معرفى كتاب فلسفه براي كودكان و نوجوانان

معرفى كتاب فلسفه برای کودکان و نوجوانان "چشم‌اندازهای جهانی" ، ویراسته : سعید ناجی، رسنانی هاشم، ترجمه: حمیدرضا محمدی، نشر نی: مقالاتی که بنیانگذاران و پیشگامان برنامه‌ی "فلسفه برای کودکان" در سطح جهان نوشته‌اند، در این کتاب به صورت گفتگو و مصاحبه آماده شده است. 

بخش اول کتاب به خاستگاه این جنبش و بنیان‌های فلسفی و نظری آن می‌پردازد.

بخش دوم کاربردهای تخصصی دیالوگ فلسفی در آموزش فلسفه، اخلاق، فلسفه اخلاق و علوم را بررسی می‌کند.

بخش سوم به موضوعات نظری، مانند اهداف این روش با نظر به جست‌جوی حقیقت و معنا، و بحث درباره رمان‌ها یا داستان‌های کوتاه و ویژگی‌های‌شان می‌پردازد. 

بخش چهارم نحوه ‌ی اجرای این برنامه در سطح جهان را توضیح می‌دهد. و به تفاوت‌های فرهنگ، شیوه‌های حلقه‌ی کندوکاو و ضرورت جرح و تعدیل برنامه به جهت سازگاری با مسائل محلی می‌پردازد. 

بیست و یک مصاحبه شونده‌ی این مجموعه از ۱۲ کشور مختلف در شش قاره دنیا هستند. 

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول

دوره های هَمبازی مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول (کارگاه بازی مادر و کودک): اين کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند .شامل بازی های علمی، ریاضی، حرکتی، آمادگی خواندن و نوشتن، تمرکز، کارکردهای اجرایی مغز و بازی های رشدی هستند. بازی هایي شاد که یادگیری های فراوانی برای بچه ها به همراه دارد و آنها را برای رفتن به مدرسه آماده می کند. به علاوه فرصتی است که مامان ها تعداد بسیاری بازی یاد بگیرند که می توانند فرای ساعات کلاسی نیز آگاهانه با بچه ها بازی کنند. این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 5 تا 6 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 24 تیر 1399

زمان : سه شنبه ها _ ساعت 12 تا 12:50

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازی های بپر بپر

دوره های هَمبازی مجازی: بازی های بپر بپر (کارگاه بازی مادر و کودک): این کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند. شامل بازی های حرکتی مختلف هستند و برای تقویت مهارت های ورزشی، حرکتی ظریف و درشت، تمرکز و هوش فضایی بچه ها عالی هستند. به علاوه فرصتی است که مامان ها هم با بچه ها بازی و ورزش کنند.  این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 4 تا 7 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 22 تیر 1399

زمان : يکشنبه ها، ساعت 13 تا 13:30

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

جشن تيرگان ١٣٩٩ مجازى

هر سال جشن تیرگان را در خانه کتابدار باهم جشن می‌گرفتیم.  تصمیم گرفتیم امسال نیز مانند هرسال این جشن را با تغییرات کوچک برپا کنیم. به خانه‌های شما بیاییم و درباره تیرگان بیشتر بدانیم. "فرشته قبادی" عضو شورای کتاب کودک و کمیته ترویج خواندن که تسهیلگر جشن تیرگان بوده‌ است، روایتگر آن است. 

ضمنِ برپایی این جشن برای کودکان این سوال‌ها را با خودمان مرور می‌کنیم: چرا ایرانیان "جشن" را خلق کردند؟ آیا می‌خواستند قانع باشند و با شکرگزاری مشکلات را فراموش کنند؟ آیا می‌خواستند برای مشکلات، با روحیه‌ای تازه راه‌حل پیدا کنند؟ آیا اساسا تسلیم مشکلات بودند یا با آن‌ها می‌جنگیدند؟ آیا ... 

"جشن" امروز چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ ...

اخبار

کارگاه کتابداری- دوره دوازدهم

دوازدهمین دوره کارگاه آموزش کتابداری با عنوان "من کتابدار هستم" از تاریخ ۲۸/۳/۹۱ تا ۲۷/۴/۹۱ در خانه کتابدار برگزار شد.

اولین جلسه این کارگاه که در شورای کتاب کودک برگزار شد. خانم ها نوش آفرین انصاری و ناهید جباری درباره‌ی کتابخانه و کتابداری، ضرورت ها، نیازها و ویژگی های یک کتابدار در دنیای امروز پرداختند. پس از آن خانم لیلا ترکاشوند، کتابخانه تحقیقاتی شورا و فعالیت های شورای کتاب کودک را معرفی کردند و خانم فخاری نیا به معرفی فرهنگنامه و فعالیت های آن پرداختند.

در جلسه دوم، آقای مسعود ناصری درباره‌ی شناخت، چگونگی مراحل رشد و ویژگی مخاطب کودک و نوجوان بحث و گفتگو کرد.

در جلسه سوم و چهارم، آقای مسعود ناصری به موضوع ادبیات کودک، انواع و ویژگی ها، کتاب های داستان (تألیف و ترجمه، بازنویسی و بازآفرینی از ادبیات کهن و کلاسیک ایران و شعر) و کتاب های غیر داستان (زندگینامه، دانش اجتماعی، علمی، هنر، بازی و سرگرمی و فلسفه) پرداختند.

در جلسه پنجم، خانم ناهید جباری به موضوع مجموعه سازی (تعریف، خط مشی، اهداف، انواع کتابخانه، منابع انتخاب مواد کتابخانه) پرداخت و کتابشناسی ها، سایت ها و نشریات گوناگون نهادهایی که به بررسی و نقد کتاب مشغولند،‌ معرفی کردند. سپس خانم ها الهه عسکری، مینا رمضانی، اولدوز علی اقدم و فرزانه جبارزادگان کتابخانه های خانه کتابدار و فعالیت های مربوط به آن ها را به شرکت کنندگان معرفی کردند.

در جلسه ششم و هفتم، خانم فاطمه مرتضایی فرد موضوع فهرست نویسی توصیفی و تحلیلی، رده بندی و آماده سازی منابع را مورد بررسی قرار داد.

در جلسه هشتم،‌ خانم فرزانه طاهری درباره‌ی گردش منابع و پاسخگویی در کتابخانه و سایت های مرتبط با ادبیات کودک صحبت کردند.

در جلسه نهم،‌ خانم فرزانه اخوت به بیان تجربیات ترویجی خود درباره‌ی راه اندازی، تجهیز و سازماندهی کتابخانه های مناطق محروم پرداختند و خانم غنی زاده به موضوع نمایش خلاق در حوزه کودکان پرداختند.

در آخرین جلسه این کارگاه، در تاریخ ۲۷/۴/۹۱، موضوع مستند سازی و گزارش نویسی توسط آقای دکتر شیخ رضایی مطرح شد.

 

اخبار مرتبط

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

در خبرنامه ما عضو شوید :
Loading