معرفى كتاب فلسفه براي كودكان و نوجوانان

معرفى كتاب فلسفه برای کودکان و نوجوانان "چشم‌اندازهای جهانی" ، ویراسته : سعید ناجی، رسنانی هاشم، ترجمه: حمیدرضا محمدی، نشر نی: مقالاتی که بنیانگذاران و پیشگامان برنامه‌ی "فلسفه برای کودکان" در سطح جهان نوشته‌اند، در این کتاب به صورت گفتگو و مصاحبه آماده شده است. 

بخش اول کتاب به خاستگاه این جنبش و بنیان‌های فلسفی و نظری آن می‌پردازد.

بخش دوم کاربردهای تخصصی دیالوگ فلسفی در آموزش فلسفه، اخلاق، فلسفه اخلاق و علوم را بررسی می‌کند.

بخش سوم به موضوعات نظری، مانند اهداف این روش با نظر به جست‌جوی حقیقت و معنا، و بحث درباره رمان‌ها یا داستان‌های کوتاه و ویژگی‌های‌شان می‌پردازد. 

بخش چهارم نحوه ‌ی اجرای این برنامه در سطح جهان را توضیح می‌دهد. و به تفاوت‌های فرهنگ، شیوه‌های حلقه‌ی کندوکاو و ضرورت جرح و تعدیل برنامه به جهت سازگاری با مسائل محلی می‌پردازد. 

بیست و یک مصاحبه شونده‌ی این مجموعه از ۱۲ کشور مختلف در شش قاره دنیا هستند. 

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول

دوره های هَمبازی مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول (کارگاه بازی مادر و کودک): اين کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند .شامل بازی های علمی، ریاضی، حرکتی، آمادگی خواندن و نوشتن، تمرکز، کارکردهای اجرایی مغز و بازی های رشدی هستند. بازی هایي شاد که یادگیری های فراوانی برای بچه ها به همراه دارد و آنها را برای رفتن به مدرسه آماده می کند. به علاوه فرصتی است که مامان ها تعداد بسیاری بازی یاد بگیرند که می توانند فرای ساعات کلاسی نیز آگاهانه با بچه ها بازی کنند. این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 5 تا 6 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 24 تیر 1399

زمان : سه شنبه ها _ ساعت 12 تا 12:50

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازی های بپر بپر

دوره های هَمبازی مجازی: بازی های بپر بپر (کارگاه بازی مادر و کودک): این کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند. شامل بازی های حرکتی مختلف هستند و برای تقویت مهارت های ورزشی، حرکتی ظریف و درشت، تمرکز و هوش فضایی بچه ها عالی هستند. به علاوه فرصتی است که مامان ها هم با بچه ها بازی و ورزش کنند.  این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 4 تا 7 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 22 تیر 1399

زمان : يکشنبه ها، ساعت 13 تا 13:30

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

جشن تيرگان ١٣٩٩ مجازى

هر سال جشن تیرگان را در خانه کتابدار باهم جشن می‌گرفتیم.  تصمیم گرفتیم امسال نیز مانند هرسال این جشن را با تغییرات کوچک برپا کنیم. به خانه‌های شما بیاییم و درباره تیرگان بیشتر بدانیم. "فرشته قبادی" عضو شورای کتاب کودک و کمیته ترویج خواندن که تسهیلگر جشن تیرگان بوده‌ است، روایتگر آن است. 

ضمنِ برپایی این جشن برای کودکان این سوال‌ها را با خودمان مرور می‌کنیم: چرا ایرانیان "جشن" را خلق کردند؟ آیا می‌خواستند قانع باشند و با شکرگزاری مشکلات را فراموش کنند؟ آیا می‌خواستند برای مشکلات، با روحیه‌ای تازه راه‌حل پیدا کنند؟ آیا اساسا تسلیم مشکلات بودند یا با آن‌ها می‌جنگیدند؟ آیا ... 

"جشن" امروز چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ ...

اخبار

فعالیت های ترویجی و فرهنگی در مناطق زلزله زده آذربایجان

بعد از حادثه دلخراش زلزله آذربایجان، خانه کتابدار کودک و نوجوان کمیته ای را برای یاری رساندن به مردم این منطقه تشکیل داد. این کمیته با هدف شناخت نیازهای کودک در بحران و طرح ریزی فعالیت های مناسب، اطلاع رسانی و کتابخوانی، ایجاد کتابخانه، آموزش معلم ها و مربیان مدارس و به روز شدن روش های آموزشی، سفرهای ماهیانه خود را به روستای گونجیک از توابع اهر آغاز کرده است.

سفر اول: خانم ها ملیحه پیشداد محمدی، فرشته قبادی، ندا موحدی پور و فاطمه نکویی در تاریخ ۲۷ مهر ماه ۹۱ به روستای گونجیک با هدف ایجاد فضای اعتماد، ایجاد فضای شاد و امیدوارکننده، ایجاد حمایت و آشنایی با قصه و قصه گویی و فرهنگنامه، سفر کردند.

برای ۲۴ کودک مهدکودکی ابتدا معارفه با شعر خوانی به دو زبان ترکی و فارسی انجام شد. سپس بازی های اتل متل، عموزنجیرباف و پیگیری مسیر (برای تقویت و ایجاد هماهنگی بین چشم و دست) انجام شد.

برای ۲۴ کودک مقطع اول و دوم دبستان ابتدا معارفه با بازی ریتمیک "علی بابا باغی داره" انجام شد و سپس با پاستل نقاشی کشیدند.

برای ۲۴ کودک مقطع سوم و چهارم دبستان ابتدا معارفه با بازی ریتمیک "این شیطون تو دست هر کسه…" انجام شد. سپس قصه "پینه دوز بداخلاق" گفته شد و بچه ها نقاشی آن را کشیده و دور حیاط مدرسه نصب کردند.

برای ۳۵ کودک مقطع پنجم و ششم دبستان ابتدا معارفه با ساختن دو دایره داخل هم انجام شد. سپس با فرهنگنامه آشنا شدند و کار با کتاب های مرجع را آموختند و در آخر بازی تبرک انجام شد.

برای ۱۶ نفر از بچه های دوم و سوم راهنمایی معارفه با بازی "مجسمه و مجسمه ساز" انجام شد و سپس با فرهنگنامه و کتاب های مرجع آشنا شدند.

برای ۷ نفر از مادران دانش آموزان کارگاه آموزش ساخت عروسک با مواد دور ریز مانند دکمه، کاغذ، پولک، کاموا و… برگزار شد. این کارگاه و صحبت درباره آینده و بهبود وضعیت باعث شد فضای ناامیدی در بین مادران کمی بهتر شود و با خنده و شوخی کار را جلو بردند. کار با فرهنگنامه نیز به ۵ نفر از معلمان مقطع راهنمایی آموزش داده شد.

همه بچه ها در حیاط مدرسه بازی "طناب کشی" و "گاو و گوساله یا فینگلی" را بازی کردند.

در آخر نیز اسباب بازی، مداد، مداد رنگی، جامدادی، دفتر نقاشی، مواد غذایی و پوشاک که توسط کمک های مردمی، خانه کتابدار و اندیشکده تعالی شناخت تهیه شده بود، بین ۲۲۰ خانوار روستایی توزیع شد.

سفر دوم: خانم ها ملیحه پیشداد محمدی، مینا حبیب نژاد، معصومه رعنا و ندا موحدی پور در تاریخ ۳۰ آبان ماه ۹۱، با هدف تقویت فضای اعتماد و حمایت، تقویت ظرفیت همراهی و شنوایی از طریق بازی، تقویت کار مشارکتی و پژوهشی با فرهنگنامه و آگاهی به بهداشت فردی برای بار دوم به روستای گونجیک سفر کردند.

بعد از معارفه برای کودکان مهدکودکی، بازی "کاغذ و تا" با مفهوم خانه و سلام  و قصه گویی کتاب "موش کی هستی؟" انجام شد.

برای کودکان اول و دوم دبستان، بعد از معارفه، بازی های مشارکتی مانند ساخت شکل های هندسی با دست های خود و دوستان برای مفهوم استفاده بهتر از دست انجام شد.

برای کودکان مقطع سوم و چهارم دبستان ابتدا بازی جنگا انجام شد و سپس قصه "میخ تو دیوار" گفته شد و در آخر بچه ها کتاب "می خوام یه خرس شکار کنم" را به صورت گروهی خواندند.

برای کودکان مقطع پنجم و ششم دبستان بعد از بازی جنگا، به روش پژوهش مشارکتی دانش آموزی با فرهنگنامه کار شد.

برای دانش آموزان مقطع دوم و سوم راهنمایی نیز بازی جنگا و کار پژوهشی با فرهنگنامه انجام شد.

برای دانش آموزان دختر و پسر مقطع سوم دبستان تا سوم راهنمایی به طور جداگانه کارگاهی با عنوان "بهداشت فردی چیست؟" تشکیل شد. در این کارگاه به آن ها آموزش داده شد که باید سالم، تمیز و مرتب باشند. همچنین به آن ها آموزش داده شد که چگونه دست ها و دور ناخن های خود را تمیز کنند (با ضدعفونی کننده ها، دست های بچه ها شسته شد و آن ها به دور ناخن هایشان کرم زدند). نحوه شستشوی دندان ها و زبان به وسیله خمیردندان یا آب نمک، تعویض لباس زیر و شستشو نیز به آن ها آموزش داده شد.

در پایان نیز یک دوره ۱۴ جلدی فرهنگنامه توسط خانم فرشته قبادی و بسته های پوشاک برای ۱۲۴ دانش آموز شامل لباس زیر، دستکش، شال و کلاه (کمک های مردمی رسیده به خانه کتابدار)  توزیع شد.

سفر سوم: خانم ها ملیحه پیشداد، فرشته دباغ، معصومه رعنا، مهتاب مقدم و ندا موحدی پور در تاریخ ۲۵ آذر ۱۳۹۱، با هدف جلب حمایت و اعتماد مادران و انجام فعایت های بیشتر برای بار سوم به روستای گونجیک سفر کردند.

برای کودکان مهدکودکی داستانک های نخودی قصه گویی شد و بازی "سلام سلام خاله بزغاله" انجام شد.

برای دانش آموزان مقطع اول و دوم دبستان قصه "ابر قلمبه" گفته شد و آن ها کاردستی این داستان را به وسیله کاغذ رنگی و پنبه درست کردند و به تخته چسباندند.

برای دانش آموزان مقطع سوم و چهارم دبستان قصه "شب یلدا" گفته شد و بازی "این کلاه، کلاه شیطونه" انجام شد.

برای دانش آموزان مقطع پنجم و ششم دبستان قصه "شب یلدا" گفته شد و بچه ها کاردستی  فانوس، حلقه و ریس گل و نی را ساختند. 

برای دانش آموزان مقطع دوم و سوم راهنمایی کارگاه کنترل احساسات برگزار شد. قصه "پیرزن خردمند" گفته و بازی های "این کلاه، کلاه شیطونه" و "توپ رو پیشونی" انجام شد.

در این سفر فضای اعتماد بیشتری نزد مادران برای تمرکز بیشتر برای برگزاری کارگاه ها ایجاد شد. پایه های پنجم و ششم و راهنمایی در کار با فرهنگنامه مشارکت بیشتری داشتند. در آخر نیز پشمک و آجیل شب یلدا به ۲۲۰ خانوار روستا و هدایایی شامل مدادرنگی، پاک کن، مداد و کلوچه به دانش آموزان داده شد.

اخبار مرتبط

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

در خبرنامه ما عضو شوید :
Loading