معرفى كتاب فلسفه براي كودكان و نوجوانان

معرفى كتاب فلسفه برای کودکان و نوجوانان "چشم‌اندازهای جهانی" ، ویراسته : سعید ناجی، رسنانی هاشم، ترجمه: حمیدرضا محمدی، نشر نی: مقالاتی که بنیانگذاران و پیشگامان برنامه‌ی "فلسفه برای کودکان" در سطح جهان نوشته‌اند، در این کتاب به صورت گفتگو و مصاحبه آماده شده است. 

بخش اول کتاب به خاستگاه این جنبش و بنیان‌های فلسفی و نظری آن می‌پردازد.

بخش دوم کاربردهای تخصصی دیالوگ فلسفی در آموزش فلسفه، اخلاق، فلسفه اخلاق و علوم را بررسی می‌کند.

بخش سوم به موضوعات نظری، مانند اهداف این روش با نظر به جست‌جوی حقیقت و معنا، و بحث درباره رمان‌ها یا داستان‌های کوتاه و ویژگی‌های‌شان می‌پردازد. 

بخش چهارم نحوه ‌ی اجرای این برنامه در سطح جهان را توضیح می‌دهد. و به تفاوت‌های فرهنگ، شیوه‌های حلقه‌ی کندوکاو و ضرورت جرح و تعدیل برنامه به جهت سازگاری با مسائل محلی می‌پردازد. 

بیست و یک مصاحبه شونده‌ی این مجموعه از ۱۲ کشور مختلف در شش قاره دنیا هستند. 

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول

دوره های هَمبازی مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول (کارگاه بازی مادر و کودک): اين کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند .شامل بازی های علمی، ریاضی، حرکتی، آمادگی خواندن و نوشتن، تمرکز، کارکردهای اجرایی مغز و بازی های رشدی هستند. بازی هایي شاد که یادگیری های فراوانی برای بچه ها به همراه دارد و آنها را برای رفتن به مدرسه آماده می کند. به علاوه فرصتی است که مامان ها تعداد بسیاری بازی یاد بگیرند که می توانند فرای ساعات کلاسی نیز آگاهانه با بچه ها بازی کنند. این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 5 تا 6 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 24 تیر 1399

زمان : سه شنبه ها _ ساعت 12 تا 12:50

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازی های بپر بپر

دوره های هَمبازی مجازی: بازی های بپر بپر (کارگاه بازی مادر و کودک): این کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند. شامل بازی های حرکتی مختلف هستند و برای تقویت مهارت های ورزشی، حرکتی ظریف و درشت، تمرکز و هوش فضایی بچه ها عالی هستند. به علاوه فرصتی است که مامان ها هم با بچه ها بازی و ورزش کنند.  این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 4 تا 7 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 22 تیر 1399

زمان : يکشنبه ها، ساعت 13 تا 13:30

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

جشن تيرگان ١٣٩٩ مجازى

هر سال جشن تیرگان را در خانه کتابدار باهم جشن می‌گرفتیم.  تصمیم گرفتیم امسال نیز مانند هرسال این جشن را با تغییرات کوچک برپا کنیم. به خانه‌های شما بیاییم و درباره تیرگان بیشتر بدانیم. "فرشته قبادی" عضو شورای کتاب کودک و کمیته ترویج خواندن که تسهیلگر جشن تیرگان بوده‌ است، روایتگر آن است. 

ضمنِ برپایی این جشن برای کودکان این سوال‌ها را با خودمان مرور می‌کنیم: چرا ایرانیان "جشن" را خلق کردند؟ آیا می‌خواستند قانع باشند و با شکرگزاری مشکلات را فراموش کنند؟ آیا می‌خواستند برای مشکلات، با روحیه‌ای تازه راه‌حل پیدا کنند؟ آیا اساسا تسلیم مشکلات بودند یا با آن‌ها می‌جنگیدند؟ آیا ... 

"جشن" امروز چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ ...

اخبار

حلقه هاي مطالعاتي گروه سني ج

كارگاه حلقه هاي مطالعاتي براي اعضاي گروه سني ج كتابخانه كودكان روزهاي يكشنبه ها (يك هفته در ميان) ساعت ۱۵ الي ۱۶:۳۰ توسط خانم ها فاطمه نكويي، عيوضي و فاطمه رعنا  برگزار مي شود.

 بهار و تابستان ۱۳۹۰

جلسه اول: در اين جلسه دو كتاب"ما مي توانيم بگوييم" نوشته "زهرا فرماني" و "خانه مردگان" ترجمه "مهرآيين اخوت توسط بچه ها خوانده شد. آن ها پس از خواندن كتاب خانه مردگان درباره موميايي كردن بحث و گفتگو كردند و در آخر با لگو خانه هاي فرعوني ساختند و بازي كردند.

جلسه دوم: ابتدا با بچه ها درباره مطالعاتشان و خبرهاي جالب در دو هفته گذشته صحبت شد و سپس دو داستان "پير خردمند" و "جادوي برده آزاد شده" از مجموعه داستان هاي فلسفي جهان، ترجمه ترانه وفايي، خوانده و درباره آن ها بحث و تبادل نظر انجام شد.

جلسه سوم: کتاب های جادوگر بیکار (قصه هایی با سه پایان) و داستان های فلسفی جهان با بچه ها خوانده  و درباره آن ها بحث و تبادل نظر شد.

جلسه چهارم: در اين جلسه كتاب هاي "سالن خزندگان" از لموي اسنيكت، "چيستان ها" از م-آزاد و "پسرم وقتي كه من بچه بودم" از آيتول آكال خوانده و درباره آن ها بحث و تبادل نظر شد.

جلسه پنجم: در اين جلسه كه توسط خانم هرندي زاده برگزار شد، کتاب "من در هر آنچه می بینم هستم" نوشته چاراام. کرتیس و ترجمه گیتی خوشدل برای بچه ها خوانده و درباره موضوعاتی از قبیل جهان، موجودات، نور درون ما، دعا و… بحث و تبادل نظر شد. سپس سه سوال مطرح شد و بچه ها به آنها پاسخ دادند و پاسخشان را در جمع خواندند. این سوالات عبارت بود از: ۱- در درونتان چه می بینید؟ ۲- آیا همه وجودم به خواب می رود؟ ۳- حس خود را بعد از خواندن کتاب بنویسید؟

 پاییز و زمستان ۱۳۹۰

جلسه اول: طبق روال گذشته به منظور تقويت روان خواني و علاقه مند كردن بچه ها به كتاب و كتابخواني، كتاب "دايناسورها قبل از تاريكي" نوشته مري پوپ آزيرن خوانده و سپس نقاشي آن توسط بچه ها كشيده شد.

جلسه دوم: به منظور تقويت روان خواني و بالا بردن قدرت تخيل بچه ها، دو داستان "عقاب مغرور" از كتاب "قصه هاي شيرين جهان" نوشته شاگا هيرانيا و ترجمه بيژن نامجو  و داستان "سوزن جادويي" نوشته انيد بايتون و ترجمه ميرعلي غروي خوانده و درباره آن ها گفتگو شد.

جلسه سوم: در اين جلسه داستان "جرات و ترس" از كتاب "داستان هايي براي فكر كردن" نوشته رابرت فيشر و ترجمه سيد جليل شاهرودي لنگرودي خوانده شد و بچه ها درباره شجاعت، ترس، حماقت و… بحث كردند.

جلسه چهارم: در اين جلسه با هدف آشنايي با ضرب المثل ها، كتاب "قصه ما مثل شد" نوشته محمد ميركياني و كتاب "با وجود تو" نوشته بي جي هنسي خوانده شد. سپس درباره كاغذ، كار تحقيقي انجام شد.

تابستان ۱۳۹۱

حلقه مطالعاتی برای گروه سنی ج، طبق روال سال گذشته توسط خانم فاطمه نکویی برگزار می شود.

جلسه اول: ابتدا کتاب "چرا با دوستانم سهیم باشم" نوشته لولبن مکر برای بچه ها خوانده شد و سپس آن ها به دو گروه تقسیم شدند و با کارت های رنگی بازی کردند. در پایان نیز نقاشی با موضوع آزاد کشیدند.

جلسه دوم: در این جلسه قصه "خرسی که حرف می زد" نوشته فیلیپ کمپ برای بچه ها گفته شد. بچه ها نقاشی با موضوع "دوست و دوستی" کشیدند و بازی با کلمات را در پایان جلسه انجام دادند.

جلسه سوم: در این جلسه کتاب "دایناسورها قبل از تاریکی" برای بچه ها خوانده شد و سپس درباره موجودات ماقبل تاریخ و موجودات افسانه ای با بچه ها صحبت شد.

جلسه چهارم: کتاب "پدرهایی که از کتابخانه امانت گرفتم" نوشته دنیس لهن توسط بچه ها خوانده شد و پس از آن درباره مسائل پیرامون داستان بحث و تبادل نظر انجام شد.

جلسه پنجم: در ابتدای این جلسه یکی از بچه ها درباره کتاب "مرد خوش خنده" صحبت کرد و بعد یک بخش از کتاب "شیطون ترین دختر مدرسه" نوشته انید بلایتون، توسط بچه ها خوانده شد. در پایان جلسه نیز بازی "کارت های رنگی" انجام شد.

پاییز و زمستان ۱۳۹۱

جلسه اول: در این جلسه بعد از آشنایی و گفتگو با بچه ها،‌ دو کتاب "ساعت مچی" و "فرشته" ترجمه سارا تهرانی برای بچه ها خوانده شد. سپس درباره کتاب "عمو نوروز" نوشته فریده فرجام که انتخاب خود بچه ها بود صحبت و تبادل نظر شد.

جلسه دوم: در این جلسه کتاب "هر قاصدکی یک پیامبر است" نوشته عرفان نظرآهاری برای بچه ها خوانده شد و سپس آن ها درباره خودشناسی و خداشناسی بحث و گفتگو کردند. در آخر نیز در رابطه با کتابی که خوانده بودند نقاشی کشیدند و بازی کردند.

جلسه سوم: در این جلسه کتاب "من در هر آنچه می بینم هستم" توسط بچه ها خوانده و درباره آن بحث شد. سپس از بچه ها خواسته شد درون خود را نقاشی کنند. در پایان جلسه بازی "دزد کیست" انجام شد.

جلسه چهارم: در این جلسه کتاب "وام دماغ"  و چند داستان از مجموعه داستان های "ملانصرالدین " خوانده شد و سپس درباره کتاب مرجع و فرهنگنامه کودکان و نوجوانان برای بچه ها صحبت شد.

جلسه پنجم: در این جلسه دو داستان از کتاب "قصه های هانس کریستین آندرسن"، توسط بچه ها خوانده و در انتها بازی انجام شد.

جلسه ششم: در این جلسه کتاب "دیوار" نوشته جبار شافعی زاده برای بچه ها خوانده شد و در پایان بچه ها بازی کردند.

جلسه هفتم: در این جلسه دو کتاب "هر قاصدکی یک پیامبر است" نوشته عرفان نظرآهاری و "شاه موش پنیر" نوشته نانسی گرنی و اریک گرنی خوانده و درباره آن ها بحث شد. در پایان جلسه نیز بچه ها بازی کردند.

جلسه هشتم: در این جلسه کتاب "درخت بخشنده" نوشته سیلور استاین توسط بچه ها خوانده شد و درباره دوستی و بخشندگی با بچه ها صحبت شد.

جلسه نهم: در این جلسه ابتدا درباره معانی نام های بچه ها بحث و تبادل نظر شد و سپس کتاب "قورباغه و وزغ تمام سال" نوشته آرنولد دوبل و ترجمه فرمهر منجزی، برای بچه ها خوانده شد و در پایان نیز بازی با هدف بالابردن دقت و تمرکز بچه ها انجام شد.

جلسه دهم: در این جلسه بعد از نظرخواهی از بچه ها، داستان "جرأت و ترس" از مجموعه "داستان هایی برای فکر کردن" به صورت گروهی خوانده شد. بعد از آن نیز با بچه ها درباره ترس و شجاعت صحبت شد و آن ها خاطرات خود را درباره این موضوع تعریف کردند.

جلسه یازدهم: در این جلسه ابتدا کتاب  "عکس بگیر و بمیر" نوشته آر ال استاین و  داستان های "کرم خاکستری کوچولو" و "موجودی به اسم پری وجود ندارد" از کتاب "داستان های پنج دقیقه ای" توسط بچه ها خوانده شد. در آخر نیز با فرهنگنامه کار شد.

اخبار مرتبط

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

در خبرنامه ما عضو شوید :
Loading