معرفى كتاب فلسفه براي كودكان و نوجوانان

معرفى كتاب فلسفه برای کودکان و نوجوانان "چشم‌اندازهای جهانی" ، ویراسته : سعید ناجی، رسنانی هاشم، ترجمه: حمیدرضا محمدی، نشر نی: مقالاتی که بنیانگذاران و پیشگامان برنامه‌ی "فلسفه برای کودکان" در سطح جهان نوشته‌اند، در این کتاب به صورت گفتگو و مصاحبه آماده شده است. 

بخش اول کتاب به خاستگاه این جنبش و بنیان‌های فلسفی و نظری آن می‌پردازد.

بخش دوم کاربردهای تخصصی دیالوگ فلسفی در آموزش فلسفه، اخلاق، فلسفه اخلاق و علوم را بررسی می‌کند.

بخش سوم به موضوعات نظری، مانند اهداف این روش با نظر به جست‌جوی حقیقت و معنا، و بحث درباره رمان‌ها یا داستان‌های کوتاه و ویژگی‌های‌شان می‌پردازد. 

بخش چهارم نحوه ‌ی اجرای این برنامه در سطح جهان را توضیح می‌دهد. و به تفاوت‌های فرهنگ، شیوه‌های حلقه‌ی کندوکاو و ضرورت جرح و تعدیل برنامه به جهت سازگاری با مسائل محلی می‌پردازد. 

بیست و یک مصاحبه شونده‌ی این مجموعه از ۱۲ کشور مختلف در شش قاره دنیا هستند. 

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول

دوره های هَمبازی مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول (کارگاه بازی مادر و کودک): اين کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند .شامل بازی های علمی، ریاضی، حرکتی، آمادگی خواندن و نوشتن، تمرکز، کارکردهای اجرایی مغز و بازی های رشدی هستند. بازی هایي شاد که یادگیری های فراوانی برای بچه ها به همراه دارد و آنها را برای رفتن به مدرسه آماده می کند. به علاوه فرصتی است که مامان ها تعداد بسیاری بازی یاد بگیرند که می توانند فرای ساعات کلاسی نیز آگاهانه با بچه ها بازی کنند. این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 5 تا 6 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 24 تیر 1399

زمان : سه شنبه ها _ ساعت 12 تا 12:50

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازی های بپر بپر

دوره های هَمبازی مجازی: بازی های بپر بپر (کارگاه بازی مادر و کودک): این کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند. شامل بازی های حرکتی مختلف هستند و برای تقویت مهارت های ورزشی، حرکتی ظریف و درشت، تمرکز و هوش فضایی بچه ها عالی هستند. به علاوه فرصتی است که مامان ها هم با بچه ها بازی و ورزش کنند.  این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 4 تا 7 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 22 تیر 1399

زمان : يکشنبه ها، ساعت 13 تا 13:30

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

جشن تيرگان ١٣٩٩ مجازى

هر سال جشن تیرگان را در خانه کتابدار باهم جشن می‌گرفتیم.  تصمیم گرفتیم امسال نیز مانند هرسال این جشن را با تغییرات کوچک برپا کنیم. به خانه‌های شما بیاییم و درباره تیرگان بیشتر بدانیم. "فرشته قبادی" عضو شورای کتاب کودک و کمیته ترویج خواندن که تسهیلگر جشن تیرگان بوده‌ است، روایتگر آن است. 

ضمنِ برپایی این جشن برای کودکان این سوال‌ها را با خودمان مرور می‌کنیم: چرا ایرانیان "جشن" را خلق کردند؟ آیا می‌خواستند قانع باشند و با شکرگزاری مشکلات را فراموش کنند؟ آیا می‌خواستند برای مشکلات، با روحیه‌ای تازه راه‌حل پیدا کنند؟ آیا اساسا تسلیم مشکلات بودند یا با آن‌ها می‌جنگیدند؟ آیا ... 

"جشن" امروز چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ ...

اخبار

نمایش “ماهی سیاه کوچولو”

 کارگاهی با عنوان نمایش "ماهی سیاه کوچولو" توسط خانم آذین اقلیدس برای کودکان گروه سنی ج-د برگزار می شود و هدف از برگزاری آن، مشارکت و تعامل بچه ها در کارهای گروهی و اجتماعی است.

جلسه اول: ابتدا تفاوت بین نظم و نثر بیان شد و توضیحاتی درباره کتاب "ماهی سیاه کوچولو" و نوع اجرای نمایش آن داده شد. سپس این کتاب روخوانی شد.

جلسه دوم: نقش هر یک از بچه ها مشخص شد و یک دورخوانی توسط بچه ها بر طبق نقش هایشان انجام شد. سپس نقش اول را هر یک از بچه ها اجرا کردند.

جلسه سوم: دورخوانی و تمرین انجام شد.

جلسه چهارم: پس از دورخوانی و تثبیت نقش ها، توضیحاتی درباره ویژگی های فعالیت مشارکتی داده شد و درباره ارزش ها و هماهنگی ها گفتگو شد.

جلسه پنجم: بعد از یک دورخوانی و تثبیت نقش ها، نکات ظریف راجع به لحن ها و واژگان و مصرع ها به بچه ها گفته شد و سپس از آن ها خواسته شد با استفاده از فرهنگنامه درباره شخصیت هایی که در نمایش  هستند (مرغ سقا، مرغ ماهیخوار، کفچه ماهی و ماهیان دیگر) اطلاعاتی به دست آورند، عکس بگیرند و یا طرحی بکشند و به کلاس بیاورند.

جلسه ششم: در این جلسه بعد از یک دور تمرین و دورخوانی، ساخت پرسوناژها به وسیله فوم، نی و… انجام شد. سپس به وسیله پارچه و تجهیزات نورپردازی، نحوه کار با آن ها و نگهداشتن پرسوناژها تمرین شد.

جلسه هفتم: در این جلسه نقش راوی دقیق تر و واضح تر از دیگر نقش ها تفکیک شد و یک دورخوانی انجام شد. سپس بعضی واژگان با واژگان مناسب تر جایگزین شدند. سپس تصاویری از کتاب مرجع حیوانات در اختیار بچه ها  قرار گرفت تا اطلاعات بیشتری درباره حیواناتی که می خواهند نقش آن ها را بازی کنند، کسب کنند.

جلسه هشتم: در این جلسه بچه ها روی ساخت پرسوناژ ها کار کردند و طرح هایی که در جلسات قبل روی فوم زده بودند کامل تر کردند و عروسک های خود را ساختند. در آخر جلسه نیز یک دورخوانی انجام شد.

جلسه نهم: در این جلسه ساخت عروسک ها ادامه داشت. بچه ها برای عروسک های خود را با نی، دسته درست کردند و آن ها را برای اجرای نمایش آماده کردند.

جلسه دهم و یازدهم و دوازدهم: در این سه جلسه، پرده نمایش آماده و نورپردازی انجام شد. سپس بچه ها به تمرین اجرای نمایش سایه با عروسک های خود پرداختند.

بعد از اتمام جلسات تمرین و اجرای نمایش در روز جشن پایان تابستان، بچه های گروه تئاتر یک گردهمایی داشتند. در این نشست داستان اصلی توسط بچه ها خوانده شد و درباره تفاوت هایش با داستان منظوم آن صحبت شد.

اخبار مرتبط

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

در خبرنامه ما عضو شوید :
Loading