معرفى كتاب فلسفه براي كودكان و نوجوانان

معرفى كتاب فلسفه برای کودکان و نوجوانان "چشم‌اندازهای جهانی" ، ویراسته : سعید ناجی، رسنانی هاشم، ترجمه: حمیدرضا محمدی، نشر نی: مقالاتی که بنیانگذاران و پیشگامان برنامه‌ی "فلسفه برای کودکان" در سطح جهان نوشته‌اند، در این کتاب به صورت گفتگو و مصاحبه آماده شده است. 

بخش اول کتاب به خاستگاه این جنبش و بنیان‌های فلسفی و نظری آن می‌پردازد.

بخش دوم کاربردهای تخصصی دیالوگ فلسفی در آموزش فلسفه، اخلاق، فلسفه اخلاق و علوم را بررسی می‌کند.

بخش سوم به موضوعات نظری، مانند اهداف این روش با نظر به جست‌جوی حقیقت و معنا، و بحث درباره رمان‌ها یا داستان‌های کوتاه و ویژگی‌های‌شان می‌پردازد. 

بخش چهارم نحوه ‌ی اجرای این برنامه در سطح جهان را توضیح می‌دهد. و به تفاوت‌های فرهنگ، شیوه‌های حلقه‌ی کندوکاو و ضرورت جرح و تعدیل برنامه به جهت سازگاری با مسائل محلی می‌پردازد. 

بیست و یک مصاحبه شونده‌ی این مجموعه از ۱۲ کشور مختلف در شش قاره دنیا هستند. 

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول

دوره های هَمبازی مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول (کارگاه بازی مادر و کودک): اين کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند .شامل بازی های علمی، ریاضی، حرکتی، آمادگی خواندن و نوشتن، تمرکز، کارکردهای اجرایی مغز و بازی های رشدی هستند. بازی هایي شاد که یادگیری های فراوانی برای بچه ها به همراه دارد و آنها را برای رفتن به مدرسه آماده می کند. به علاوه فرصتی است که مامان ها تعداد بسیاری بازی یاد بگیرند که می توانند فرای ساعات کلاسی نیز آگاهانه با بچه ها بازی کنند. این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 5 تا 6 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 24 تیر 1399

زمان : سه شنبه ها _ ساعت 12 تا 12:50

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازی های بپر بپر

دوره های هَمبازی مجازی: بازی های بپر بپر (کارگاه بازی مادر و کودک): این کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند. شامل بازی های حرکتی مختلف هستند و برای تقویت مهارت های ورزشی، حرکتی ظریف و درشت، تمرکز و هوش فضایی بچه ها عالی هستند. به علاوه فرصتی است که مامان ها هم با بچه ها بازی و ورزش کنند.  این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 4 تا 7 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 22 تیر 1399

زمان : يکشنبه ها، ساعت 13 تا 13:30

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

جشن تيرگان ١٣٩٩ مجازى

هر سال جشن تیرگان را در خانه کتابدار باهم جشن می‌گرفتیم.  تصمیم گرفتیم امسال نیز مانند هرسال این جشن را با تغییرات کوچک برپا کنیم. به خانه‌های شما بیاییم و درباره تیرگان بیشتر بدانیم. "فرشته قبادی" عضو شورای کتاب کودک و کمیته ترویج خواندن که تسهیلگر جشن تیرگان بوده‌ است، روایتگر آن است. 

ضمنِ برپایی این جشن برای کودکان این سوال‌ها را با خودمان مرور می‌کنیم: چرا ایرانیان "جشن" را خلق کردند؟ آیا می‌خواستند قانع باشند و با شکرگزاری مشکلات را فراموش کنند؟ آیا می‌خواستند برای مشکلات، با روحیه‌ای تازه راه‌حل پیدا کنند؟ آیا اساسا تسلیم مشکلات بودند یا با آن‌ها می‌جنگیدند؟ آیا ... 

"جشن" امروز چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ ...

اخبار

حلقه هاي مطالعاتي گروه سني د

كارگاه حلقه هاي مطالعاتي براي اعضاي گروه سني د روزهاي شنبه ساعت ۱۵ الي ۱۶:۳۰ توسط خانم سارا قدسي برگزار مي شود.

بهار و تابستان ۱۳۹۰

جلسه اول: در اين جلسه با هدف متمركز شدن و تقويت شنيداري، بچه ها با هم به قصه "يل و اژدها" نوشته "آنگل كارالي جف" (ترجمه احمد شاملو) گوش دادند و سپس به بحث و گفتگو درباره آن پرداختند.

جلسه دوم: در اين جلسه اعضاي گروه به نشست آشنايي با خانم ثمينه باغچه بان دعوت شدند تا حضور در يك نشست فرهنگي و رسمي را تجربه كنند و با قوانين و آداب حاكم بر اينگونه نشست ها از قبيل ارزش سكوت، شنيدن، تحليل دريافت ها و… آشنا شوند. قبل از رفتن به اين نشست، مختصري درباره زندگي جبار باغچه بان و خانواده اش با بچه ها صبحت شد و سپس آن ها در اين جلسه شركت كردند.

جلسه سوم: در اين جلسه داستان "روزنامه ديواري مدرسه ما" از كتاب "قصه هاي آن سال ها" نوشته علي اشرف درويشيان خوانده شد و بعد از آن بچه ها به گفتگو پرداختند. همه آن ها به خوبي با شخصيت اصلي داستان ارتباط برقرار كردند و بيان كردند با اينكه اين داستان مربوط به ۳۵ سال قبل است اما اشتراكات بسياري با مسائل مدرسه آن ها دارد. همچنين طنز آميخته با زبان نويسنده براي آن ها جالب توجه بود و تا پايان جلسه رفتار مسوولين مدرسه شان را تحليل مي كردند.

جلسه چهارم: در اين جلسه كتاب "من من كله گنده" نوشته محمد رضا شمس از انتشارات افق خوانده شد. اين كتاب به درخواست گروه تأليف شورا بين نوجوانان خوانده و بررسي شد.

جلسه پنجم: در این جلسه با هدف تقویت شنیداری، توانایی متمرکز شدن بر داستان و تحلیل همزمان داستان در ذهن، داستان "ارمغان مغان (هدیه شب سال نو)" از کتاب "من، آقای نویسنده" ترجمه حسن شهباز و داستان "بانو" نوشته پوپک راد خوانده شد. محوریت این داستان ها فداکاری بود که بچه ها درباره آن بحث و تبادل نظر کردند.

 جلسه ششم: به منظور آشنایی بچه ها با یک اثر برجسته، کتاب "شازده کوچولو" اثر آنتوان دوسنت اگزوپری خوانده و درباره آن بحث و تبادل نظر شد.

جلسه هفتم: به منظور آشنایی با چخوف، نویسنده بزرگ روسی، داستان "بی عرضه" از کتاب "مجموعه آثار چخوف" خوانده شد و پس از آن درباره زندگی چخوف برای بچه ها صحبت شد.

پاييز و زمستان۱۳۹۰

جلسه اول: به منظور آشنايي شركت كنندگان با خانم "پرل.س.باك" نويسنده داراي نوبل ادبي، ابتدا زندگينامه ايشان براي بچه ها خوانده شد. سپس داستان "صبحگاه كريسمس" خوانده شد و بچه ها درباره آن گفتگو كردند. آن ها به كوتاه بودن جمله ها، سادگي توصيف ها و بيان راحت و صريح داستان اشاره كردند.

جلسه دوم: در اين جلسه نيز داستان "كردار خوب" از كتاب "داستان هايي از برگزيدگان نوبل ادبيات" نوشته خانم پرل.س.باك خوانده شد. بچه ها درباره "سنت و تفكر جديد" بحث و تبادل نظر كردند.

جلسه سوم: در اين جلسه داستاني از كتاب "عاشقانه هاي شاهنامه" نوشته محمدرضا يوسفي خوانده شد. سپس به بحث درباره "تحمل، صبر و بردباري" پرداخته شد.

جلسه چهارم: در اين جلسه به منظور آشنايي با مفهوم "صداقت" داستان "آتش پرست" از كتاب "زنده به گور" خوانده شد. در اين جلسه بچه ها به دو گروه تقسيم شدند. هر گروه داستان را خوانده و بحث كردند و در آخر دو گروه نظراتشان را براي هم بيان كردند.

جلسه پنجم: در اين جلسه كتاب "از هامون تا دريا" نوشته عباس جهانگيريان خوانده و سپس بحث و تبادل نظر انجام شد. بچه ها به اين نكته اشاره كردند كه نويسنده اين داستان قصد داشته مسير و راه رسيدن به عشق و چگونگي تلاش جهت دست يافتن به آن را نشان دهد ولي  آخر داستان كوتاه است.

سال 1391

جلسه اول: در این جلسه به معرفی کتاب های خانم عرفان نظر آهاری پرداخته شد. قسمت هایی از کتاب های ایشان در جمع خوانده شد و درباره سبک نوشته های ایشان بحث و تبادل نظر انجام شد.

جلسه دوم: نمایشنامه "خواستگاری" چخوف از کتاب "مجموعه آثار چخوف" خوانده شد. سه نفر از بچه ها این نمایشنامه را اجرا کردند و سپس درباره طنز و مسائل مربوط به آن بحث و گفتگو کردند. 

جلسه سوم:  کتاب "بخشنده" نوشته لوئیس لوری در این جلسه خوانده شد.

جلسه چهارم: در این جلسه سه نفر از بچه ها نوشته های خود را خواندند و دیگران برداشت های خود را از نوشته های دوستانشان بیان کردند. در این جلسه بچه ها با سه نوع داستان،‌سه موضوع، سه روایت و سه تفکر مختلف روبه رو شدند که نشان از تفاوت در اندیشه و تفکر بچه ها داشت. در پایان جلسه داستان "درشتی" از کتاب "درشتی، داستان های کوتاه" نوشته علی اشرف درویشیان برای بچه ها خوانده شد.

جلسه پنجم: در این جلسه کتاب "عشق به زندگی" اثر "جک لندن" خوانده شد و درباره این نویسنده، زندگی اش و ویژگی های شخصیتی اش با بچه ها صحبت شد. این کتاب چالش بین انسان و طبیعت سرد و یخبندان قطب را به تصویر می کشد.

جلسه ششم: در اين جلسه داستان "روزي كه بابا جانم ماشين فشار خريد" اثر ارسكين كالدول، از كتاب "مجموعه آثار" احمد شاملو خوانده و درباره آن بحث و تبادل نظر شد.

اخبار مرتبط

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

در خبرنامه ما عضو شوید :
Loading