معرفى كتاب فلسفه براي كودكان و نوجوانان

معرفى كتاب فلسفه برای کودکان و نوجوانان "چشم‌اندازهای جهانی" ، ویراسته : سعید ناجی، رسنانی هاشم، ترجمه: حمیدرضا محمدی، نشر نی: مقالاتی که بنیانگذاران و پیشگامان برنامه‌ی "فلسفه برای کودکان" در سطح جهان نوشته‌اند، در این کتاب به صورت گفتگو و مصاحبه آماده شده است. 

بخش اول کتاب به خاستگاه این جنبش و بنیان‌های فلسفی و نظری آن می‌پردازد.

بخش دوم کاربردهای تخصصی دیالوگ فلسفی در آموزش فلسفه، اخلاق، فلسفه اخلاق و علوم را بررسی می‌کند.

بخش سوم به موضوعات نظری، مانند اهداف این روش با نظر به جست‌جوی حقیقت و معنا، و بحث درباره رمان‌ها یا داستان‌های کوتاه و ویژگی‌های‌شان می‌پردازد. 

بخش چهارم نحوه ‌ی اجرای این برنامه در سطح جهان را توضیح می‌دهد. و به تفاوت‌های فرهنگ، شیوه‌های حلقه‌ی کندوکاو و ضرورت جرح و تعدیل برنامه به جهت سازگاری با مسائل محلی می‌پردازد. 

بیست و یک مصاحبه شونده‌ی این مجموعه از ۱۲ کشور مختلف در شش قاره دنیا هستند. 

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول

دوره های هَمبازی مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول (کارگاه بازی مادر و کودک): اين کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند .شامل بازی های علمی، ریاضی، حرکتی، آمادگی خواندن و نوشتن، تمرکز، کارکردهای اجرایی مغز و بازی های رشدی هستند. بازی هایي شاد که یادگیری های فراوانی برای بچه ها به همراه دارد و آنها را برای رفتن به مدرسه آماده می کند. به علاوه فرصتی است که مامان ها تعداد بسیاری بازی یاد بگیرند که می توانند فرای ساعات کلاسی نیز آگاهانه با بچه ها بازی کنند. این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 5 تا 6 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 24 تیر 1399

زمان : سه شنبه ها _ ساعت 12 تا 12:50

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازی های بپر بپر

دوره های هَمبازی مجازی: بازی های بپر بپر (کارگاه بازی مادر و کودک): این کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند. شامل بازی های حرکتی مختلف هستند و برای تقویت مهارت های ورزشی، حرکتی ظریف و درشت، تمرکز و هوش فضایی بچه ها عالی هستند. به علاوه فرصتی است که مامان ها هم با بچه ها بازی و ورزش کنند.  این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 4 تا 7 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 22 تیر 1399

زمان : يکشنبه ها، ساعت 13 تا 13:30

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

جشن تيرگان ١٣٩٩ مجازى

هر سال جشن تیرگان را در خانه کتابدار باهم جشن می‌گرفتیم.  تصمیم گرفتیم امسال نیز مانند هرسال این جشن را با تغییرات کوچک برپا کنیم. به خانه‌های شما بیاییم و درباره تیرگان بیشتر بدانیم. "فرشته قبادی" عضو شورای کتاب کودک و کمیته ترویج خواندن که تسهیلگر جشن تیرگان بوده‌ است، روایتگر آن است. 

ضمنِ برپایی این جشن برای کودکان این سوال‌ها را با خودمان مرور می‌کنیم: چرا ایرانیان "جشن" را خلق کردند؟ آیا می‌خواستند قانع باشند و با شکرگزاری مشکلات را فراموش کنند؟ آیا می‌خواستند برای مشکلات، با روحیه‌ای تازه راه‌حل پیدا کنند؟ آیا اساسا تسلیم مشکلات بودند یا با آن‌ها می‌جنگیدند؟ آیا ... 

"جشن" امروز چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ ...

اخبار

گزارش کارگاه “حلقه مطالعاتی مادر و کودک”

 حدود ۲۵ نفر از اعضای خانه کتابدار بخش کودک و نوجوان جمعه دوستانه را در جهت رشد فکری، اجتماعی، مهارت های زندگی دلبندانشان تشکیل داده اند و از تاریخ ۹۵٫۳٫۲۶ هفته ای یکبار دور هم جمع می شوند و فعالیت های مختلفی را انجام می دهند. برنامه ریزی این جمع به این صورت است که برای هر جلسه کتابخوانی، خواندن شعر، بازی های گروهی، درست کردن کاردستی و سفره خوشمزه در نظر گرفته می شود:

 

 

کتابخوانی: هر کودک کتابی را که در طول هفته مطالعه کرده برای دوستانش تصویرخوانی می کند.

 

خواندن شعر: بچه ها شعرهای مختلف و گاه به زبان انگلیسی را باهم می خوانند.

کاردستی: هر جلسه فعالیتی در جهت بالا بردن هماهنگی چشم و دست، قویتر شدن انگشتان، افزایش دقت و توجه و تمرکز صورت می پذیرد.

بازی گروهی: بازی هایی همچون گرگم و گله می برم، خاله بزغاله، عمو زنجیر باف، کلاغ پر، نون ببر کباب بیار، شن بازی، بازی های مختلف با توپ، بازی با چفتوها و نخ کردنی ها و پیچ و مهره، چهاردست و پا رفتن، خزیدن، پریدن، لی لی کردن و… انجام می شود.

سفره خوشمزه: بچه ها دور یک سفره در کنار هم می نشینند و با هم خوردن را تجربه می کنند. برای هر جلسه یک خوردنی تعیین می شود. معمولا چیزهایی که بچه ها از خوردن آن ها امتناع می کنند مانند سبزی، گوجه، آب هویج و… . یا مواردی مانندپوست کردن و خرد کردن میوه ها، لقمه گرفتن و… در نظر گرفته می شود که همگی باعث رشد مهارت های بچه ها می شود.

این جمع برای هر ماه یک برنامه پارک در نظر می گیرد. ماه گذشته برنامه پارک ما در پارک شهر بود.

شرح فعالیت های انجام شده در ۵ جلسه گذشته بدین صورت است:

جلسه اول:کتابخوانی گروهی، پوست کندن تخم مرغ، خوردن تخم مرغ، درست کردن کاردستی با پوست تخم مرغ،بازی با انواع چفتوها و نخ شونده ها و پیچ و مهره

جلسه دوم: کتابخوانی، استفاده از پانچ و درست کردن کاردستی با کاغذهای پانچ شده، شن بازی، خوردن ژله بانی

جلسه سوم: دوخت با سوزن پلاستیکی روی مقوا و گونی، باز و بسته کردن در بطری های مختلف و سپس بازی بولینگ با بطری ها، خوردن نان و پنیر و سبزی و کتابخوانی

جلسه چهارم: بازی کردن با ماکارونی (درست کردن شکل های مختلف، دسته بندی کردن آن ها و در نهایت چسباندن آن ها روی ظرف)،  نقاشی کردن روی کاغذ رولی، پوست کردن خیار با پوست کن و خرد کردن آن با چاقو و خوردن نان و پنیر و خیار و کتابخوانی.

جلسه پنجم: نقاشی کردن با رنگ پفکی، کار با مروارید (نخ کردن مروارید ها، بازی یه قل دو قل و درست کردن گردنبند با آن ها)، نوشیدن آب هویج و کتابخوانی.

برنامه پارک: خوردن شیر و خرما و نان و پنیر و گردو، گشتن در پارک و جمع کردن سنگ و کاج و پر و …، نقاشی روی پارچه با رنگ انگشتی و گواش، پر و خالی کردن بطری ها با قیف، حمل کردن سینی حاوی لیوان های آب، بازی با توپ و بازی های گروهی.

اخبار مرتبط

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

در خبرنامه ما عضو شوید :
Loading