معرفى كتاب فلسفه براي كودكان و نوجوانان

معرفى كتاب فلسفه برای کودکان و نوجوانان "چشم‌اندازهای جهانی" ، ویراسته : سعید ناجی، رسنانی هاشم، ترجمه: حمیدرضا محمدی، نشر نی: مقالاتی که بنیانگذاران و پیشگامان برنامه‌ی "فلسفه برای کودکان" در سطح جهان نوشته‌اند، در این کتاب به صورت گفتگو و مصاحبه آماده شده است. 

بخش اول کتاب به خاستگاه این جنبش و بنیان‌های فلسفی و نظری آن می‌پردازد.

بخش دوم کاربردهای تخصصی دیالوگ فلسفی در آموزش فلسفه، اخلاق، فلسفه اخلاق و علوم را بررسی می‌کند.

بخش سوم به موضوعات نظری، مانند اهداف این روش با نظر به جست‌جوی حقیقت و معنا، و بحث درباره رمان‌ها یا داستان‌های کوتاه و ویژگی‌های‌شان می‌پردازد. 

بخش چهارم نحوه ‌ی اجرای این برنامه در سطح جهان را توضیح می‌دهد. و به تفاوت‌های فرهنگ، شیوه‌های حلقه‌ی کندوکاو و ضرورت جرح و تعدیل برنامه به جهت سازگاری با مسائل محلی می‌پردازد. 

بیست و یک مصاحبه شونده‌ی این مجموعه از ۱۲ کشور مختلف در شش قاره دنیا هستند. 

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول

دوره های هَمبازی مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول (کارگاه بازی مادر و کودک): اين کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند .شامل بازی های علمی، ریاضی، حرکتی، آمادگی خواندن و نوشتن، تمرکز، کارکردهای اجرایی مغز و بازی های رشدی هستند. بازی هایي شاد که یادگیری های فراوانی برای بچه ها به همراه دارد و آنها را برای رفتن به مدرسه آماده می کند. به علاوه فرصتی است که مامان ها تعداد بسیاری بازی یاد بگیرند که می توانند فرای ساعات کلاسی نیز آگاهانه با بچه ها بازی کنند. این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 5 تا 6 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 24 تیر 1399

زمان : سه شنبه ها _ ساعت 12 تا 12:50

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازی های بپر بپر

دوره های هَمبازی مجازی: بازی های بپر بپر (کارگاه بازی مادر و کودک): این کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند. شامل بازی های حرکتی مختلف هستند و برای تقویت مهارت های ورزشی، حرکتی ظریف و درشت، تمرکز و هوش فضایی بچه ها عالی هستند. به علاوه فرصتی است که مامان ها هم با بچه ها بازی و ورزش کنند.  این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 4 تا 7 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 22 تیر 1399

زمان : يکشنبه ها، ساعت 13 تا 13:30

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

جشن تيرگان ١٣٩٩ مجازى

هر سال جشن تیرگان را در خانه کتابدار باهم جشن می‌گرفتیم.  تصمیم گرفتیم امسال نیز مانند هرسال این جشن را با تغییرات کوچک برپا کنیم. به خانه‌های شما بیاییم و درباره تیرگان بیشتر بدانیم. "فرشته قبادی" عضو شورای کتاب کودک و کمیته ترویج خواندن که تسهیلگر جشن تیرگان بوده‌ است، روایتگر آن است. 

ضمنِ برپایی این جشن برای کودکان این سوال‌ها را با خودمان مرور می‌کنیم: چرا ایرانیان "جشن" را خلق کردند؟ آیا می‌خواستند قانع باشند و با شکرگزاری مشکلات را فراموش کنند؟ آیا می‌خواستند برای مشکلات، با روحیه‌ای تازه راه‌حل پیدا کنند؟ آیا اساسا تسلیم مشکلات بودند یا با آن‌ها می‌جنگیدند؟ آیا ... 

"جشن" امروز چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ ...

اخبار

گزارش پانزدهمین کارگاه “آشنایی با کتابداری”

 پانزدهمین دوره کارگاه "آشنایی با کتابداری کودکان و نوجوانان" خانه کتابدار در اردیبهشت ماه ۱۳۹۳ برگزار شد. فعالیت های انجام شده در هر جلسه به شرح زیر می باشد:

در اولین جلسه کارگاه خانم نوش آفرین انصاری به معرفي شورای کتاب کودک، فرهنگنامه كودكان و نوجوانان و خانه كتابدار پرداختند. خانم پروين فخارنيا فرهنگنامه كودك و نوجوان را معرفي نمودند و به صورت مفصل به توضيح روند شكل گيري مقالات فرهنگنامه پرداختند. اين جلسه در شوراي كتاب كودك برگزار گرديد.

در دومين جلسه آقای مسعود ناصری درباره‌ی شناخت، چگونگی مراحل رشد و ویژگی مخاطب کودک و نوجوان بحث و گفتگو کرد.

در جلسات سوم و پنجم كارگاه خانم شکوه حاجي نصرالله به موضوع ادبیات کودک، انواع و ویژگی های آن پرداختند و درباره داستان، تألیف و ترجمه، بازنویسی و بازآفرینی از ادبیات کهن و کلاسیک ایران، شعر، کتاب‌های غیر داستان: زندگینامه، دانش اجتماعی، علمی، هنر، بازی و سرگرمی و کتاب‌های فلسفه برای کودک و نوجوان صحبت کردند.

در چهارمين جلسه، خانم مينا رمضاني روشهاي فراهم آوري منابع مناسب در كتابخانه كودك و خدمات عمومي كتابخانه كودك را شرح دادند. سپس خانم اولدوز علي اقدم كتابخانه نوجوان و بخش كودكان با نيازهاي ويژه را معرفي نمودند و همچنين برگزاري جشن‌ها و مناسبت‌ها و طرح سبد خواندن در مدارس را شرح دادند. در ادامه خانم الهه عسكري به معرفي كتابخانه خانواده، خدمات عمومي كتابخانه و طرح سبد خواندن در خانواده پرداختند. در ادامه شركت كنندگان از كتابخانه خانواده و كتابخانه كودك بازديد نمودند. سپس خانم فرزانه اخوت به بیان تجربیات ترویجی خود درباره‌ی راه اندازی، تجهیز و سازماندهی کتابخانه در مناطق محروم پرداختند.

در ششمين جلسه خانم‌ها قبادي و هرندي زاده به تاريخچه قصه گويي، ادبيات شفاهي و نوشتاري، ادبيات كهن، ساختار قصه، فرق قصه و داستان پرداختند. همچنين در مورد ويژگيهاي قصه خوب و شرايط قصه گو نيز صحبت شد. و به صورت عملي سه قصه اجرا شد.

در هفتمين جلسه خانم‌ها اقليدس و دهقاني در مورد ترويج كتابخواني و اهداف خواندن بحث و گفتگو نمودند. سپس به شرح اهداف و شيوه كتابخواني براي كودكان و نوجوانان، شيوه‌هاي بلندخواني و انتخاب كتاب مناسب پرداختند. 

در هشتمين جلسه خانم مهرناز خراسانچي به مبحث فهرست نويسي توصيفي پرداختند و سپس شركت كنندگان بازديدي از بخش هاي كودك و نوجوان، تهيه كتابهاي گويا و بريل، مخزن و بخش مرجع كتابخانه حسينيه ارشاد داشتند. نهمين جلسه در كتابخانه حسينيه ارشاد برگزار گرديد و خانم مهرناز خراسانچي به مبحث فهرست نويسي تحليلي و آموزش كار با ابزار فهرست نويسي پرداختند.

در دهمين جلسه، خانم ندا موحدي پور به اهمیت، فایده، روش ها، مراحل و ابزار مستند سازی و انواع گزارش نویسی پرداختند. در اختتاميه شركت كنندگان گواهينامه پايان دوره را از خانم پيشداد دريافت نمودند.

 
 
 

اخبار مرتبط

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

در خبرنامه ما عضو شوید :
Loading