معرفى كتاب فلسفه براي كودكان و نوجوانان

معرفى كتاب فلسفه برای کودکان و نوجوانان "چشم‌اندازهای جهانی" ، ویراسته : سعید ناجی، رسنانی هاشم، ترجمه: حمیدرضا محمدی، نشر نی: مقالاتی که بنیانگذاران و پیشگامان برنامه‌ی "فلسفه برای کودکان" در سطح جهان نوشته‌اند، در این کتاب به صورت گفتگو و مصاحبه آماده شده است. 

بخش اول کتاب به خاستگاه این جنبش و بنیان‌های فلسفی و نظری آن می‌پردازد.

بخش دوم کاربردهای تخصصی دیالوگ فلسفی در آموزش فلسفه، اخلاق، فلسفه اخلاق و علوم را بررسی می‌کند.

بخش سوم به موضوعات نظری، مانند اهداف این روش با نظر به جست‌جوی حقیقت و معنا، و بحث درباره رمان‌ها یا داستان‌های کوتاه و ویژگی‌های‌شان می‌پردازد. 

بخش چهارم نحوه ‌ی اجرای این برنامه در سطح جهان را توضیح می‌دهد. و به تفاوت‌های فرهنگ، شیوه‌های حلقه‌ی کندوکاو و ضرورت جرح و تعدیل برنامه به جهت سازگاری با مسائل محلی می‌پردازد. 

بیست و یک مصاحبه شونده‌ی این مجموعه از ۱۲ کشور مختلف در شش قاره دنیا هستند. 

اخبار

حلقه های مطالعاتی- گروه سنی ج “۱۳۹۲”

کارگاه حلقه های مطالعاتی برای اعضای گروه سنی ج روزهای دوشنبه توسط خانم نکویی برگزار می شود.

جلسه اول: داستان "پادشاه یک دقیقه ای" از کتاب "حکایت های بهلول" نوشته غلامرضا آبروی خوانده و سپس قصه "کوه و سنگ" برای بچه ها گفته شد." در آخر جلسه نیز یک بازی با هدف بالا بردن دقت و تمرکز انجام شد.

جلسه دوم: در این جلسه که توسط خانم لسانی برگزار شد، کتاب های "فضانورد" و "کیتی" خوانده شد. در آخر نیز نمایش خلاق و چیستان بازی انجام شد.

جلسه سوم: در این جلسه که توسط خانم کوکبی برگزار شد، ۷ داستان کوتاه از کتاب "چهل تکه از حق لنگ درازی" توسط بچه ها روخوانی و اشکالاتشان برطرف شد. در این جلسه بچه ها متوجه شدند که زیاد خواندن، درک مطلب و روان خوانی شان را بهبود می بخشد.

جلسه چهارم: در این جلسه کتاب های "خرگوش کوچولوی غمگین" نوشته تریس مورونی و "یک دقیقه صبر کن" نوشته یویی مورالز توسط بچه ها خوانده و درباره آن ها بحث و گفتگو شد.

جلسه پنجم: در این جلسه داستانی از کتاب "داستان های بامزه" و داستان "تماشای تلویزیون" خوانده شد. سپس قصه "کوه و پسر بچه" خوانده شد. در پایان نیز بازی های مختلفی از جمله بازی سکوت انجام شد.

جلسه ششم: در این جلسه بعد از تحقیق درباره زندگی "رولد دال" و صحبت درباره آثار او، کتاب "انگشت جادویی" برای بچه ها خوانده شد.

جلسه هفتم: در این جلسه درباره کتاب هایی که بچه ها تاکنون خوانده اند، صحبت شد و در پایان کارت بازی و کش بازی انجام شد.

جلسه هشتم: در این جلسه کتاب "اما فردیناند این کار را نکرد" نوشته مونرو لیف، توسط بچه ها خوانده و درباره واژه ها و مطالب مختلف کتاب بحث شد.

جلسه نهم: در این جلسه چند داستان از نوشته های فریبرز لرستانی خوانده شد و سپس بازی های چشمک، پانتومیم، حفظ تعادل با توپ و… انجام شد.

جلسه دهم: در این جلسه کتاب "تشپ کال" نوشته رولد دال خوانده شد و در پایان با چوب کبریت بازی فکری انجام شد.

جلسه یازدهم: در این جلسه کتاب "دو روز مانده به پایان جهان" و دو داستان از کتاب "داستان های پنج دقیقه ای" خوانده شد. در پایان جلسه نیز بچه ها کاردستی درست کردند.

جلسه دوازدهم: در این جلسه کار با کتاب های مرجع به بچه ها آموزش داده شد و با فرهنگنامه کودکان و نوجوانان بازی اسم و فامیل انجام شد. در آخر نیز بچه ها کارت پستال درست کردند.

جلسه سیزدهم: در این جلسه با استفاده از فرهنگنامه کودکان و نوجوانان درباره واژه "اتم" صحبت و مقاله های مربوط به آن از فرهنگنامه خوانده شد. سپس از کتاب داستان های پنج دقیقه ای داستان "خرس" برای بچه ها خوانده شد.

جلسه چهاردهم: در این جلسه از بچه ها خواسته شد درباره جمله "همه امکانات زندگی برای خدمت به توست، نه آنکه تو در خدمت آن ها باشی" صحبت کنند و مطالب کوتاهی درباره زندگی خوانده شد. در پایان نیز از کتاب "داستان های پنج دقیقه ای" چند داستان توسط بچه ها خوانده شد.

جلسه پانزدهم: در این جلسه که توسط خانم رمضانی برگزار شد، کتاب "دختران بر ضد دختران" توسط بچه ها خوانده و درباره آن بحث شد.

 

اخبار مرتبط

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

در خبرنامه ما عضو شوید :
Loading