معرفى كتاب فلسفه براي كودكان و نوجوانان

معرفى كتاب فلسفه برای کودکان و نوجوانان "چشم‌اندازهای جهانی" ، ویراسته : سعید ناجی، رسنانی هاشم، ترجمه: حمیدرضا محمدی، نشر نی: مقالاتی که بنیانگذاران و پیشگامان برنامه‌ی "فلسفه برای کودکان" در سطح جهان نوشته‌اند، در این کتاب به صورت گفتگو و مصاحبه آماده شده است. 

بخش اول کتاب به خاستگاه این جنبش و بنیان‌های فلسفی و نظری آن می‌پردازد.

بخش دوم کاربردهای تخصصی دیالوگ فلسفی در آموزش فلسفه، اخلاق، فلسفه اخلاق و علوم را بررسی می‌کند.

بخش سوم به موضوعات نظری، مانند اهداف این روش با نظر به جست‌جوی حقیقت و معنا، و بحث درباره رمان‌ها یا داستان‌های کوتاه و ویژگی‌های‌شان می‌پردازد. 

بخش چهارم نحوه ‌ی اجرای این برنامه در سطح جهان را توضیح می‌دهد. و به تفاوت‌های فرهنگ، شیوه‌های حلقه‌ی کندوکاو و ضرورت جرح و تعدیل برنامه به جهت سازگاری با مسائل محلی می‌پردازد. 

بیست و یک مصاحبه شونده‌ی این مجموعه از ۱۲ کشور مختلف در شش قاره دنیا هستند. 

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول

دوره های هَمبازی مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول (کارگاه بازی مادر و کودک): اين کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند .شامل بازی های علمی، ریاضی، حرکتی، آمادگی خواندن و نوشتن، تمرکز، کارکردهای اجرایی مغز و بازی های رشدی هستند. بازی هایي شاد که یادگیری های فراوانی برای بچه ها به همراه دارد و آنها را برای رفتن به مدرسه آماده می کند. به علاوه فرصتی است که مامان ها تعداد بسیاری بازی یاد بگیرند که می توانند فرای ساعات کلاسی نیز آگاهانه با بچه ها بازی کنند. این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 5 تا 6 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 24 تیر 1399

زمان : سه شنبه ها _ ساعت 12 تا 12:50

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازی های بپر بپر

دوره های هَمبازی مجازی: بازی های بپر بپر (کارگاه بازی مادر و کودک): این کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند. شامل بازی های حرکتی مختلف هستند و برای تقویت مهارت های ورزشی، حرکتی ظریف و درشت، تمرکز و هوش فضایی بچه ها عالی هستند. به علاوه فرصتی است که مامان ها هم با بچه ها بازی و ورزش کنند.  این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 4 تا 7 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 22 تیر 1399

زمان : يکشنبه ها، ساعت 13 تا 13:30

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

جشن تيرگان ١٣٩٩ مجازى

هر سال جشن تیرگان را در خانه کتابدار باهم جشن می‌گرفتیم.  تصمیم گرفتیم امسال نیز مانند هرسال این جشن را با تغییرات کوچک برپا کنیم. به خانه‌های شما بیاییم و درباره تیرگان بیشتر بدانیم. "فرشته قبادی" عضو شورای کتاب کودک و کمیته ترویج خواندن که تسهیلگر جشن تیرگان بوده‌ است، روایتگر آن است. 

ضمنِ برپایی این جشن برای کودکان این سوال‌ها را با خودمان مرور می‌کنیم: چرا ایرانیان "جشن" را خلق کردند؟ آیا می‌خواستند قانع باشند و با شکرگزاری مشکلات را فراموش کنند؟ آیا می‌خواستند برای مشکلات، با روحیه‌ای تازه راه‌حل پیدا کنند؟ آیا اساسا تسلیم مشکلات بودند یا با آن‌ها می‌جنگیدند؟ آیا ... 

"جشن" امروز چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ ...

اخبار

گزارش برنامه “فرانکلین با دوستانش به موزه می رود”

 "آن روز صبح فرانکلین شاد و خوشحال موز و هویج اش را داخل کیفش گذاشت و با مادرش خداحافظی کرد. فرانکلین قرار بود با دوستانش به موزه برود."

ساعت ۱۰ صبح همه به موقع وارد موزه دارآباد شدیم. پس از پیاده روی اولیه و تنفس در هوای پاک و چشم انداز کوه، به نزدیک در ورودی موزه رسیدیم. 

سمیرا میهن خواه قصه گوی شیرین زبان ما داستان "فرانکلین و دوستانش به موزه می روند" را برای ۳۰ کودک ۴-۶ سال و ۱۵ مربی و مادر تعریف کرد. پاکت های کوچکی که داخل هر کدام عکس حیوانی قرارداده شده بود بین بچه ها توزیع شد. قرار بود بچه ها داخل موزه حیواناتی را که می بینند با عکس های دستشان مطابقت دهند و به این واسطه دقت بیشتری به محیط اطراف داشته باشند. 

رویکرد اصلی برنامه طراحی فعالیت مشخص بر اساس کتاب است. اگر فرآیند خواندن را با تجربه ی درک فضا بیامیزیم، لذت خواندن ماندگار می شود و به فعالیت های روزمره جهت می دهد.

"بچه ها آقا جغد راهنمای موزه همه را جمع کرد و گفت : برای وارد شدن به موزه چند قانون را باید رعایت کنیم بلند حرف نزنیم، آرام راه برویم و به چیزی دست نزنیم"

الهه حریریان راهنمای موزه داری و گردشگری، نقشه راه حرکت در موزه را که بر روی مقوای بزرگی طراحی شده بود به بچه ها نشان داد. هر کسی در مسیر باید حیوان مطابق عکس در دستش را پیدا می کرد و در نقشه راه که در دست راهنما بود، می چسباند.

یکی از اهداف برنامه طراحی فعالیت هایی داخل موزه بود تا به واسطه آنها بچه ها با دقت بیشتری مشاهده کردن را بیاموزند و به همراه لذت بازی که دارند محیط ظاهرا بی جان موزه به محیط تجربه جذاب تبدیل شود.

شعر گوزن  + مار

بچه ها حدس بزنید این حیوان چیست ؟ چه کسی عکس گوزن را در دست دارد ؟ … بچه ها با هیجان عکسشان را نشان می دادند و خودشان عکس را بر روی نقشه راهنما در نقطه ای از مسیر که حیوان را مشاهده کرده بودند، می چسباندند. بچه ها توجه به نقشه و مسیر را هم تجربه کردند.

در آخر مانند داستان کتاب به دایناسور رسیدیم. بچه ها در تکاپوی پیداکردن دایناسور بودند. عکس های دایناسور هم چسبانده شد. 

به واسطه خوانده شدن کتاب در ابتدا بچه ها می دانستند که حیوانات موزه زنده نیستند و خشک شده اند. بنابراین ترس هم نداشتند.

پس از اتمام بازدید بچه ها در محوطه باز، بازی های حرکتی و کلامی را در ارتباط با حیوانات که به صورت دسته جمعی و در گروه های کوچک انجام شد، تجربه کردند.  

از مدیریت و مربیان مهد کودک نگین برای حضور در این برنامه سپاسگزاریم.

تهیه گزارش: خانم ندا موحدی پور

 

 

 

اخبار مرتبط

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

در خبرنامه ما عضو شوید :
Loading