معرفى كتاب فلسفه براي كودكان و نوجوانان

معرفى كتاب فلسفه برای کودکان و نوجوانان "چشم‌اندازهای جهانی" ، ویراسته : سعید ناجی، رسنانی هاشم، ترجمه: حمیدرضا محمدی، نشر نی: مقالاتی که بنیانگذاران و پیشگامان برنامه‌ی "فلسفه برای کودکان" در سطح جهان نوشته‌اند، در این کتاب به صورت گفتگو و مصاحبه آماده شده است. 

بخش اول کتاب به خاستگاه این جنبش و بنیان‌های فلسفی و نظری آن می‌پردازد.

بخش دوم کاربردهای تخصصی دیالوگ فلسفی در آموزش فلسفه، اخلاق، فلسفه اخلاق و علوم را بررسی می‌کند.

بخش سوم به موضوعات نظری، مانند اهداف این روش با نظر به جست‌جوی حقیقت و معنا، و بحث درباره رمان‌ها یا داستان‌های کوتاه و ویژگی‌های‌شان می‌پردازد. 

بخش چهارم نحوه ‌ی اجرای این برنامه در سطح جهان را توضیح می‌دهد. و به تفاوت‌های فرهنگ، شیوه‌های حلقه‌ی کندوکاو و ضرورت جرح و تعدیل برنامه به جهت سازگاری با مسائل محلی می‌پردازد. 

بیست و یک مصاحبه شونده‌ی این مجموعه از ۱۲ کشور مختلف در شش قاره دنیا هستند. 

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول

دوره های هَمبازی مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول (کارگاه بازی مادر و کودک): اين کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند .شامل بازی های علمی، ریاضی، حرکتی، آمادگی خواندن و نوشتن، تمرکز، کارکردهای اجرایی مغز و بازی های رشدی هستند. بازی هایي شاد که یادگیری های فراوانی برای بچه ها به همراه دارد و آنها را برای رفتن به مدرسه آماده می کند. به علاوه فرصتی است که مامان ها تعداد بسیاری بازی یاد بگیرند که می توانند فرای ساعات کلاسی نیز آگاهانه با بچه ها بازی کنند. این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 5 تا 6 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 24 تیر 1399

زمان : سه شنبه ها _ ساعت 12 تا 12:50

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازی های بپر بپر

دوره های هَمبازی مجازی: بازی های بپر بپر (کارگاه بازی مادر و کودک): این کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند. شامل بازی های حرکتی مختلف هستند و برای تقویت مهارت های ورزشی، حرکتی ظریف و درشت، تمرکز و هوش فضایی بچه ها عالی هستند. به علاوه فرصتی است که مامان ها هم با بچه ها بازی و ورزش کنند.  این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 4 تا 7 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 22 تیر 1399

زمان : يکشنبه ها، ساعت 13 تا 13:30

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

جشن تيرگان ١٣٩٩ مجازى

هر سال جشن تیرگان را در خانه کتابدار باهم جشن می‌گرفتیم.  تصمیم گرفتیم امسال نیز مانند هرسال این جشن را با تغییرات کوچک برپا کنیم. به خانه‌های شما بیاییم و درباره تیرگان بیشتر بدانیم. "فرشته قبادی" عضو شورای کتاب کودک و کمیته ترویج خواندن که تسهیلگر جشن تیرگان بوده‌ است، روایتگر آن است. 

ضمنِ برپایی این جشن برای کودکان این سوال‌ها را با خودمان مرور می‌کنیم: چرا ایرانیان "جشن" را خلق کردند؟ آیا می‌خواستند قانع باشند و با شکرگزاری مشکلات را فراموش کنند؟ آیا می‌خواستند برای مشکلات، با روحیه‌ای تازه راه‌حل پیدا کنند؟ آیا اساسا تسلیم مشکلات بودند یا با آن‌ها می‌جنگیدند؟ آیا ... 

"جشن" امروز چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ ...

اخبار

پايان كار سومين دوره طرح “سبد خواندن با خانواده”

اعضا سبد خواندن با خانواده پايان سومين دوره طرح سبد خواندن را در خانه كتابدار جشن گرفتند.

سبد خواندن با خانواده پس از ١٢ ماه گردش بین اعضای سبد به سفر خود پایان داد. به این مناسبت روز هجدهم تیرماه جشنی با حضور اعضای سبد خواندن به همراه خانواده هایشان در خانه کتابدار برگزار شد.

در جشن پایان طرح سبد خواندن، مهتاب مقدم یکی از اعضای گروه ترویج، پس از جمع بندی این طرح از حاضران خواست تا نظر خود را درباره ی سبد خواندن اعلام کنند و بیان کنند که این طرح چه تاثیری بر روی اعضای خانواده شان داشته است.

همه ی شرکت کنندگان در این طرح آن را بسیار خوب ارزیابی کردند و بر این باور بودند که حضور ماهیانه سبدی پر از کتاب در خانه هایشان تاثیر بسیار زیادی بر روی روابط افراد خانواده با هم و حتی با خویشاوندان شان داشته است.

تنها پدر حاضر در جمع بیان کرد که پیش از اینکه سبد خواندن به خانه آن ها بیاید چندان اهل مطالعه نبوده ولی پس از خواندن و مطالعه ی کتاب های سبد، دیدگاه تازه ای پیش روی او گشوده شده است. به گفته وی کتاب های روان شناسی بیشترین تاثیر را بر روی او داشته چرا که با مطالعه آن ها توانسته در شیوه ی تربیت فرزندان و رفتار با خانواده اش آگاهی بیشتری به دست آورد.

امیر محمد اکبری، پسر ١٠ ساله یکی از مادران عضو سبد خواندن نیز گفت که سبد را خیلی دوست داشته و پیشنهاد کرد که کتاب های تاریخی بیشتری برای گروه سنی او در سبد گنجانده شود. شیما محمدی، خواهر ١١ ساله یکی دیگر از اعضای سبد نیز شعر "تکم" را که از کتاب "تاریخ ادبیات کودکان" خوانده بود به زبان آذری برای حاضران خواند.

به باور بیشتر اعضا، کتاب های تاریخ ادبیات کودکان از "دوست داشتنی ترین و دلنشین ترین" کتاب های سبد خواندن بود.

از نکات منفی سبد نیز که باز بیشتر افراد در آن هم عقیده بودند سنگینی سبد و سختی جا به جایی آن بود.

مهتاب رمضانی نیز که یکی از اعضای فعال سبد بود از تجربه های ترویج سبد در آپارتمان محل زندگی، در مراسم نوروز، در کوهپیمایی و محیط های ورزشی سخن گفت.

فرزانه اخوت یکی دیگر از اعضای گروه ترویج که از آغاز طرح با سبد خواندن همراه بودند نیز ضمن اظهار خوشحالی از نظر مثبت حاضرین گفت که آرزو دارد این طرح در روستاها نیز به اجرا درآید.

از دیگر اتفاق های خوبی که در این جشن رخ داد، رونمایی از نشریه ای به نام "خونه به خونه" بود که توسط اعضای سبد آماده و به کمک گروه ترویج چاپ شده بود.

از دیگر برنامه های جالب این جشن اجرای بازی سنتی با کودکان بود.

برگرفته از کتابک  

اخبار مرتبط

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

در خبرنامه ما عضو شوید :
Loading