برنامه در سطح جهان را توضیح می‌دهد. و به تفاوت‌های فرهنگ، شیوه‌های حلقه‌ی کندوکاو و ضرورت جرح و تعدیل برنامه به جهت سازگاری با مسائل محلی می‌پردازد. 

بیست و یک مصاحبه شونده‌ی این مجموعه از ۱۲ کشور مختلف در شش قاره دنیا هستند. 

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول

دوره های هَمبازی مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول (کارگاه بازی مادر و کودک): اين کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند .شامل بازی های علمی، ریاضی، حرکتی، آمادگی خواندن و نوشتن، تمرکز، کارکردهای اجرایی مغز و بازی های رشدی هستند. بازی هایي شاد که یادگیری های فراوانی برای بچه ها به همراه دارد و آنها را برای رفتن به مدرسه آماده می کند. به علاوه فرصتی است که مامان ها تعداد بسیاری بازی یاد بگیرند که می توانند فرای ساعات کلاسی نیز آگاهانه با بچه ها بازی کنند. این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 5 تا 6 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 24 تیر 1399

زمان : سه شنبه ها _ ساعت 12 تا 12:50

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازی های بپر بپر

دوره های هَمبازی مجازی: بازی های بپر بپر (کارگاه بازی مادر و کودک): این کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند. شامل بازی های حرکتی مختلف هستند و برای تقویت مهارت های ورزشی، حرکتی ظریف و درشت، تمرکز و هوش فضایی بچه ها عالی هستند. به علاوه فرصتی است که مامان ها هم با بچه ها بازی و ورزش کنند.  این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 4 تا 7 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 22 تیر 1399

زمان : يکشنبه ها، ساعت 13 تا 13:30

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

جشن تيرگان ١٣٩٩ مجازى

هر سال جشن تیرگان را در خانه کتابدار باهم جشن می‌گرفتیم.  تصمیم گرفتیم امسال نیز مانند هرسال این جشن را با تغییرات کوچک برپا کنیم. به خانه‌های شما بیاییم و درباره تیرگان بیشتر بدانیم. "فرشته قبادی" عضو شورای کتاب کودک و کمیته ترویج خواندن که تسهیلگر جشن تیرگان بوده‌ است، روایتگر آن است. 

ضمنِ برپایی این جشن برای کودکان این سوال‌ها را با خودمان مرور می‌کنیم: چرا ایرانیان "جشن" را خلق کردند؟ آیا می‌خواستند قانع باشند و با شکرگزاری مشکلات را فراموش کنند؟ آیا می‌خواستند برای مشکلات، با روحیه‌ای تازه راه‌حل پیدا کنند؟ آیا اساسا تسلیم مشکلات بودند یا با آن‌ها می‌جنگیدند؟ آیا ... 

"جشن" امروز چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ ...

اخبار

حلقه هاي مطالعاتي “گروه سني ب” ۱۳۸۹

اين كارگاه با هدف پرورش خلاقيت، دقت در مشاهدات، بالا بردن قدرت تحليل كتاب، تقويت خواندن و نوشتن، تقويت اعتماد به نفس براي گروه سني "ب" در روزهاي يكشنبه (يك هفته در ميان) توسط خانم نينا هرندي زاده برگزار مي شود.

 

 

 

 جلسه اول: پس از آشنا شدن، بچه ها و مربي در حياط و كوچه گردش كردند و مشاهدات خود را نوشتند. از آن ها خواسته شد درباره مشاهدات خود از درختان صحبت كنند و آن ها را بنويسند. سپس كتاب "درخت من و شهر تابانا" نوشته نفيسه نفيسي خوانده شد.

جلسه دوم: در ابتدا كتاب "درخت بخشنده" توسط مربي خوانده شد و از بچه اين سوال پرسيده شد كه "در خانواده شما چه كسي شبيه درخت بخشنده است؟ آن فرد چه چيزي بخشيده است؟" بچه ها پاسخ هايي مانند علم برادر، دوستي خواهر، درد و دل كردن با مادر و…را دادند كه بسيار جالب بود.

جلسه سوم:  در اين جلسه نقاشي "درخت آرزو ها" به صورت دسته جمعي كشيده شد و سپس نمايش كتاب درخت من و شهر تابانا كه قبلا خوانده شده بود اجرا شد.

جلسه چهارم: ابتدا كتاب "هميشه دوستت دارم" نوشته رابرت مانش خوانده شد. سپس درباره تفاوت هاي پدر و مادر بحث شد. بچه ها به اين نتيجه رسيدند كه آن ها فرقي با هم ندارند فقط مادر عاطفي تر است. همچنين آن ها اظهار داشتند كه با مادر بهتر مي توان درد و دل كرد و در مورد مشكلات پيش آمده صحبت كرد.

جلسه پنجم: در اين جلسه درباره ي تصاوير كتاب "هميشه دوستت دارم" بيشتر صحبت شد و بچه ها در مورد مادر و حسي كه نسبت به مادرشان دارند نقاشي كردند. همچنين درباره  فصل پاييز و رنگارنگي برگ هاي پاييز صحبت شد.

جلسه ششم: كتاب "غول غمگين" نوشته شانتال ماروي خوانده شد. اين كتاب در مورد "پدر" است و بعد از خواندن كتاب با بچه ها درباره پدرانشان و احساسشان نسبت به آن ها صحبت شد. همچنين درباره تفاوت هايي كه انسان ها با هم دارند و  بچه هاي معلول و نيازهايشان صحبت شد.

جلسه هفتم: داستان "غول خنده ها" كه حرفهايش را در كيسه مي گذارد و به آبگير مي اندازد گفته شد سپس از بچه ها پرسيده شد كه شما چه چيزي را كه بايد داشته باشيد و نداريد، در كيسه مي گذاريد؟ پس از اين سوال، جواب هاي آن ها به صورت داستان در آمد و آن ها نقاشي كيسه و چيزي كه درونش مي باشد را كشيدند. در آخر بچه ها با يكي از والدين مصاحبه اي انجام دادند و همين سوال را از او پرسيدند و با روش مصاحبه كردن آشنا شدند.

جلسه هشتم: كتاب "غول دوچرخه" نوشته احمد اكبرپور خوانده شد. سپس سه سوال از آن ها پرسيده شد: ۱-دوچرخه مال كيست؟ ۲-مقصد دوچرخه كجاست؟ ۳-در راه چه اتفاق هايي مي افتد؟ بچه ها پاسخ هاي جالبي به اين سوالات دادند و درباره كتاب با آن ها صحبت شد. همچنين روخواني كتاب انجام شد و در آخر از آن ها خواسته شد به اين سوال پاسخ دهند: "دوست داشتيد آخر داستان چه اتفاقي مي افتاد؟". قرار شد بچه ها پاسخ اين سوال را در جلسه بعد بدهند

جلسه نهم: در اين جلسه ادامه كتاب "غول دوچرخه" خوانده شد و از بچه ها خواسته شد در ذهن خود وارد خانه غول شوند و سپس از آنجا فرار كنند و تصورات ذهني خود را بنويسند. در پايان نوشته هاي بچه ها خوانده شد و درباره آن ها صحبت شد.

جلسه دهم: در اين جلسه از بچه ها خواسته شد به صورت گروهي نقاشي كتاب "غول دوچرخه" را بكشند. بچه ها در حين نقاشي كردن درباره كتاب صحبت و تبادل نظر كردند.

جلسه يازدهم: در اين جلسه كتاب "قصه ي يوسف جون" از نفسه نفيسي خوانده شد. از بچه ها خواسته شد به اين سوالات پاسخ دهند: در خانواده با چه كسي مشورت مي كنيد؟ با چه كسي درس مي خوانيد؟ با چه كسي درد و دل مي كنيد؟ با چه كسي بازي مي كنيد؟ وقتي بازي مي كنيد چه حسي داريد؟

سپس به تحليل پاسخ بچه ها پرداختيم و درباره ي آن ها صحبت كرديم.

اخبار مرتبط

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

در خبرنامه ما عضو شوید :
Loading