معرفى كتاب فلسفه براي كودكان و نوجوانان

معرفى كتاب فلسفه برای کودکان و نوجوانان "چشم‌اندازهای جهانی" ، ویراسته : سعید ناجی، رسنانی هاشم، ترجمه: حمیدرضا محمدی، نشر نی: مقالاتی که بنیانگذاران و پیشگامان برنامه‌ی "فلسفه برای کودکان" در سطح جهان نوشته‌اند، در این کتاب به صورت گفتگو و مصاحبه آماده شده است. 

بخش اول کتاب به خاستگاه این جنبش و بنیان‌های فلسفی و نظری آن می‌پردازد.

بخش دوم کاربردهای تخصصی دیالوگ فلسفی در آموزش فلسفه، اخلاق، فلسفه اخلاق و علوم را بررسی می‌کند.

بخش سوم به موضوعات نظری، مانند اهداف این روش با نظر به جست‌جوی حقیقت و معنا، و بحث درباره رمان‌ها یا داستان‌های کوتاه و ویژگی‌های‌شان می‌پردازد. 

بخش چهارم نحوه ‌ی اجرای این برنامه در سطح جهان را توضیح می‌دهد. و به تفاوت‌های فرهنگ، شیوه‌های حلقه‌ی کندوکاو و ضرورت جرح و تعدیل برنامه به جهت سازگاری با مسائل محلی می‌پردازد. 

بیست و یک مصاحبه شونده‌ی این مجموعه از ۱۲ کشور مختلف در شش قاره دنیا هستند. 

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول

دوره های هَمبازی مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول (کارگاه بازی مادر و کودک): اين کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند .شامل بازی های علمی، ریاضی، حرکتی، آمادگی خواندن و نوشتن، تمرکز، کارکردهای اجرایی مغز و بازی های رشدی هستند. بازی هایي شاد که یادگیری های فراوانی برای بچه ها به همراه دارد و آنها را برای رفتن به مدرسه آماده می کند. به علاوه فرصتی است که مامان ها تعداد بسیاری بازی یاد بگیرند که می توانند فرای ساعات کلاسی نیز آگاهانه با بچه ها بازی کنند. این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 5 تا 6 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 24 تیر 1399

زمان : سه شنبه ها _ ساعت 12 تا 12:50

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازی های بپر بپر

دوره های هَمبازی مجازی: بازی های بپر بپر (کارگاه بازی مادر و کودک): این کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند. شامل بازی های حرکتی مختلف هستند و برای تقویت مهارت های ورزشی، حرکتی ظریف و درشت، تمرکز و هوش فضایی بچه ها عالی هستند. به علاوه فرصتی است که مامان ها هم با بچه ها بازی و ورزش کنند.  این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 4 تا 7 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 22 تیر 1399

زمان : يکشنبه ها، ساعت 13 تا 13:30

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

جشن تيرگان ١٣٩٩ مجازى

هر سال جشن تیرگان را در خانه کتابدار باهم جشن می‌گرفتیم.  تصمیم گرفتیم امسال نیز مانند هرسال این جشن را با تغییرات کوچک برپا کنیم. به خانه‌های شما بیاییم و درباره تیرگان بیشتر بدانیم. "فرشته قبادی" عضو شورای کتاب کودک و کمیته ترویج خواندن که تسهیلگر جشن تیرگان بوده‌ است، روایتگر آن است. 

ضمنِ برپایی این جشن برای کودکان این سوال‌ها را با خودمان مرور می‌کنیم: چرا ایرانیان "جشن" را خلق کردند؟ آیا می‌خواستند قانع باشند و با شکرگزاری مشکلات را فراموش کنند؟ آیا می‌خواستند برای مشکلات، با روحیه‌ای تازه راه‌حل پیدا کنند؟ آیا اساسا تسلیم مشکلات بودند یا با آن‌ها می‌جنگیدند؟ آیا ... 

"جشن" امروز چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ ...

اخبار

حلقه هاي مطالعاتي گروه سني ب

حلقه هاي مطالعاتي براي اعضاي گروه سني ب روزهاي يكشنبه (يك هفته در ميان) ساعت ۱۵ الي ۱۴:۳۰ توسط خانم نينا هرندي زاده برگزار مي شود.

"بهار و تابستان ۹۰"

جلسه اول: در اين جلسه با هدف تقويت صحبت كردن، تحليل كردن، خواندن و تخيل، كتاب هاي "يوسف جون" نوشته "نفيسه نفيسي" و "دوست داشتن يك احساس عجيب است" نوشته "جوان دالش انگلاند"خوانده شد و از بچه ها خواسته شد خود را به جاي شخصيت هاي داستان ها  بگذارند و درباره آن ها صحبت كنند.

جلسه دوم: در اين جلسه با هدف آشنايي با واژه نامه چيستاني، اجراي نمايش خلاق و آشنا شدن با حيوانات فعاليت هاي زير انجام شد: ۱- آموزش استفاده از واژه نامه چيستاني ۲- پيدا كردن حيوانات مورد نظر بچه ها در واژه نامه ۳- اجراي نمايش خلاق با استفاده از كتاب "مرغ سرخ پا كوتاه" 4- كشيدن نقاشي حيوان مورد علاقه شان.

جلسه سوم: در اين جلسه با هدف ايجاد دقت بيشتر در ديدن تصاوير و تقويت نوشتن فعاليت هاي زير انجام شد: ۱- توصيف نقاشي ها و تصاوير كتاب "پر نرم براي لحاف خواهر كوچولو" نوشته "ميريام فريتز" قبل از خواندن كتاب ۲- تبديل اين توصيف ها به داستان و نوشتن آن توسط بچه ها ۳- انجام يك بازي در رابطه با اين داستان ۴- خواندن كتاب توسط خود بچه ها

جلسه چهارم: در اين جلسه با هدف تقويت شعر خواني و شعر نويسي فعاليت هاي زير انجام شد: ۱- خواندن شعر "ترانه اي براي آشتي"  از كتاب "به قول پرستو" نوشته قيصر امين پور توسط بچه ها ۲- خواندن كتاب "اگر آدم برفي ها آب نشوند" نوشته سيد علي شجاعي توسط بچه ها و كشيدن نقاشي آن.

جلسه پنجم: ابتدا شعر "لالايي باد" از كتاب "به قول پرستو" نوشته قيصر امين پور خوانده شد. همچنين كتاب هاي "پر نرم براي لحاف خواهر كوچولو" نوشته ميريام فريتز و "يك روز يك پسره" نوشته محمدرضا شفيعي خوانده شد.

 جلسه ششم: در اين جلسه نقاشي كتاب "آگر آدم برفي ها آب نشوند" توسط بچه ها كشيده شد. بعد از آن كتاب "نقاشي هاي بابا" خوانده و نقاشي آن توسط بچه ها كشيده شد. در آخر به پيشنهاد خود بچه ها كلمه بازي انجام شد. در اين بازي كلمه اي روي برگه اي مي نويسند و روي پيشاني يكي از بچه ها مي چسبانند و او بايد با سوال پرسيدن از ديگران آن كلمه را حدس بزند.

جلسه هفتم: در اين جلسه كتاب "زال و سيمرغ" به روايت م.آزاد براي بچه ها خوانده و از بچه ها خواسته شد درباره موضوعات زير بنويسند: ۱-پهلوان چه كسي است؟ ۲-تفاوت بين نقشه ايران در زمان گذشته و حال ۳-نقشه كنوني ايران شبيه چه حيواني است ۴-اگر بچه مو سفيد داشته باشيد چه مي كنيد؟   در آخر نوشته هاي بچه ها خوانده شد.

جلسه هشتم: در اين جلسه كه توسط خانم شهين دهقان برگزار شد، كتاب "قول بچه قورباغه" ترجمه شهلا انتظاريان خوانده شد. بچه ها نقاشي هاي داستان را كشيدند و عروسك انگشتي درست كردند و نمايش اين قصه را اجرا كردند. در طول اين جلسه بچه ها با مراحل رشد قورباغه و پروانه آشنا شدند و در آخر بازي "گوشه" را انجام دادند.

جلسه نهم: در اين جلسه داستان "زال و سيمرغ" يادآوري و كتاب "جوجه اردك زشت" براي بچه ها خوانده شد. درباره "تفاوت ها و شباهت ها" با بچه ها صحبت شد و در آخر بچه ها نقاشي هايي در رابطه با اين دو داستان كشيدند.

جلسه دهم: بعد از خواندن داستان "زال و سيمرغ" در جلسات گذشته ، بچه ها خود را براي اجراي نمايش اين داستان آماده كردند. در اين جلسه بچه ها كاردستي و وسايلي كه براي اجراي نمايش نياز داشتند را درست كردند.

جلسه يازدهم: در اين جلسه كتاب "من معلولم" نوشته جن كرين و ترجمه قاسم كريمي براي بچه ها خوانده و درباره "معلوليت و تفاوت" با آن ها صحبت شد. در پايان اين جلسه بچه ها نمايشي را كه آماده كرده بودند اجرا كردند.

جلسه دوازدهم: در اين جلسه به منظور تقويت صحبت كردن و نظر دادن، توجه به اطراف، ظاهر و درون خودمان، كتاب "من در هر آنچه مي بينم هستم" نوشته چاراام.كرتيس و ترجمه گيتي خوشدل براي بچه ها خوانده شد. سپس سوال هاي مختلفي مطرح شد كه بچه به آن ها پاسخ دادند و بحث و تبادل نظر كردند.

"پاييز و زمستان ۹۰"

جلسه اول: در اين جلسه با هدف تقويت خواندن، حرف زدن، انشا و شعر نوشتن كتاب "من در هر آنچه مي بينم هستم" نوشته چارا.ام.كرتيس و ترجمه گيتي خوشدل براي بچه ها خوانده شد و سپس فعاليت هاي زير انجام شد: ۱-نوشتن سوالاتي مانند چه چيزي مي بينيم؟ جسم من چه شكلي است؟ و نوشتن پاسخ آن ها  2-تبديل اين نوشته به شعر و نثر (انشا) ۳-نقاشي

جلسه دوم: در جلسه قبل به بچه ها گفته شده بود كه "عزيز ترين" كتابشان را به كلاس بياورند و درباره عزيز ترين كتابشان براي بچه ها صحبت كنند. كتاب هايي كه بچه ها به كلاس آورده بودند عبارت بود از: ۱-"منم ني ني خندان، ميگم جيشم رو الان" سروده آزاده آشيان ۲-"سفيد برفي" نوشته مهدي شرقي ۳-"خروس و دوست مهربان و دو قصه ديگر" نوشته راگاهيراتا و…  پس از صحبت بچه ها، نقاشي كشيده و كاردستي درست كردند.

جلسه سوم: در اين جلسه به بچه ها گفته شد داستان "بز زنگوله پا" را به گونه اي ديگر بنويسند و پس از اينكه متني نوشتند كتاب "بچه هاي بز زنگوله پا كجا بودند؟" نوشته علي اصغر سيدآبادي برايشان خوانده شد. در آخر بچه ها بر اساس كتاب نقاشي كشيدند.

جلسه چهارم: در اين جلسه به مناسبت روز كتاب و كتابخواني، بچه با كتاب مرجع آشنا شدند و كار با آن را آموختند. سپس بچه ها از روي تصاوير كتاب "بچه باتلاق" نوشته جين ويليس، داستان كتاب را نوشتند و بعد از آن، داستان كتاب برايشان خوانده شد. در آخر نيز نقاشي كشيدند.

جلسه پنجم: در اين جلسه به منظور تقويت خلاقيت و بالا بردن مهارت چسباندن و چيدن، كتاب "بچه باتلاق" دوباره كار شد. شركت كنندگان كاردستي بچه باتلاق خود را، كه بتوانند با آن صحبت كنند، ساختند و نامي برايش انتخاب كردند.

جلسه ششم: در اين جلسه از بچه ها خواسته شده بود كه محبوب ترين اسباب بازي خود را بياورند و در مورد آن ها صحبت كنند. سپس درباره ي "دوست"، علاقه مندي هاي يك دوست، دعوا با يك دوست، حل مشكل با يك دوست و… صحبت شد. در آخر بچه ها براي دوست خيالي خود (بچه باتلاق خود) حوضچه جادو و جنگل كشيدند.

جلسه هفتم: در اين جلسه براي تقويت داستان نويسي و آموزش استفاده از فرهنگنامه كودكان و نوجوانان ابتدا از بچه ها خواسته شد كه درباره ي خرگوش تحقيق كنند. سپس كتاب "داستان خرگوش كوچولو" نوشته بيتريكس پاتر خوانده شد. در آخر هر كدام از بچه ها داستاني درباره ي خرگوش نوشتند و قرار شد داستان هايشان را به شكل كتاب دربياورند.

جلسه هشتم: در اين جلسه، ساخت كتاب (جلسه قبل) ادامه پيدا كرد.

جلسه نهم: در اين جلسه كتاب "جودي انجمن مخفي تشكيل مي دهد" نوشته مگان مك دونالد خوانده شد. سپس با بچه ها درباره خاطره نويسي صحبت شد و قرار شد در طول تعطيلات عيد خاطرات خود را بنويسند. سپس كتاب "سيندرلاي مصري" نوشته شرلي كليمو خوانده و نقاشي آن كشيده شد. 

«بهار و تابستان ۹۱»

جلسه اول: اولين جلسه بعد از عيد نوروز با بيان خاطرات شروع شد و هر كدام از بچه ها از روي نقشه ايران شهر هايي را كه در تعطيلات به آن ها سفر كرده بودند پيدا كردند و به همديگر نشان دادند. در ادامه خانم هرندي زاده كاغذ بزرگي را به ديوار وصل كردند و از بچه ها خواستند زير دريا را نقاشي كنند و تصور كنند در دريا افتاده اند و بايد خود را نجات دهند. بعد از كشيدن نقاشي، كتاب "ديو سياه دم به سر" نوشته طاهره ايبد توسط بچه ها خوانده شد.

جلسه دوم: در این جلسه دو کتاب خوانده شد. نخست کتاب «یک چیز دیگر» خوانده شد و درباره افراد خانواده که با یکدیگر فرق دارند، معلولیت و تفاوت ها صحبت شد. سپس کتاب «عمو نوروز» خوانده شد و از بچه ها خواسته شد کارهایی را که دوست داشتند در تعطیلات نوروز انجام دهند و نتوانستند، نقاشی کنند.

جلسه سوم: در این جلسه کتاب «مجموعه قصه بازی شادی ۱» نوشته مرتضی خسرو نژاد با بچه ها کار شد. ابتدا مربی کتاب را جمله به جمله می خواند و بچه ها جملات کتاب را تصویر می کردند. جملاتی مانند یک خانواده اندازه یک قصه، یک اتاق پر از بازی، یک درخت سیب پر از شادی و…

جلسه چهارم: در این جلسه با هدف تقویت دیدن، شنیدن و بوییدن، از بچه ها خواسته شد در حیاط خانه کتابدار بگردند و ببینند، ببویند، بشنوند و بنویسند. سپس نوشته های خود را به شکل شعر دربیاورند و برای همکلاسی های خود بخوانند. سپس کتاب "قورباغه چاه نشین" نوشته آلوین ترسلف توسط بچه ها خوانده شد و درباره خلقت انسان از ابتدا تا پایان جهان با بچه ها صحبت شد.

جلسه پنجم: در این جلسه کتاب "قورباغه چاه نشین" که روی صفحه های بزرگ با فونت درشت کپی شده بود توسط بچه ها به صورت دسته جمعی خوانده شد و درباره مسائل مختلف که در طول داستان برای بچه ها سوال بود، صحبت شد. سپس به وسیله کاغذ، پارچه، دکمه، روبان، پلاستیک های رنگی و… بچه ها چاه بزرگی درست  و آن را تزئین کردند. همچنین هر کدام یک قورباغه کاغذی درست کردند و با هم بازی کردند.

جلسه ششم: در این جلسه کتاب "دوست من جیم" نوشته کیتی کروسر برای بچه ها خوانده شد. سپس خانم هرندی زاده از بچه ها خواست دو موجود بکشند که یکی جیم و دیگری جک باشد و در نقاشی هایشان جزیره، دهکده، جنگل و دریا را هم کشیدند و درباره آن ها با هم صحبت کردند.

جلسه هفتم: این جلسه با هدف تقویت حواس پنجگانه، تصویر خوانی و تمرین سخنرانی تشکیل شد. ابتدا از بچه ها خواسته شد با حواس خود کتابخانه را مشاهده کنند و شعری بنویسند. کتاب "دوست من جیم" دوباره تصویرخوانی شد و هر کدام از بچه ها با تخیل خود پایان داستان را تغییر دادند و داستان جدیدی درست کردند. در پایان برای تمرین سخنرانی، از بچه ها خواسته شد درباره یک کتاب و یا یک مطلب برای دیگران صحبت کنند.

«پاییز و زمستان 91»

جلسه اول: به مناسبت روز سالمند کتاب "دختر جنگل و مادر بزرگ" نوشته نان گرگوری، انتخاب شد و قسمتی از آن برای بچه ها خوانده شد. سپس از بچه ها خواسته شد درختی را در ذهن خود تصور کنند و بگویند چه نوع درختی است و اطراف آن چه چیزهایی وجود دارد. هر کدام پاسخی متفاوت دادند. سپس کلماتی مانند دشت، درخت بلوط و… در فرهنگنامه پیدا شد و بچه ها از روی آن خواندند. در آخر بچه ها با وسایلی که در اختیار داشتند خود را شبیه شاهزاده زندانی و دختر جنگل درست کردند.

جلسه دوم: در این جلسه ادامه کتاب "دختر جنگل و مادر بزرگ" خوانده شد و سپس بچه ها درباره مادر بزرگ هایشان صحبت کردند و گفتند چه بازی هایی با آن ها انجام می دهند. در آخر بازی "تو کجا هستی؟" را انجام دادند و نقاشی کشیدند.

جلسه سوم: در این جلسه ابتدا کتاب "موش کی هستی؟" برای بچه ها خوانده و در مورد آن با بچه ها صحبت شد. سپس در ادامه کار بر روی کتاب "دختر جنگل و مادر بزرگ"، از بچه ها خواسته شد درخت خود را نقاشی کنند و آن ها درخت های کاج، انگور، موز، بلوط، گردو، سیب، هلو، آلبالو، گیلاس، توت و انار را کشیدند.

جلسه چهارم: در این جلسه کتاب "پشت دیوار بلند" نوشته لئو لیونی توسط بچه ها خوانده و وقتی به جمله "برای پشت دیوار دنیای خاصی در فکرش ساخته بود" رسیدند، هر کدام برای خود دنیایی در پشت دیوار ساختند و نقاشی آن را کشیدند. سپس درباره راه های رفتن به آن طرف دیوار و دنیایشان داستان ساختند.

جلسه پنجم: در این جلسه با هدف بالا بردن دقت و استفاده از حواس پنجگانه، کتاب "سمور" خوانده شد و از بچه ها خواسته شد درباره وسایلی که در ساخت خانه شان استفاده شده است صحبت کنند. سپس نقاشی خانه، گنج، سمور و خانه سمور توسط بچه ها کشیده و از روی دایره المعارف در مورد سمور تحقیق شد. جلسه آینده روی موضوع "گنج" کار خواهد شد.

جلسه ششم: در جلسه قبل از بچه ها خواسته شده بود تا گنج های خود را به کلاس بیاورند و هر کدام چیزی آورده بودند و درباره گنج های خود صحبت کردند. سپس کتاب "در جستجوی گنج" نوشته نیک باتروث خوانده شد. سپس از بچه ها خواسته شد که گنج های خود را پنهان کنند و در سه نقاشی سرنخ هایی که دیگران بتوانند گنج آن ها را پیدا کنند، بکشند. در آخر کلاس نیز بچه ها گنج های همدیگر را از روی نقاشی ها پیدا کردند.

جلسه هفتم: به منظور آماده شدن برای جشنواره نقاشی "محیط زیست، بهداشت و ایمنی"، خانم اقلیدس به کلاس آمد و با بچه ها صحبت کرد و داستان سفرهای گالیور را برای بچه ها تعریف کرد. فیلم "سفر به لی لی پوت" از داستان های گالیور برای بچه ها گذاشته شد و بعد از آن درباره آدم کوچولو هایی که در بدن ما زندگی می کنند و از ما محافظت می کنند با آن ها صحبت و از آن ها خواسته شد در این زمینه با هر وسیله ای که دوست دارند، نقاشی بکشند و به کلاس بیاورند.

جلسه هشتم: در ادامه جلسه قبل، برای آماده شدن بچه ها برای جشنواره نقاشی "محیط زیست، بهداشت و ایمنی"، با همکاری خانم اقلیدس نکاتی به بچه ها گوش زد شد از جمله اینکه به زمینه نقاشی شان توجه کنند و یکدستی  و هماهنگی در نقاشی شان را حفظ کنند. سپس مقواها تقسیم و پارچه های کلاژ چسبانده شد.

جلسه نهم: در این جلسه روی نقاشی های نیمه تمام جلسه قبل کار شد و همه بچه ها قسمتی را نقاشی خود را کلاژ کار کردند.

جلسه دهم و یازدهم: در این دو جلسه باز هم روی نقاشی بچه ها برای جشنواره کار شد و خانم اقلیدس استفاده از بافت در نقاشی را به بچه ها آموزش داد.

جلسه دوازدهم: در ادامه کار بر روی کتاب "در جستجوی گنج"، در مورد دوستی صحبت شد. آخر داستان اینطور تمام می شود که گنجی پیدا نکردیم ولی یک دوست خوب پیدا کردیم. به همین دلیل بچه ها دوبه دو تقسیم شدند و از آن ها خواسته شد درباره خصوصیات ظاهری همدیگر بنویسند. موها، چشم ها و دست های دوستان خود را خوب نگاه کنند و نقاشی آن ها را بکشند.

جلسه سیزدهم: در این جلسه با هدف شناختن مفاصل بدن و آشنا شدن با کار آن ها، از بچه ها خواسته شد نقاشی دوستان خود را که در جلسه قبل کشیده بودند، ببرند و محل مفاصل را مشخص کنند. سپس محل مفاصل را سوراخ کردند و با دکمه قابلمه ای آدمک دوستان خود را درست کردند.

جلسه چهاردهم: در این جلسه کتاب "کرم ابریشم گرسنه" نوشته اریک کارل خوانده شد و بچه ها شخصیت های این کتاب را توسط وسایل مختلف مانند پلاستیک های رنگی، پوشال، پارچه های رنگی، دکمه، کاغذ رنگی و… بر روی خودشان درست کردند.

جلسه پانزدهم: در این جلسه داستان "پدربزرگ و مادربزرگ" از کتاب "کایو" نوشته ژوسلین سانشگرن برای بچه ها خوانده و درباره قسمت های مختلف آن بحث و گفتگو شد. در آخر نیز بچه ها کارت پستال هایی برای عید نوروز درست کردند.

اخبار مرتبط

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

در خبرنامه ما عضو شوید :
Loading