معرفى كتاب فلسفه براي كودكان و نوجوانان

معرفى كتاب فلسفه برای کودکان و نوجوانان "چشم‌اندازهای جهانی" ، ویراسته : سعید ناجی، رسنانی هاشم، ترجمه: حمیدرضا محمدی، نشر نی: مقالاتی که بنیانگذاران و پیشگامان برنامه‌ی "فلسفه برای کودکان" در سطح جهان نوشته‌اند، در این کتاب به صورت گفتگو و مصاحبه آماده شده است. 

بخش اول کتاب به خاستگاه این جنبش و بنیان‌های فلسفی و نظری آن می‌پردازد.

بخش دوم کاربردهای تخصصی دیالوگ فلسفی در آموزش فلسفه، اخلاق، فلسفه اخلاق و علوم را بررسی می‌کند.

بخش سوم به موضوعات نظری، مانند اهداف این روش با نظر به جست‌جوی حقیقت و معنا، و بحث درباره رمان‌ها یا داستان‌های کوتاه و ویژگی‌های‌شان می‌پردازد. 

بخش چهارم نحوه ‌ی اجرای این برنامه در سطح جهان را توضیح می‌دهد. و به تفاوت‌های فرهنگ، شیوه‌های حلقه‌ی کندوکاو و ضرورت جرح و تعدیل برنامه به جهت سازگاری با مسائل محلی می‌پردازد. 

بیست و یک مصاحبه شونده‌ی این مجموعه از ۱۲ کشور مختلف در شش قاره دنیا هستند. 

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول

دوره های هَمبازی مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول (کارگاه بازی مادر و کودک): اين کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند .شامل بازی های علمی، ریاضی، حرکتی، آمادگی خواندن و نوشتن، تمرکز، کارکردهای اجرایی مغز و بازی های رشدی هستند. بازی هایي شاد که یادگیری های فراوانی برای بچه ها به همراه دارد و آنها را برای رفتن به مدرسه آماده می کند. به علاوه فرصتی است که مامان ها تعداد بسیاری بازی یاد بگیرند که می توانند فرای ساعات کلاسی نیز آگاهانه با بچه ها بازی کنند. این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 5 تا 6 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 24 تیر 1399

زمان : سه شنبه ها _ ساعت 12 تا 12:50

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازی های بپر بپر

دوره های هَمبازی مجازی: بازی های بپر بپر (کارگاه بازی مادر و کودک): این کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند. شامل بازی های حرکتی مختلف هستند و برای تقویت مهارت های ورزشی، حرکتی ظریف و درشت، تمرکز و هوش فضایی بچه ها عالی هستند. به علاوه فرصتی است که مامان ها هم با بچه ها بازی و ورزش کنند.  این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 4 تا 7 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 22 تیر 1399

زمان : يکشنبه ها، ساعت 13 تا 13:30

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

جشن تيرگان ١٣٩٩ مجازى

هر سال جشن تیرگان را در خانه کتابدار باهم جشن می‌گرفتیم.  تصمیم گرفتیم امسال نیز مانند هرسال این جشن را با تغییرات کوچک برپا کنیم. به خانه‌های شما بیاییم و درباره تیرگان بیشتر بدانیم. "فرشته قبادی" عضو شورای کتاب کودک و کمیته ترویج خواندن که تسهیلگر جشن تیرگان بوده‌ است، روایتگر آن است. 

ضمنِ برپایی این جشن برای کودکان این سوال‌ها را با خودمان مرور می‌کنیم: چرا ایرانیان "جشن" را خلق کردند؟ آیا می‌خواستند قانع باشند و با شکرگزاری مشکلات را فراموش کنند؟ آیا می‌خواستند برای مشکلات، با روحیه‌ای تازه راه‌حل پیدا کنند؟ آیا اساسا تسلیم مشکلات بودند یا با آن‌ها می‌جنگیدند؟ آیا ... 

"جشن" امروز چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ ...

اخبار

ساخت اسباب بازی های سنتی

این کارگاه برای اعضای گروه سنی (ب- ج)، با هدف آشنایی با ساخت بازی ها و بازیچه های قدیمی، روزهای دوشنبه (یک هفته در میان)، توسط خانم لیلا کفاش زاده برگزار می شود.

جلسه اول: در این جلسه بچه ها "خاله نخودی" را ساختند. ابتدا روی برجستگی های سطح یک نخود، که شبیه صورت پیر زن است، چشم، ابرو  و دهان کشیدند و سپس پارچه ها را به شکل چادر بریده و روی نخود چسباندند و یک چوب خلالی کوچک زیر نخود چسباندند تا خاله نخودی درست شود.

جلسه دوم: در این جلسه بچه ها "طبلک " درست کردند. ابتدا حلقه چسب خالی شده را سوراخ کرده و یک چوب حصیری ۲۰ سانتیمتری در آن فرو کردند. سپس دو مهره را نخ کرده و به دو طرف حلقه آویزان کردند و به دو طرف حلقه، کاغذهای رنگی چسباندند. وقتی چوب حصیری را بچرخانیم مهره ها به کاغذ ها می خورند و صدا طبل می دهند.

جلسه سوم: در این جلسه بچه ها "فرفره نخی" و "تلفن کاغذی" درست کردند. برای ساخت فرفره، یک نخ ابریشمی را از سوراخ های یک دکمه رد کردند و گره زدند. وقتی دو سر نخ را در دست بگیرند و بچرخانند، دکمه به صورت فرفره می چرخد. برای ساخت تلفن کاغذی، ابتدا دو سر نخ را به دو کبریت گره زدند و سپس از سوراخ های ایجاد شده در ته لیوان ها کاغذی رد کردند. در آخر کلاس بچه ها با بازیچه های ساخته شده خود بازی کردند.

جلسه چهارم: در این جلسه ساخت عروسک دست ساز (لعبت) که در جنوب کشور رایج است، به بچه ها آموزش داده شد. ابتدا درباره تاریخچه عروسک های دست ساز و بومی توضیحاتی داده شد. عروسک های مختلف مانند نمایشی، آیینی و بازیچه معرفی شدند. برای ساخت لعبت، بچه ها ابتدا دو قطعه حصیری را به شکل چلیپا به هم بسته و با پنبه برای آن سر درست کردند و در پایان لباس بر تن این عروسک کردند.

جلسه پنجم: در این جلسه با بچه ها درباره اهمیت حفظ و نگهداری کتاب ها و همچنین مراقبت ویژه از کتاب های آسیب دیده صبحت شد. از بچه ها خواسته شد که نقش حشراتی را بازی کنند که دوست دارند کتاب ها را بخورند و کتاب های کثیف بیشتر مورد توجه شان است. همچنین یکی از بچه ها نقش کودکی را بازی کرد که هنگام غذا خوردن کتاب خود را کثیف می کند و حشرات به سمت کتاب او حمله ور می شوند. بچه ها در این جلسه نقش هایی نظیر فرازه یا غشگیر کتاب و… را هم بازی کردند.

اخبار مرتبط

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

در خبرنامه ما عضو شوید :
Loading