معرفى كتاب فلسفه براي كودكان و نوجوانان

معرفى كتاب فلسفه برای کودکان و نوجوانان "چشم‌اندازهای جهانی" ، ویراسته : سعید ناجی، رسنانی هاشم، ترجمه: حمیدرضا محمدی، نشر نی: مقالاتی که بنیانگذاران و پیشگامان برنامه‌ی "فلسفه برای کودکان" در سطح جهان نوشته‌اند، در این کتاب به صورت گفتگو و مصاحبه آماده شده است. 

بخش اول کتاب به خاستگاه این جنبش و بنیان‌های فلسفی و نظری آن می‌پردازد.

بخش دوم کاربردهای تخصصی دیالوگ فلسفی در آموزش فلسفه، اخلاق، فلسفه اخلاق و علوم را بررسی می‌کند.

بخش سوم به موضوعات نظری، مانند اهداف این روش با نظر به جست‌جوی حقیقت و معنا، و بحث درباره رمان‌ها یا داستان‌های کوتاه و ویژگی‌های‌شان می‌پردازد. 

بخش چهارم نحوه ‌ی اجرای این برنامه در سطح جهان را توضیح می‌دهد. و به تفاوت‌های فرهنگ، شیوه‌های حلقه‌ی کندوکاو و ضرورت جرح و تعدیل برنامه به جهت سازگاری با مسائل محلی می‌پردازد. 

بیست و یک مصاحبه شونده‌ی این مجموعه از ۱۲ کشور مختلف در شش قاره دنیا هستند. 

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول

دوره های هَمبازی مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول (کارگاه بازی مادر و کودک): اين کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند .شامل بازی های علمی، ریاضی، حرکتی، آمادگی خواندن و نوشتن، تمرکز، کارکردهای اجرایی مغز و بازی های رشدی هستند. بازی هایي شاد که یادگیری های فراوانی برای بچه ها به همراه دارد و آنها را برای رفتن به مدرسه آماده می کند. به علاوه فرصتی است که مامان ها تعداد بسیاری بازی یاد بگیرند که می توانند فرای ساعات کلاسی نیز آگاهانه با بچه ها بازی کنند. این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 5 تا 6 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 24 تیر 1399

زمان : سه شنبه ها _ ساعت 12 تا 12:50

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازی های بپر بپر

دوره های هَمبازی مجازی: بازی های بپر بپر (کارگاه بازی مادر و کودک): این کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند. شامل بازی های حرکتی مختلف هستند و برای تقویت مهارت های ورزشی، حرکتی ظریف و درشت، تمرکز و هوش فضایی بچه ها عالی هستند. به علاوه فرصتی است که مامان ها هم با بچه ها بازی و ورزش کنند.  این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 4 تا 7 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 22 تیر 1399

زمان : يکشنبه ها، ساعت 13 تا 13:30

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

جشن تيرگان ١٣٩٩ مجازى

هر سال جشن تیرگان را در خانه کتابدار باهم جشن می‌گرفتیم.  تصمیم گرفتیم امسال نیز مانند هرسال این جشن را با تغییرات کوچک برپا کنیم. به خانه‌های شما بیاییم و درباره تیرگان بیشتر بدانیم. "فرشته قبادی" عضو شورای کتاب کودک و کمیته ترویج خواندن که تسهیلگر جشن تیرگان بوده‌ است، روایتگر آن است. 

ضمنِ برپایی این جشن برای کودکان این سوال‌ها را با خودمان مرور می‌کنیم: چرا ایرانیان "جشن" را خلق کردند؟ آیا می‌خواستند قانع باشند و با شکرگزاری مشکلات را فراموش کنند؟ آیا می‌خواستند برای مشکلات، با روحیه‌ای تازه راه‌حل پیدا کنند؟ آیا اساسا تسلیم مشکلات بودند یا با آن‌ها می‌جنگیدند؟ آیا ... 

"جشن" امروز چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ ...

اخبار

قصه – بازی «۱۳۹۱»

کارگاه قصه – بازی روزهای سه شنبه (یک هفته در میان) توسط خانم شهین دهقانی برای کودکان گروه سنی الف و اول دبستان از ساعت ۱۰ الی ۱۱ صبح و برای کودکان گروه سنی دوم و سوم دبستان از ساعت ۱۱ الی ۱۲ برگزار می شود.

گروه سنی الف و اول دبستان

جلسه اول: این جلسه با هدف تقویت بیان و خلاقیت و بازی تشکیل شد. در این جلسه بعد معارفه و آشنایی و خواندن شعر «علی بابا»، شعر «جمجمک برگ خزون» همراه با یک عروسک خوانده و بازی انجام شد. پس از پایان بازی کودکان نقاشی در ارتباط با بازی کشیدند و فضای نقاشی شان را برای یکدیگر تعریف کردند.

جلسه دوم: این جلسه با هدف آشنا کردن بچه ها با مفهوم صلح تشکیل شد. ابتدا از کودکان خواسته شد معنی کلمه صلح را بیان کنند که آن ها صلح را شادی، خوشحالی، خنده و… دانستند و ترس را خشونت و بد معنی کردند. در آخر نیز نقاشی با موضوع صلح کشیدند.

جلسه سوم: برای آشنایی با مفهوم دیگرپذیری و بردباری، بچه ها به گروه های دو نفره تقسیم شدند و سپس شباهت ها و تفاوت های بین خود را بیان کردند. پس از اینکه به تفاوت های خود با دیگران پی بردند درباره اینکه باید به انسان هایی که با ما تفاوت دارند احترام گذاشت، با آن ها صحبت شد و این نکته یادآور شد که باید انسان هایی را که با ما تفاوت دارند دوست بداریم. سپس داستان "دوست پیدا کردن بچه اژدها" برای بچه ها تعریف شد و نقاشی آن کشیده شد. 

جلسه چهارم: این جلسه برای گروه سنی الف و ب مشترکا برگزار شد و قصه "پادشاه و دانه گل" برای بچه ها گفته و نمایش خلاق آن اجرا شد. بعد از آن به هر کدام از بچه ها یک آیینه داده شد تا چیزهایی که در صورت و لباس خود می بینند بیان کنند و بعد بازی آیینه انجام شد. در این بازی دو نفر روبروی هم می نشینند و یکی کارهایی را انجام می دهد و دیگری باید آن ها را تکرار کند.

گروه سنی دوم و سوم دبستان

 جلسه اول: این جلسه با هدف آموزش ارزش های زندگی به کودکان برگزار شد. خانم دهقانی یکی از اصول و ارزش های زندگی را شادی توصیف کردند و با بچه ها درباره آنچه که آن ها را شاد و یا ناشاد می کند صحبت کردند. داستان «جعبه شادی» از کتاب ارزش های زندگی خوانده شد و قرار شد هر کدام از بچه ها برای خود جعبه شادی درست کنند و هرچه که آن ها را شاد و یا ناشاد می کند بنویسند و درون جعبه بیاندازند و در جلسه آینده به کلاس بیاورند.

جلسه دوم: در ابتدای این جلسه قصه "نیکی و شاپرک" برای بچه ها گفته شد و سپس بچه ها درباره جعبه شادی خود با یکدیگر صحبت کردند.

جلسه سوم: در این جلسه قصه "پدربزرگ و ترب" برای بچه ها گفته شد و سپس بچه ها نمایش خلاق این قصه را بازی کردند. برای آموزش مفهوم همکاری، کارت همیار درست شد و به گردن بعضی از بچه ها آویزان شد تا هرجا نیاز به کمک است به همیاران مراجعه شود. از بچه ها خواسته شد برای جلسه آینده ترب را با بادکنک، روزنامه و… درست کنند و به کلاس بیاورند.

جلسه چهارم: با گروه الف برگزار شد.

جلسه پنجم: این جلسه با هدف درک مفهوم احترام و راه هایی که بتواند احترام را توسعه دهد تشکیل شد. فعالیت اول درباره گوش دادن به صحبت های دیگران بود، به این صورت که یکی صحبت می کرد و دیگری به حرف های آن گوش نمی داد و پس از یک دقیقه نفری که صحبت می کرد احساسش را می گفت که به دلیل بی احترامی دوستش احساس بدی داشت و بعد نفر دوم در حین صحبت های نفر اول، به صحبت های آن گوش می داد و احساس خوب را منتقل می کرد. در فعالیت بعدی دوستان دو به دو با هم قدم زدند و از خوبی های هم گفتند. سپس همه خوبی ها را نوشتند و به صورت گردنبند درآوردند. در فعالیت سوم به بچه ها گفته شد که پشت پرده بروند و یک فرد ویژه و دوست داشتنی که تا به حال ندیده اند را ببینند. در پشت پرده یک نفر با آیینه ایستاده بود و بچه ها خودشان را در آیینه دیدند و بر این موضوع تاکید شد که خودشان افرادی دوست داشتنی هستند و باید برای خودشان هم احترام قائل باشند. در پایان این جلسه نیز بازی "یه قل دو قل" آموزش داده شد.

جلسه ششم: در این جلسه با هدف درک مفهوم صلح و دوستی، قصه "ستاره" برای بچه ها گفته شد و با والدین درباره اهمیت صلح و دوستی صحبت شد. سپس نوعی بازی مانند "مار و پله" که با مفهوم صلح همراه بود انجام شد.

اخبار مرتبط

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

در خبرنامه ما عضو شوید :
Loading