معرفى كتاب فلسفه براي كودكان و نوجوانان

معرفى كتاب فلسفه برای کودکان و نوجوانان "چشم‌اندازهای جهانی" ، ویراسته : سعید ناجی، رسنانی هاشم، ترجمه: حمیدرضا محمدی، نشر نی: مقالاتی که بنیانگذاران و پیشگامان برنامه‌ی "فلسفه برای کودکان" در سطح جهان نوشته‌اند، در این کتاب به صورت گفتگو و مصاحبه آماده شده است. 

بخش اول کتاب به خاستگاه این جنبش و بنیان‌های فلسفی و نظری آن می‌پردازد.

بخش دوم کاربردهای تخصصی دیالوگ فلسفی در آموزش فلسفه، اخلاق، فلسفه اخلاق و علوم را بررسی می‌کند.

بخش سوم به موضوعات نظری، مانند اهداف این روش با نظر به جست‌جوی حقیقت و معنا، و بحث درباره رمان‌ها یا داستان‌های کوتاه و ویژگی‌های‌شان می‌پردازد. 

بخش چهارم نحوه ‌ی اجرای این برنامه در سطح جهان را توضیح می‌دهد. و به تفاوت‌های فرهنگ، شیوه‌های حلقه‌ی کندوکاو و ضرورت جرح و تعدیل برنامه به جهت سازگاری با مسائل محلی می‌پردازد. 

بیست و یک مصاحبه شونده‌ی این مجموعه از ۱۲ کشور مختلف در شش قاره دنیا هستند. 

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول

دوره های هَمبازی مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول (کارگاه بازی مادر و کودک): اين کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند .شامل بازی های علمی، ریاضی، حرکتی، آمادگی خواندن و نوشتن، تمرکز، کارکردهای اجرایی مغز و بازی های رشدی هستند. بازی هایي شاد که یادگیری های فراوانی برای بچه ها به همراه دارد و آنها را برای رفتن به مدرسه آماده می کند. به علاوه فرصتی است که مامان ها تعداد بسیاری بازی یاد بگیرند که می توانند فرای ساعات کلاسی نیز آگاهانه با بچه ها بازی کنند. این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 5 تا 6 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 24 تیر 1399

زمان : سه شنبه ها _ ساعت 12 تا 12:50

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازی های بپر بپر

دوره های هَمبازی مجازی: بازی های بپر بپر (کارگاه بازی مادر و کودک): این کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند. شامل بازی های حرکتی مختلف هستند و برای تقویت مهارت های ورزشی، حرکتی ظریف و درشت، تمرکز و هوش فضایی بچه ها عالی هستند. به علاوه فرصتی است که مامان ها هم با بچه ها بازی و ورزش کنند.  این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 4 تا 7 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 22 تیر 1399

زمان : يکشنبه ها، ساعت 13 تا 13:30

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

جشن تيرگان ١٣٩٩ مجازى

هر سال جشن تیرگان را در خانه کتابدار باهم جشن می‌گرفتیم.  تصمیم گرفتیم امسال نیز مانند هرسال این جشن را با تغییرات کوچک برپا کنیم. به خانه‌های شما بیاییم و درباره تیرگان بیشتر بدانیم. "فرشته قبادی" عضو شورای کتاب کودک و کمیته ترویج خواندن که تسهیلگر جشن تیرگان بوده‌ است، روایتگر آن است. 

ضمنِ برپایی این جشن برای کودکان این سوال‌ها را با خودمان مرور می‌کنیم: چرا ایرانیان "جشن" را خلق کردند؟ آیا می‌خواستند قانع باشند و با شکرگزاری مشکلات را فراموش کنند؟ آیا می‌خواستند برای مشکلات، با روحیه‌ای تازه راه‌حل پیدا کنند؟ آیا اساسا تسلیم مشکلات بودند یا با آن‌ها می‌جنگیدند؟ آیا ... 

"جشن" امروز چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ ...

اخبار

“میراث من”

این کارگاه با هدف آشنا کردن مخاطبان با میراث فرهنگی و اهمیت توجه به آن توسط خانم لیلا کفاش زاده برای اعضای کتابخانه تخصصی خانه کتابدار برگزار می شود. والدین با آشنایی با اهمیت میراث فرهنگی و جایگاه آن در خانواده های ایرانی می توانند بچه ها را نسبت به گذشته خود حساس کنند.

جلسه اول: در ابتدای این کارگاه مباحثی با عنوان های زیر مطرح شد.

آشنایی با میراث فرهنگی، اهمیت و تعریف میراث، انواع میراث فرهنگی، نقش آن در فرهنگ کشور و فرهنگ خانوادگی ما، تعریف ثبت جهانی یک اثر، معرفی آثار ثبت جهانی شده کشورمان و…

یکی دیگر از مباحث مطرح شده این بود که والدین باید به کودکان خود، مراقبت از میراث فرهنگی کشورمان را آموزش دهند مثلا به آنها بگویند روی بنا های تاریخی یادگاری ننویسند و…

جلسه دوم: در این جلسه مخاطبان با میراث معنوی آشنا شدند. این میراث ها عبارتند از: اسطوره ها، لالایی ها،‌قصه ها، نقالی، نوروز، یلدا، چهارشنبه سوری، آیین ها، غذا های سنتی، موسیقی سنتی و…

در این جلسه ابزاری مانند عروسک حاجی فیروز، بز تکم و چند اسباب بازی قدیمی به آن ها نشان داده شد و چگونگی احیای مراسم های قدیمی به آن ها آموزش داده شد.

جلسه سوم: در این جلسه درباره غذاهای سنتی، شیرینی ها و غذاهای ملل مختلف و بازیچه های دست ساز بحث شد. همچنین در این جلسه احیای مراسم ایرانی و اشاعه آن در خانواده ها تاکید شد. شرکت کنندگان به بیان خاطرات خود از شب یلدا پرداختند و درباره رسوم شب یلدا صحبت کردند.

جلسه چهارم: برنامه ی این جلسه آشنایی با مرمت آثار سفالین و اهمیت بازسازی اشیا بود. ابتدا قطعات شکسته شیء را به صورت موقت با چسب کاغذی، خلاف جهت ترک هابه هم می چسبانیم چون از استحکام بیشتری برخوردار می شوند. سپس چسب های کاغذی را برداشته و با چسب مایع، قطعات را به هم می چسبانیم و دوباره چسب کاغذی می زنیم. بعد از چند ساعت چسب کاغذی را از اشیا جدا می کنیم. در این کارگاه چند شیء سفالی شکسته و بعد به طریق بالا مرمت شد و شرکت کنندگان به طور عملی با مرمت آثار سفالین آشنا شدند. همچنین در پایان جلسه درباره شغل چینی بندزنی که در قدیم رایج بوده است صحبت شد.

جلسه پنجم: در اين جلسه شركت كنندگان با مراحل مرمت كاغذ و صحافي سنتي آشنا شدند و حفاظت عمومي و كلي از آثار كاغذي به آن ها آموزش داده شد.

جلسه ششم: موضوع اين جلسه آشنايي با موزه ها بود كه شركت كنندگان از موزه كاخ گلستان و بخش هاي مختلف آن بازديد كردند.

اخبار مرتبط

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

در خبرنامه ما عضو شوید :
Loading