معرفى كتاب فلسفه براي كودكان و نوجوانان

معرفى كتاب فلسفه برای کودکان و نوجوانان "چشم‌اندازهای جهانی" ، ویراسته : سعید ناجی، رسنانی هاشم، ترجمه: حمیدرضا محمدی، نشر نی: مقالاتی که بنیانگذاران و پیشگامان برنامه‌ی "فلسفه برای کودکان" در سطح جهان نوشته‌اند، در این کتاب به صورت گفتگو و مصاحبه آماده شده است. 

بخش اول کتاب به خاستگاه این جنبش و بنیان‌های فلسفی و نظری آن می‌پردازد.

بخش دوم کاربردهای تخصصی دیالوگ فلسفی در آموزش فلسفه، اخلاق، فلسفه اخلاق و علوم را بررسی می‌کند.

بخش سوم به موضوعات نظری، مانند اهداف این روش با نظر به جست‌جوی حقیقت و معنا، و بحث درباره رمان‌ها یا داستان‌های کوتاه و ویژگی‌های‌شان می‌پردازد. 

بخش چهارم نحوه ‌ی اجرای این برنامه در سطح جهان را توضیح می‌دهد. و به تفاوت‌های فرهنگ، شیوه‌های حلقه‌ی کندوکاو و ضرورت جرح و تعدیل برنامه به جهت سازگاری با مسائل محلی می‌پردازد. 

بیست و یک مصاحبه شونده‌ی این مجموعه از ۱۲ کشور مختلف در شش قاره دنیا هستند. 

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول

دوره های هَمبازی مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول (کارگاه بازی مادر و کودک): اين کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند .شامل بازی های علمی، ریاضی، حرکتی، آمادگی خواندن و نوشتن، تمرکز، کارکردهای اجرایی مغز و بازی های رشدی هستند. بازی هایي شاد که یادگیری های فراوانی برای بچه ها به همراه دارد و آنها را برای رفتن به مدرسه آماده می کند. به علاوه فرصتی است که مامان ها تعداد بسیاری بازی یاد بگیرند که می توانند فرای ساعات کلاسی نیز آگاهانه با بچه ها بازی کنند. این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 5 تا 6 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 24 تیر 1399

زمان : سه شنبه ها _ ساعت 12 تا 12:50

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازی های بپر بپر

دوره های هَمبازی مجازی: بازی های بپر بپر (کارگاه بازی مادر و کودک): این کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند. شامل بازی های حرکتی مختلف هستند و برای تقویت مهارت های ورزشی، حرکتی ظریف و درشت، تمرکز و هوش فضایی بچه ها عالی هستند. به علاوه فرصتی است که مامان ها هم با بچه ها بازی و ورزش کنند.  این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 4 تا 7 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 22 تیر 1399

زمان : يکشنبه ها، ساعت 13 تا 13:30

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

جشن تيرگان ١٣٩٩ مجازى

هر سال جشن تیرگان را در خانه کتابدار باهم جشن می‌گرفتیم.  تصمیم گرفتیم امسال نیز مانند هرسال این جشن را با تغییرات کوچک برپا کنیم. به خانه‌های شما بیاییم و درباره تیرگان بیشتر بدانیم. "فرشته قبادی" عضو شورای کتاب کودک و کمیته ترویج خواندن که تسهیلگر جشن تیرگان بوده‌ است، روایتگر آن است. 

ضمنِ برپایی این جشن برای کودکان این سوال‌ها را با خودمان مرور می‌کنیم: چرا ایرانیان "جشن" را خلق کردند؟ آیا می‌خواستند قانع باشند و با شکرگزاری مشکلات را فراموش کنند؟ آیا می‌خواستند برای مشکلات، با روحیه‌ای تازه راه‌حل پیدا کنند؟ آیا اساسا تسلیم مشکلات بودند یا با آن‌ها می‌جنگیدند؟ آیا ... 

"جشن" امروز چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ ...

اخبار

حلقه های مطالعاتی- گروه سنی ب “۱۳۹۲”

کارگاه حلقه های مطالعاتی برای اعضای گروه سنی (ب) توسط خانم هرندی زاده برگزار می شود.

پاییز و زمستان

جلسه اول: به دلیل شروع مدارس در این فصل، در این جلسه با هدف علاقه مند کردن بچه ها به مدرسه و دوستانشان، کتاب "دستی که بوسه می زند" کار شد. سوال هایی مانند: بوسه جادویی چیه؟ راز یعنی چه؟ به مامان و بابا چطوری میگی دوستت دارم؟ و… از بچه ها پرسیده شد و از آن ها خواسته شد جواب ها را بنویسند و یا نقاشی خانه و مدرسه شان را بکشند.

جلسه دوم: در این جلسه کتاب "سفر به سرزمین وحشی ها" کار شد. بعد از خواندن کتاب از بچه ها خواسته شد تا لباس گرگی برای خود بکشند. همچنین وحشی های خود را بکشند. سپس چشمانشان را بستند و طبیعت را در اتاق خود تصور کردند و برای هم تعریف کردند.

جلسه سوم: در این جلسه در رابطه با عاشورا با بچه ها صحبت شد و از آن ها خواسته شد تا نقاشی دسته های عاشورایی را بکشند. سپس داستان های قدیمی که به موضوعاتی مانند اتحاد، شکست دشمن و جنگیدن پرداخته بود، از جمله "شیر و خرگوش باهوش"، "طوقی و دوستانش" و ماهی سیاه کوچولو"، برای بچه ها بازگو شد.

جلسه چهارم: در این جلسه کتاب "اگر تو بچه من بودی" توسط خود بچه ها خوانده و درباره آن صحبت شد. سپس بچه ها به صورت دسته جمعی روی مقوای بزرگی با موضوع "خواب های من" نقاشی کشیدند.

جلسه پنجم: در این جلسه ابتدا از بچه ها خواسته شد تا تمام مشاهداتشان از خانه تا کتابخانه را بازگو کنند. سپس کتاب "آواز در مزرعه" با همراهی بچه ها خوانده شد و در آخر بازی "خروس" انجام شد.

جلسه ششم: در این جلسه با هدف آشنایی بچه ها با کتاب های مرجع، کتاب "اگر تو بچه من بودی" دوباره به کلاس آورده شد تا حیوانات آن را در کتاب مرجع دایره المعارف مدرسه، جستجو کنند. سپس بچه ها کتاب "موچول" را خواندند و نقاشی با موضوع "خواب و رویا" روی رول کاغذی بزرگ کشیدند. در این جلسه درباره موضوعات دیگری مانند مکتب خانه، نشریه دوچرخه، مشاهدات بچه ها در خیابان و مقاله خوانی و شعر خوانی نیز صحبت شد.

جلسه هفتم: در جلسه قبل درباره نشریه دوچرخه با بچه ها صحبت شد و به هر کدام از آن ها یک نشریه داده شد تا به خانه ببرند و بخوانند. در این جلسه بچه ها قسمت های مختلفی از نشریه را که دوست داشتند در کلاس برای دیگران توضیح دادند. بعضی از آن ها عکس هایی از نشریه را بریده و روی مقوا چسبانده بودند. پس از صحبت درباره نشریه دوچرخه، کتاب "اگر می توانستم" با بچه ها کار شد. از آن ها خواسته شد به این فکر کنند که "چه کار می شود کرد تا زودتر به مدرسه رسید و خسته نشد." سپس طرح خود را نقاشی کنند. نقاشی های خلاقانه بچه ها در خانه کتابدار موجود است. 

جلسه هشتم: در این جلسه ادامه کتاب "اگر می توانستم" خوانده و از بچه ها خواسته شد تا با استفاده از تخیل خود با گل سفال وسیله هایی بسازند که وقتی گم می شوند به آن ها کمک کند تا راه شان را پیدا کنند و یا در اعضای بدنشان چیزی باشد که آن ها را از آسیب ها محافظت کند. کارهای سفال بچه ها در خانه کتابدار موجود است.

جلسه نهم: در این جلسه ابتدا کتاب "سوال بزرگ" توسط خود بچه ها خواند و درباره اینکه چرا خداوند انسان ها را آفریده است بحث و گفتگو شد. سپس کتاب "وقتی بابا شاه شده بود" خوانده و از بچه ها خواسته شد تا تصویر پدر خود را روی پارچه بکشند.

جلسه دهم: در این جلسه کتاب "در باغ بزرگ باران می بارید" نوشته احمدرضا احمدی خوانده شد و سپس از بچه ها خواسته شد تا با موضوع نمادهای سفره هفت سین و عید نقاشی بکشند.

جلسه یازدهم: در این جلسه داستان "زاغ و بهار" از نشریه بادبادک (شماره ۳۷ سال چهارم) برای بچه ها خوانده شد و سپس از آن ها خواسته شد تا شخصیت های داستان را نقاشی کنند و کاردستی درست کنند.

بهار و تابستان

جلسه اول: با هدف آشنا کردن بچه ها با محیط اطرافشان و جغرافیا، کتاب "آبی کوچولو" نوشته گی چیمن، با مشارکت بچه ها خوانده شد. سپس از آن ها خواسته شد مانند آبی کوچولو، نشانی خانه شان را بدهند و سپس خانه شان را نقاشی کنند. بعد از انجام این کار، نقشه ایران در مقابل بچه ها گذاشته شد تا شهر هایی را که در تعطیلات نوروز به آنجا سفر کردند در نقشه پیدا کنند و نشان دهند.

جلسه دوم: در این جلسه با هدف توجه به راه ها و مسیریابی، کتاب "آبی کوچولو" نوشته گی چیمن خوانده شد. سپس نقشه خانه تا کتابخانه را کشیدند و از روی نقشه تهران، جاهای مختلفی مانند کاخ گلستان و… را پیدا کردند.

جلسه سوم: در این جلسه کتاب های "خرس غمگین" و "ستاره کوچولو" تصویرخوانی شد. در این فعالیت خانم هرندی زاده تصاویر کتاب را به بچه ها نشان می داد و سپس از آن ها می خواست داستان را خودشان بسازند. برای کارت بازی نیز بچه ها با استفاده از کتاب "داستان کایو" کارت هایی درست و سپس بازی کردند.

جلسه چهارم: در این جلسه کتاب های تصویری "شیر من"، "خانم حنا به گردش می رود" و "اردک کشاورز" خوانده و روی تصاویر آن ها کار شد.

جلسه پنجم: در ابتدای این جلسه کتابهایی که در جلسه قبل خوانده شده بود، مرور شد و سپس با هدف تقویت تخیل و تصور صحنه های قصه و گوش دادن، قصه "سوسن" برای بچه ها گفته شد. بچه ها به فضای قصه برده شدند و در آخر کاردستی وسایلی که در قصه بود را درست کردند.

جلسه ششم: در این جلسه از بچه ها خواسته شد مانند داستان "سوسن" که در جلسه قبل خوانده شده بود، داستانی با نام خود بسازند و برای بچه ها بخوانند. سپس داستان "آن گوشه" از کتاب "قورباغه و وزغ تمام سال" نوشته آرنولد لوبل، توسط بچه ها خوانده شد. 

جلسه هفتم: در این جلسه از بچه ها خواسته شد، یک خاطره و یا اتفاقی را که بین خودشان و دوستشان افتاده است بنویسند و در کلاس بخوانند.

جلسه هشتم: در این جلسه برای تقویت گوش دادن و درک ریتم موسیقی، از بچه ها خواسته شد هنگام نقاشی کشیدن به موسیقی که پخش می شد گوش دهند و نقاشی هایشان را هماهنگ با آهنگی که می شنوند بکشند. همچنین کتاب "دوست داشتن چه رنگی است" برای بچه ها خوانده شد و در آخر بچه ها با استفاده از کتاب "خرگوش و رودخانه" نمایش اجرا کردند.

جلسه نهم: در این جلسه برای آشنا شدن بچه ها با شعر، شعری از کتاب "طوطی سبز هندی" سروده محمود کیانوشی خواندند و سپس کتاب "صبر" نوشته سوزی شیک خوانده شد. فعالیت های انجام شده بعد از خواندن این کتاب عبارت بودند از: گفتگو درباره صبر، شخصیت داستان، میوه ها، نقاشی کشیدن و…

جلسه دهم: در این جلسه به منظور آشنایی بیشتر بچه ها با شعر و طریقه خواندن آن، کتاب "می خوایم یه خرس شکار کنیم" نوشته مایکل روزن توسط بچه ها خوانده شد. همچنین کتاب های "خرگوش کوچولو و زمزمه های گلوله های برفی" و "پرواز کن! بردار!" توسط بچه ها خوانده شد.

جلسه یازدهم: در این جلسه کتاب "هر کسی باید سنگی داشته باشد" نوشته بایرد بیلرد، توسط بچه ها خوانده شد. سپس در مورد بازی هایی که با سنگ انجام می شود صحبت شد. بازی هایی مانند هفت سنگ، یک قول دو قول، خانه بازی و….  در پایان جلسه نیز بازی هفت سنگ انجام شد.

جلسه دوازدهم: در این جلسه کتاب "قصه های من و بابام" توسط بچه ها خوانده شد. یکی از بچه های کلاس نیز کتابی که خودش ساخته بود را برای بچه ها خواند. در پایان بچه ها به وسیله دکمه های رنگی کاردستی درست کردند.

جلسه سیزدهم: در این جلسه بچه ها کاردستی جلسه قبل خود را با گواش، پاستل، مداد رنگی و… تکمیل کردند.

 

اخبار مرتبط

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

در خبرنامه ما عضو شوید :
Loading