معرفى كتاب فلسفه براي كودكان و نوجوانان

معرفى كتاب فلسفه برای کودکان و نوجوانان "چشم‌اندازهای جهانی" ، ویراسته : سعید ناجی، رسنانی هاشم، ترجمه: حمیدرضا محمدی، نشر نی: مقالاتی که بنیانگذاران و پیشگامان برنامه‌ی "فلسفه برای کودکان" در سطح جهان نوشته‌اند، در این کتاب به صورت گفتگو و مصاحبه آماده شده است. 

بخش اول کتاب به خاستگاه این جنبش و بنیان‌های فلسفی و نظری آن می‌پردازد.

بخش دوم کاربردهای تخصصی دیالوگ فلسفی در آموزش فلسفه، اخلاق، فلسفه اخلاق و علوم را بررسی می‌کند.

بخش سوم به موضوعات نظری، مانند اهداف این روش با نظر به جست‌جوی حقیقت و معنا، و بحث درباره رمان‌ها یا داستان‌های کوتاه و ویژگی‌های‌شان می‌پردازد. 

بخش چهارم نحوه ‌ی اجرای این برنامه در سطح جهان را توضیح می‌دهد. و به تفاوت‌های فرهنگ، شیوه‌های حلقه‌ی کندوکاو و ضرورت جرح و تعدیل برنامه به جهت سازگاری با مسائل محلی می‌پردازد. 

بیست و یک مصاحبه شونده‌ی این مجموعه از ۱۲ کشور مختلف در شش قاره دنیا هستند. 

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول

دوره های هَمبازی مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول (کارگاه بازی مادر و کودک): اين کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند .شامل بازی های علمی، ریاضی، حرکتی، آمادگی خواندن و نوشتن، تمرکز، کارکردهای اجرایی مغز و بازی های رشدی هستند. بازی هایي شاد که یادگیری های فراوانی برای بچه ها به همراه دارد و آنها را برای رفتن به مدرسه آماده می کند. به علاوه فرصتی است که مامان ها تعداد بسیاری بازی یاد بگیرند که می توانند فرای ساعات کلاسی نیز آگاهانه با بچه ها بازی کنند. این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 5 تا 6 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 24 تیر 1399

زمان : سه شنبه ها _ ساعت 12 تا 12:50

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازی های بپر بپر

دوره های هَمبازی مجازی: بازی های بپر بپر (کارگاه بازی مادر و کودک): این کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند. شامل بازی های حرکتی مختلف هستند و برای تقویت مهارت های ورزشی، حرکتی ظریف و درشت، تمرکز و هوش فضایی بچه ها عالی هستند. به علاوه فرصتی است که مامان ها هم با بچه ها بازی و ورزش کنند.  این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 4 تا 7 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 22 تیر 1399

زمان : يکشنبه ها، ساعت 13 تا 13:30

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

جشن تيرگان ١٣٩٩ مجازى

هر سال جشن تیرگان را در خانه کتابدار باهم جشن می‌گرفتیم.  تصمیم گرفتیم امسال نیز مانند هرسال این جشن را با تغییرات کوچک برپا کنیم. به خانه‌های شما بیاییم و درباره تیرگان بیشتر بدانیم. "فرشته قبادی" عضو شورای کتاب کودک و کمیته ترویج خواندن که تسهیلگر جشن تیرگان بوده‌ است، روایتگر آن است. 

ضمنِ برپایی این جشن برای کودکان این سوال‌ها را با خودمان مرور می‌کنیم: چرا ایرانیان "جشن" را خلق کردند؟ آیا می‌خواستند قانع باشند و با شکرگزاری مشکلات را فراموش کنند؟ آیا می‌خواستند برای مشکلات، با روحیه‌ای تازه راه‌حل پیدا کنند؟ آیا اساسا تسلیم مشکلات بودند یا با آن‌ها می‌جنگیدند؟ آیا ... 

"جشن" امروز چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ ...

اخبار

محله من و بچه هایش

کارگاه "محله من و بچه هایش" برای اعضای گروه سنی (ج) روزهای شنبه و چهارشنبه توسط آقایی سینا شجاعی برگزار می شود.

جلسه اول: فعالیت های انجام شده در این جلسه عبارتند از: ۱-انجام پرسش های اولیه در مورد شهر تهران و تاریخ آن ۲-بررسی میزان توانایی و قابلیت مخاطبان در نقشه خوانی ۳-تعریف قصه شهر تهران در قالب بازی، استفاده از نقشه قدیم شهر تهران، ایجاد تصویرسازی های کودکانه بر روی نقشه تهران با توجه به شخصیت های کارتونی. در این قصه تلاش گردید تا تهران قدیم، تاریخ آن و روند شکل گیری محله امیریه و منیریه در قالب یک داستان فانتزی برای بچه ها تعریف گردد. ساختار قصه به نوعی تعریف شد که مشارکت کودکان را نیز فراهم ساخت و آن ها تصاویری که از مکان های مختلف تهیه شده بود روی نقشه مکان یابی کردند. ۴-در نهایت پس از تکمیل نقشه شهر تهران قدیم،‌ در مورد برداشت های کودکان از فرآیند قصه سوالاتی مطرح شد.

جلسه دوم: در این جلسه بچه ها به ارائه شناخت خود از فضاهای محله و عملکرد های خود در درون آن پرداختند. هدف از این جلسه شناخت کودکان از محیط و بستر محله بود که نتایج مهمی را در برداشت.

جلسه سوم: در این جلسه گردش هایی به همراه بچه ها صورت گرفت تا از درون نوع نگاه آن ها، مسائل محله و اتفاقات درون آن شناسایی شود. هر کدام از بچه ها کوچه های آشنا و محل ترددشان را به بقیه نشان دادند و از درون این تمرین عناصر جذاب محل در حین پیاده روی بچه ها نشان داده شد و مورد بررسی قرار گرفت.

جلسه چهارم: در این جلسه با هدف ایجاد حس شادابی و طراوت بیشتر،‌ بچه ها به پارک برده شدند و در آنجا بازی کردند.

جلسه پنجم: در این جلسه بچه ها با نرم افزارهای مختلف مانند Google carth آشنا شدند. سپس با مقایسه دو نقشه مختلف، میزان دسترس پذیری اتومبیل، اهمیت عدم حضور اتومبیل در کوچه های محله و … مورد بررسی قرار گرفت. همچنین بچه ها یک روزنامه دیواری با موضوع "گونه های مختلف درختان" درست کردند.

جلسه ششم: در این جلسه با هدف شناسایی نیازهای اساسی کودکان در فضای شهری، آن ها را به پارک برده و برنامه های بازی و فعالیت های گروهی اجرا شد. به نظر می رسد کودکان به شدت در جهت انجام فعالیت های مربوط به بازی با محدودیت مواجه هستند و فقط فضای پارک به عنوان فضایی برای فعالیت بچه ها محسوب می شود.

اخبار مرتبط

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

در خبرنامه ما عضو شوید :
Loading