معرفى كتاب فلسفه براي كودكان و نوجوانان

معرفى كتاب فلسفه برای کودکان و نوجوانان "چشم‌اندازهای جهانی" ، ویراسته : سعید ناجی، رسنانی هاشم، ترجمه: حمیدرضا محمدی، نشر نی: مقالاتی که بنیانگذاران و پیشگامان برنامه‌ی "فلسفه برای کودکان" در سطح جهان نوشته‌اند، در این کتاب به صورت گفتگو و مصاحبه آماده شده است. 

بخش اول کتاب به خاستگاه این جنبش و بنیان‌های فلسفی و نظری آن می‌پردازد.

بخش دوم کاربردهای تخصصی دیالوگ فلسفی در آموزش فلسفه، اخلاق، فلسفه اخلاق و علوم را بررسی می‌کند.

بخش سوم به موضوعات نظری، مانند اهداف این روش با نظر به جست‌جوی حقیقت و معنا، و بحث درباره رمان‌ها یا داستان‌های کوتاه و ویژگی‌های‌شان می‌پردازد. 

بخش چهارم نحوه ‌ی اجرای این برنامه در سطح جهان را توضیح می‌دهد. و به تفاوت‌های فرهنگ، شیوه‌های حلقه‌ی کندوکاو و ضرورت جرح و تعدیل برنامه به جهت سازگاری با مسائل محلی می‌پردازد. 

بیست و یک مصاحبه شونده‌ی این مجموعه از ۱۲ کشور مختلف در شش قاره دنیا هستند. 

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول

دوره های هَمبازی مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول (کارگاه بازی مادر و کودک): اين کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند .شامل بازی های علمی، ریاضی، حرکتی، آمادگی خواندن و نوشتن، تمرکز، کارکردهای اجرایی مغز و بازی های رشدی هستند. بازی هایي شاد که یادگیری های فراوانی برای بچه ها به همراه دارد و آنها را برای رفتن به مدرسه آماده می کند. به علاوه فرصتی است که مامان ها تعداد بسیاری بازی یاد بگیرند که می توانند فرای ساعات کلاسی نیز آگاهانه با بچه ها بازی کنند. این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 5 تا 6 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 24 تیر 1399

زمان : سه شنبه ها _ ساعت 12 تا 12:50

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازی های بپر بپر

دوره های هَمبازی مجازی: بازی های بپر بپر (کارگاه بازی مادر و کودک): این کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند. شامل بازی های حرکتی مختلف هستند و برای تقویت مهارت های ورزشی، حرکتی ظریف و درشت، تمرکز و هوش فضایی بچه ها عالی هستند. به علاوه فرصتی است که مامان ها هم با بچه ها بازی و ورزش کنند.  این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 4 تا 7 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 22 تیر 1399

زمان : يکشنبه ها، ساعت 13 تا 13:30

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

جشن تيرگان ١٣٩٩ مجازى

هر سال جشن تیرگان را در خانه کتابدار باهم جشن می‌گرفتیم.  تصمیم گرفتیم امسال نیز مانند هرسال این جشن را با تغییرات کوچک برپا کنیم. به خانه‌های شما بیاییم و درباره تیرگان بیشتر بدانیم. "فرشته قبادی" عضو شورای کتاب کودک و کمیته ترویج خواندن که تسهیلگر جشن تیرگان بوده‌ است، روایتگر آن است. 

ضمنِ برپایی این جشن برای کودکان این سوال‌ها را با خودمان مرور می‌کنیم: چرا ایرانیان "جشن" را خلق کردند؟ آیا می‌خواستند قانع باشند و با شکرگزاری مشکلات را فراموش کنند؟ آیا می‌خواستند برای مشکلات، با روحیه‌ای تازه راه‌حل پیدا کنند؟ آیا اساسا تسلیم مشکلات بودند یا با آن‌ها می‌جنگیدند؟ آیا ... 

"جشن" امروز چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ ...

اخبار

كارگاه مهارت پرسشگري- مهاجرت -جلسه ٤

كارگاه مهارت پرسشگري- مهاجرت -جلسه ٤

جلسه چهارم كارگاه مهارت پرسشگري با عنوان “پرسشگري در زندگي فردي – با تمركز بر مهاجرت” روز دوشنبه ٢٠ آبان ساعت ١٣:٣٠ الي ١٦ با حضور خانم عماد در خانه كتابدار برگزار شد. در اين كارگاه خانم عماد ابتدا، توضيحات مختصري از آنچه در سه جلسه ي قبل گفته شده بود را براي حاضران يادآوري كردند. اولين پرسش ايشان از حاضران در اين جلسه اين بود كه متضاد مهاجرت چيست؟ ايشان بيان كردند كه متضاد مهاجرت از منظر واژه ي حقوقي، اقامت است.  در ادامه , به این پرداختند که لغت مهاجرت به چه معناست؟ حاضران در پاسخ به این سؤال, واژه هاي رحلت، گريز، كوچ و تبعيد را به عنوان هم معنا گفتند و خانم عماد درست ترين معنا براي مهاجرت را ترك وطن بيان كردند.  ايشان گفتند واژه ي مهاجرت از هجر مي آيد و هجرت را يكي از مفاهيم مهم در دين اسلام بيان كردند و در تاريخ اسلام هجرت رسول اكرم را از مهم ترين اتفاق هاي دين اسلام عنوان كردند. در قرآن بسيار به هجرت اشاره شده است. در فرهنگ اسلامي هم مهاجرت به عنوان يك حركت مثبت در جهت به سازي اوضاع زندگي انسان صورت مي گيرد.

ايشان در ادامه انواع هجرت را از حاضران پرسيدند و هريك از آنها نظرات خود را بيان كردند. خانم عماد هجرت را به دو نوع تقسيم كردند: ١- هجرت بر اساس اهداف و ٢- هجرت باطني و معنوي

ايشان هجرت باطني را به نقل از اميرالمومنين اين طور توضيح دادند كه مهاجران واقعي كساني هستند كه از گناهان هجرت مي كنند به شرطي كه هرگز به آن برنگردند. در واقع به توبه ي نصوح به عنوان نوعي هجرت باطني و معنوی اشاره کردند. اما هجرت براساس اهداف بسيار گسترده است و شامل بيكاري، مسائل اقليمي، سياسي تا زيست بهتر، تشكيل خانواده، فراگيري دانش و غیره می شود.  علاوه براين مهاجرت به دونوع ديگري هم تقسيم مي شود: ١- داخلي: روستا به شهر، روستا به روستا، شهر به روستا) ٢- خارجي (از كشوري به كشور ديگر)

به طوركلي مهاجرت يك پديده ي مهم اجتماعي است كه در جريان مسائل روز هر كشور تبديل به يك پديده ي مهم مي شود. پرسش بعدي كه مطرح شد عوامل جاذبه ي يك شهر براي مهاجرت بود كه حاضران عوامل جذابيت شهرها را از نظر خودشان بيان كردند : امكانات بهتر زندگي، كار، آرامش، شرايط اقليمي، امنيت، آزادي، تنوع روابط فرهنگي، گسترش رابطه، ادامه تحصيل، دسترسي آسان به مراكز مختلف تفريحي و تجاري و … 

خانم عماد گفتندبیشتر مواردي كه گفته شد را افراد در بررسي هاي قبل از مهاجرت خواهند يافت و احتمال بسيار دارد كه بعد از مهاجرت متوجه شوند كه عاملي كه موجب مهاجرت شده بود، آنطور نبود كه تصور داشتند.  در ادامه , گفتگوهايي بين حاضران و خانم عماد درباره ي مهاجرت با اهداف گوناگون شكل گرفت و ايشان نمونه هاي  متعددي براي حاضران بيان كردند. به طور مثال مهاجرت براي آينده ي فرزندان، مهاجرت براي اينكه احساس مي كند آنطور كه بايد از فرد در كشورش قدرداني شود صورت نمي گيرد و …. حال آينده ي مدنظر خانواده براي فرزندان چيست؟ چه تصوري از آينده دارد. تا چه اندازه از تفاوت فرهنگي جامعه ي مقصد آگاه هستند، عمق اين تفاوت فرهنگي بسيار مهم است. فردي از كشورش با فرهنگي متفاوت از كشور جديد، با تصور داشتن آينده بهتر براي فرزندش، مهاجرت مي كند، در آنجا دچار تناقضات فرهنگي بسياري مي شود. از تفاوت فرهنگي در روابط انسان ها تا تفاوت در نحوه ي مصرف غذاها، مواد مخدر، موسيقي و … . و اين شكاف فرهنگي غيرقابل كنترل ست، تا جايي كه فرزند از والدين به قدري دور مي شود كه ديگر نمي توان براي آينده او برنامه ريزي كرد و آنچه را مدنظر داشتند براي او اجرا كنند.

يكي ديگر از دلايل مهاجرت را شانه خالي كردن از مشكلات اجتماعي در كشور دانستند و به طور مثال براي فرار از بيكاري، مشكلات اقتصادي و … از كشور خارج مي شوند و در كشور ديگر حاضر به انجام هر كاري مي شوند؛ در حالی که در كشور خود به دليل شأن اجتماعي ، مورد قضاوت قرار گرفتن و … حاضر به انجام آن كارهاي سطح پايين نيستند. در ادامه , درباره ي هريك از دلايل مهاجرت كه حاضران در جلسه به عنوان هدف اشاره كردند، گفتگوهايي صورت گرفت و خانم عماد با مثال هايي آن اهداف را برايشان توضيح دادند.

در بخش دوم كارگاه , خانم عماد بررسي تاريخي از مهاجرت ايرانيان از زمان مادها و هخامنشيان و مهاجرت سادات علوي به ايران تا دوران كنوني داشتند. در دوران كنوني , يعني از زمان پهلوي تا اكنون را بطور مفصل تر مورد بررسي قرار دادند. ميزان مهاجرت را در چهار مقطع زماني قبل از انقلاب، اوایل انقلاب ، جنگ و بعد از انقلاب تقسيم كردند. مهاجرت در زمان قبل انقلاب بيشتر مربوط به افراد ثروتمندي بود كه براي گذراندن تعطيلات به خارج از كشور مي رفتند و كم كم تصميم به ماندن در كشورهاي ديگر گرفتند. در آن زمان افراد دولتي ثروتمند و دانشجويان بورسيه بيشترين مهاجرت را داشتند. در زمان وقوع انقلاب هم بسياري از وابستگان رژيم پهلوي مهاجرت گسترده اي به خارج از ايران داشتند.  در زمان جنگ ايران و عراق هم خانواده هاي زيادي براي فرار از سربازي فرزندانشان، ثروتمندان براي داشتن زندگي بهتر و آرامش و البته تجارت به خارج از ايران و به مناطق مختلف جهان از جمله ژاپن و فرانسه مهاجرت كردند.  بعد از پايان جنگ و در دهه ي ٨٠ و ٩٠ بيشترين ميزان مهاجرت به دليل ادامه تحصيل بوده است و از تحصيلات تكميلي تا تحصيل در دوران دانش آموزي فرزندشان به كشورهاي ديگر مهاجرت مي كنند.

در انتهاي كارگاه ، خانم عماد به يك جريان فكري كه در ميان خانواده ها به وجود آمده اشاره كردند كه گاهي فرد مي گويد من به عنوان يك توريست به فلان كشور مي روم و با ديدن شرايط آن كشور براي زندگي، تصميم به مهاجرت خواهم گرفت. در اين روش خطاهاي زيادي وجود دارد. ديدار از يك موزه، پارك، ساختمان، منظره با انتخاب راه زندگي بسيار متفاوت است. فرد بايد ٥ مرحله ي تفكر را طي كرده و در نهايت با يك نگاه پرسشگر و تفكر انتفادي مكان زندگي اش را انتخاب كند. با تفكر انتقادي گذشته را بازسازي، براي حال برنامه ريزي و آينده را پيش بيني كند.

اخبار مرتبط

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

در خبرنامه ما عضو شوید :
Loading