معرفى كتاب فلسفه براي كودكان و نوجوانان

معرفى كتاب فلسفه برای کودکان و نوجوانان "چشم‌اندازهای جهانی" ، ویراسته : سعید ناجی، رسنانی هاشم، ترجمه: حمیدرضا محمدی، نشر نی: مقالاتی که بنیانگذاران و پیشگامان برنامه‌ی "فلسفه برای کودکان" در سطح جهان نوشته‌اند، در این کتاب به صورت گفتگو و مصاحبه آماده شده است. 

بخش اول کتاب به خاستگاه این جنبش و بنیان‌های فلسفی و نظری آن می‌پردازد.

بخش دوم کاربردهای تخصصی دیالوگ فلسفی در آموزش فلسفه، اخلاق، فلسفه اخلاق و علوم را بررسی می‌کند.

بخش سوم به موضوعات نظری، مانند اهداف این روش با نظر به جست‌جوی حقیقت و معنا، و بحث درباره رمان‌ها یا داستان‌های کوتاه و ویژگی‌های‌شان می‌پردازد. 

بخش چهارم نحوه ‌ی اجرای این برنامه در سطح جهان را توضیح می‌دهد. و به تفاوت‌های فرهنگ، شیوه‌های حلقه‌ی کندوکاو و ضرورت جرح و تعدیل برنامه به جهت سازگاری با مسائل محلی می‌پردازد. 

بیست و یک مصاحبه شونده‌ی این مجموعه از ۱۲ کشور مختلف در شش قاره دنیا هستند. 

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول

دوره های هَمبازی مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول (کارگاه بازی مادر و کودک): اين کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند .شامل بازی های علمی، ریاضی، حرکتی، آمادگی خواندن و نوشتن، تمرکز، کارکردهای اجرایی مغز و بازی های رشدی هستند. بازی هایي شاد که یادگیری های فراوانی برای بچه ها به همراه دارد و آنها را برای رفتن به مدرسه آماده می کند. به علاوه فرصتی است که مامان ها تعداد بسیاری بازی یاد بگیرند که می توانند فرای ساعات کلاسی نیز آگاهانه با بچه ها بازی کنند. این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 5 تا 6 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 24 تیر 1399

زمان : سه شنبه ها _ ساعت 12 تا 12:50

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازی های بپر بپر

دوره های هَمبازی مجازی: بازی های بپر بپر (کارگاه بازی مادر و کودک): این کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند. شامل بازی های حرکتی مختلف هستند و برای تقویت مهارت های ورزشی، حرکتی ظریف و درشت، تمرکز و هوش فضایی بچه ها عالی هستند. به علاوه فرصتی است که مامان ها هم با بچه ها بازی و ورزش کنند.  این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 4 تا 7 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 22 تیر 1399

زمان : يکشنبه ها، ساعت 13 تا 13:30

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

جشن تيرگان ١٣٩٩ مجازى

هر سال جشن تیرگان را در خانه کتابدار باهم جشن می‌گرفتیم.  تصمیم گرفتیم امسال نیز مانند هرسال این جشن را با تغییرات کوچک برپا کنیم. به خانه‌های شما بیاییم و درباره تیرگان بیشتر بدانیم. "فرشته قبادی" عضو شورای کتاب کودک و کمیته ترویج خواندن که تسهیلگر جشن تیرگان بوده‌ است، روایتگر آن است. 

ضمنِ برپایی این جشن برای کودکان این سوال‌ها را با خودمان مرور می‌کنیم: چرا ایرانیان "جشن" را خلق کردند؟ آیا می‌خواستند قانع باشند و با شکرگزاری مشکلات را فراموش کنند؟ آیا می‌خواستند برای مشکلات، با روحیه‌ای تازه راه‌حل پیدا کنند؟ آیا اساسا تسلیم مشکلات بودند یا با آن‌ها می‌جنگیدند؟ آیا ... 

"جشن" امروز چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ ...

اخبار

خلاقیت و هنر “۱۳۹۱”

کارگاه خلاقیت و هنر برای کودکان پیش دبستانی، توسط خانم آذین اقلیدس روزهای شنبه برگزار می شود.

بهار و تابستان ۹۱

جلسه اول: در ابتدای این جلسه خانم اقلیدس شعر "سلام سلام" را برای آشنایی بچه ها با همدیگر خواند و برای اینکه بچه ها نام همدیگر را یاد بگیرند به هر کدام یک کاموا داد تا نام دوست خود را بگویند و کاموا را به طرف او بیاندازند و کامواها را به هم گره بزنند و در آخر با کامواهای گره خورده یک عروسک ساختند و نام آن را دوستی گذاشتند و شعر دوستی را خواندند.

جلسه دوم: ابتدا بچه ها نقاشی چیزهایی که در تابستان خنک شان می کند کشیدند و سپس بر روی لباس دوستی که جلسه قبل درست کرده بودند وصل کردند و آن را رنگارنگ کردند. آن ها نقاشی ابر، پارچ آب، درخت، لیوان آب و… کشیدند.

جلسه سوم: برای آموزش بازی "کاغذ و تا" ابتدا بازی "گوشه" را انجام دادند و سپس با گوشه های کاغذ آشنا شدند و کاغذ را تا کردند و با مفهوم "خط" و "نقطه" آشنا شدند. سپس با کاغذ اشکالی درست کردند و رنگ کردند و قیچی کردند. در آخر با استفاده از تکنیک اریگامی، هرکدام از بچه ها یک کلاه برای عروسک دوستی که در جلسه اول ساخته بودند، درست کردند.

جلسه چهارم: خانم اقلیدس در این جلسه با عروسک دوستی که بچه ها طی جلسات گذشته آن را درست کرده بودند، قصه "چه قدر زور داری؟" از کتاب "مثل ها و افسانه های ایرانی" را گفت و سپس از بچه ها خواست در رابطه با پایان داستان نقاشی بکشند و کلاژ کار کنند.

جلسه پنجم: در این جلسه خانم اقلیدس مقداری گل کوزه گری به کلاس آوردند و به بچه ها دادند تا با آن میوه های تابستانی را درست کنند. حین کار میوه های تابستانی را به بچه ها نشان دادند و فرق بین دانه و هسته را برای آن ها بیان کردند. در پایان نیز میوه های گلی را رنگ آمیزی کردند.

جلسه ششم: این جلسه با هدف آشنا شدن با خطوط همگرا در طبیعت و ساخت صدف تشکیل شد. ابتدا با بچه ها درباره دریا و بازی هایی که در ساحل انجام می دهند صحبت شد. سپس به هر کدام از بچه ها یک صدف داده شد تا خطوط روی آن را بنگرند و سپس کاغذ هایی که به شکل هلالی بریده شده بود را به شکل صدف درست کنند. فعالیت بعدی این جلسه ساخت صدف با گِل بود که بچه ها از آن بسیار استقبال کردند و صدف های گلی خود را رنگ آمیزی نیز کردند.

جلسه هفتم: در این جلسه ابتدا درباره حشراتی که در تابستان می بینیم با بچه ها صحبت شد و  عکس "مورچه" از کتاب "از بعد تصویر درباره حشرات" نوشته جان دنسلو، به بچه ها نشان داده شد و درباره قسمت های مختلف بدن مورچه و حشرات دیگر صحبت شد. سپس بچه ها با استفاده از سیب زمینی و گِل رس، مهر هایی به شکل مورچه درست کردند. خانم اقلیدس برای هر کدام از بچه ها روی یک کاغذ سفید عکس دو عدد گندم را کشیدند و از آن ها خواستند با مهر های خود دور این گندم ها که غذای مورچه است،‌ مورچه های رنگی چاپ کنند. در پایان با استفاده از این کاغذ های نقاشی شده و نی، بادبزن با طرح مورچه درست کردند.

جلسه هشتم: در این جلسه ابتدا یک فعالیت فردی و بعد یک فعالیت جمعی انجام شد تا بچه ها در حین کار به تفاوت بین این دو پی ببرند. سپس برای تقویت تخیل آن ها، از آن ها خواسته شد فرض کنند در دریا هستند و هرچه می بینند بگویند و بچه ها ماهی، ‌صدف، کوسه، هشت پا و… را دیدند. سپس خانم اقلیدس هسته انبه و رنگ گواش در اختیارشان قرار داد تا حیواناتی را که در زیر دریا دیدند روی این هسته ها نقاشی کنند. سپس یک مقوای سفید بزرگ روی زمین گذاشته شد و از بچه ها خواسته شد دور آن بنشینند و دریا را نقاشی کنند. در حین کار بچه ها با ترکیب رنگ ها به رنگ های جدید دست پیدا کردند و فعالیت گروهی را تجربه کردند.

جلسه نهم: در این جلسه مقوای رنگ شده جلسه قبل در مقابل بچه ها گذاشته شد. این مقوا پر از رنگ بود و با یک بطری آب به بچه ها نشان داده شد که آب شفاف است و هر رنگی را که درون آن باشد نشان می دهد. سپس بچه ها ماهی هایی را که در جلسه قبل رنگ کرده بودند  روی دریای خود چسباندند و سپس خانم اقلیدس به آن ها گفت در زیر دریا علاوه بر ماهی ها، گیاهان دریایی، سنگ ها و کوه ها هم هستند و بچه ها با فوم های رنگی آن ها را نیز به تابلوی دریای خود اضافه کردند. سپس خانم اقلیدس بطری آب را تکان داد و به بچه ها حباب های آب را نشان داد و از بچه ها خواست که با ماژیک حباب ها را هم به تابلوی خود اضافه کنند تا دریایشان کامل شود.

پاییز و زمستان ۹۱

جلسه اول: در این جلسه با هدف برقرار ارتباط و آموزش مهارت های ارتباطی و دوستی، ابتدا بازی دوستی انجام شد. در این بازی بچه ها به شکل دو حلقه متحدالمرکز، در جهت عکس هم می چرخیدند و شعر می خواندند و با هم آشنا می شدند. در پایان از آن ها خواسته شد دو به دو روبروی هم بنشینند و همدیگر را نقاشی کنند و سپس با کلاژ هدیه ای برای دوست خود درست کنند.

جلسه دوم: ابتدا قصه "یک گل" برای بچه ها گفته شد. در این قصه گلی عاشق خورشید و آبی آسمان شده، به دنبال خورشید می رود و رشد می کند و نام آن را آفتابگردان می گذارند. پس از اتمام قصه، خانم اقلدیس از بچه ها خواستند دایره هایی را روی یک مقوا بکشند و با رنگ زرد و طلایی چاپ هایی با دست انجام دهند. بچه ها با استفاده از رنگ ها و دست هایشان یک گل آفتابگردان کشیدند و آسمان را نیز با دست هایشان کشیدند.

جلسه سوم: در این جلسه برای شناخت ترکیب رنگ، کتاب "آبی کوچولو زرد کوچولو" برای بچه ها خوانده شد. خانم اقلیدس دو خمیر به رنگ زرد و آبی در دست داشت که در حین خواندن کتاب آن ها را با هم مخلوط کرد و پدید آمدن رنگ سبز را به بچه ها نشان داد. سپس به خودشان خمیر زرد و آبی داده شد تا رنگ سبز را درست کنند و سپس با خمیرهای رنگی خود خمیربازی کردند.

جلسه چهارم: در این جلسه با استفاده از واژه نامه چیستانی تصویری روی واژه "آب" کار شد و خانم اقلیدس از بچه ها خواست که درباره آب، باران، برف، چشمه، دریا و اینکه چه کارهایی با آب انجام می دهند، صحبت کنند. سپس خانم اقلیدس مقداری آرد در مقابل بچه ها گذاشت و از آن ها خواست دست بزنند و احساسشان را بگویند. سپس نمک و آب به آن اضافه کرد و در هر مرحله درباره جنس، نرمی و زبری خمیر برای بچه ها توضیح می داد. در این قسمت خمیر را با رنگ گواش رنگ کردند و میوه های پاییزی مانند انار، خرمالو و خیار را درست کردند و شعر "نگاه بر پاییز" را خواندند.

جلسه پنجم: در این جلسه با هدف رنگ شناسی، سه رنگ اصلی با نشاسته و گواش توسط خانم اقلیدس درست شد و در اختیار کودکان گذاشته شد. سپس خانم اقلیدس از بچه ها خواست رنگ ها را با دست با هم مخلوط کنند و رنگ های جدید را درست کنند و نقاشی بکشند. بچه ها از این برنامه بسیار لذت بردند.

جلسه ششم: در اين جلسه با استفاده از واژه نامه چيستاني روي واژه "آتش" كار شد. سپس خانم اقليدوس شمعي روشن كرد و از بچه ها خواست به دقت به شعله آن نگاه كنند و رنگ هاي شعله را بگويند. ايشان درباره اينكه با چه چيزهايي مي توان آتش درست كرد (مانند چوب و…) براي بچه هاي صحبت كرد و سپس يك ليوان روي شمع گذاشت و شعله آن كم كم خاموش شد، براي بچه ها توضيح داده شد كه اگر هوا نباشد آتش خاموش مي شود. بچه ها بعد از اينكه شعر "آتش" را خواندند، با كاغذ هاي رنگي (نارنجي و قرمز) شعله هاي آتش درست كردند و روي كاغذ چسباندند و چوب هاي خشك را زير آن چسباندند و در آخر خانواده و دوستان خود را كه دور آتش نشسته اند تا گرم شوند نقاشي كردند.

جلسه هفتم: در جلسه قبل درباره آتش و گرما و در اين جلسه درباره آتش و نور كار انجام شد. خانم اقليدوس يك نقاشي درون يك جعبه كه روزنه داشت، قرار داد و از بچه ها خواست درون آن را نگاه كنند. بچه ها تاريكي ديدند. سپس شمعي روشن و درون جعبه قرار داد و بچه ها توانستند نقاشي درون جعبه را ببينند. ايشان درباره نور براي بچه ها توضيح داد و با استفاده از كتاب واژه نامه چيستاني، كلمه فانوس را براي آن ها خواند و با هم يك فانوس درست كردند.

جلسه هشتم: در این جلسه با هدف شناخت اعضای بدن، ابتدا از کتاب واژه نامه چیستانی، درباره آدم برفی و آدم آهنی برای بچه ها خوانده شد و سپس به اعضای مختلف بدن انسان از سر تا پا اشاره شد. خانم اقلیدس مقداری گِل، قلمو و رنگ به بچه ها داد تا یک آدمک بسازند و آن را رنگ کنند.

جلسه نهم: در این جلسه از کتاب واژه نامه چیستانی، درباره عروسک خوانده شد و بچه ها جواب را گفتند. مقداری گِل به آن ها داده شد تا سر عروسکشان را به هر شکلی که دوست دارند، بسازند. سپس آن را رنگ کردند تا در جلسه آینده بدن آن را بسازند.

جلسه دهم: در این جلسه بچه ها برای سرهای گِلی که جلسه قبل درست کرده بودند، بدن هایی از پارچه و کاموا درست کردند. خانم اقلیدس روش گره زدن کاموا را به بچه ها آموزش دادند و آن ها این کار را در هنگام ساخت کاردستی شان تمرین کردند.

جلسه یازدهم: در این جلسه با هدف حساس نمودن کودکان در درک فضا ها، از آن ها خواسته شد فاصله خانه تا مهدکودکشان یا هرجایی که می روند را نقاشی کنند. بچه ها کوچه، خیابان، کوچه های بن بست، آدم ها و ماشین ها را نقاشی و با آبرنگ رنگ آمیزی کردند.

اخبار مرتبط

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

در خبرنامه ما عضو شوید :
Loading