معرفى كتاب فلسفه براي كودكان و نوجوانان

معرفى كتاب فلسفه برای کودکان و نوجوانان "چشم‌اندازهای جهانی" ، ویراسته : سعید ناجی، رسنانی هاشم، ترجمه: حمیدرضا محمدی، نشر نی: مقالاتی که بنیانگذاران و پیشگامان برنامه‌ی "فلسفه برای کودکان" در سطح جهان نوشته‌اند، در این کتاب به صورت گفتگو و مصاحبه آماده شده است. 

بخش اول کتاب به خاستگاه این جنبش و بنیان‌های فلسفی و نظری آن می‌پردازد.

بخش دوم کاربردهای تخصصی دیالوگ فلسفی در آموزش فلسفه، اخلاق، فلسفه اخلاق و علوم را بررسی می‌کند.

بخش سوم به موضوعات نظری، مانند اهداف این روش با نظر به جست‌جوی حقیقت و معنا، و بحث درباره رمان‌ها یا داستان‌های کوتاه و ویژگی‌های‌شان می‌پردازد. 

بخش چهارم نحوه ‌ی اجرای این برنامه در سطح جهان را توضیح می‌دهد. و به تفاوت‌های فرهنگ، شیوه‌های حلقه‌ی کندوکاو و ضرورت جرح و تعدیل برنامه به جهت سازگاری با مسائل محلی می‌پردازد. 

بیست و یک مصاحبه شونده‌ی این مجموعه از ۱۲ کشور مختلف در شش قاره دنیا هستند. 

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول

دوره های هَمبازی مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول (کارگاه بازی مادر و کودک): اين کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند .شامل بازی های علمی، ریاضی، حرکتی، آمادگی خواندن و نوشتن، تمرکز، کارکردهای اجرایی مغز و بازی های رشدی هستند. بازی هایي شاد که یادگیری های فراوانی برای بچه ها به همراه دارد و آنها را برای رفتن به مدرسه آماده می کند. به علاوه فرصتی است که مامان ها تعداد بسیاری بازی یاد بگیرند که می توانند فرای ساعات کلاسی نیز آگاهانه با بچه ها بازی کنند. این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 5 تا 6 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 24 تیر 1399

زمان : سه شنبه ها _ ساعت 12 تا 12:50

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازی های بپر بپر

دوره های هَمبازی مجازی: بازی های بپر بپر (کارگاه بازی مادر و کودک): این کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند. شامل بازی های حرکتی مختلف هستند و برای تقویت مهارت های ورزشی، حرکتی ظریف و درشت، تمرکز و هوش فضایی بچه ها عالی هستند. به علاوه فرصتی است که مامان ها هم با بچه ها بازی و ورزش کنند.  این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 4 تا 7 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 22 تیر 1399

زمان : يکشنبه ها، ساعت 13 تا 13:30

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

جشن تيرگان ١٣٩٩ مجازى

هر سال جشن تیرگان را در خانه کتابدار باهم جشن می‌گرفتیم.  تصمیم گرفتیم امسال نیز مانند هرسال این جشن را با تغییرات کوچک برپا کنیم. به خانه‌های شما بیاییم و درباره تیرگان بیشتر بدانیم. "فرشته قبادی" عضو شورای کتاب کودک و کمیته ترویج خواندن که تسهیلگر جشن تیرگان بوده‌ است، روایتگر آن است. 

ضمنِ برپایی این جشن برای کودکان این سوال‌ها را با خودمان مرور می‌کنیم: چرا ایرانیان "جشن" را خلق کردند؟ آیا می‌خواستند قانع باشند و با شکرگزاری مشکلات را فراموش کنند؟ آیا می‌خواستند برای مشکلات، با روحیه‌ای تازه راه‌حل پیدا کنند؟ آیا اساسا تسلیم مشکلات بودند یا با آن‌ها می‌جنگیدند؟ آیا ... 

"جشن" امروز چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ ...

اخبار

گزارش کارگاه “پنج سین خانه تکانی”

 در چهارمین روز از اسفند، کارگاه «پنج‌سین خانه‌تکانی» توسط خانم شیرین کشاورز پاک‌سرشت در خانه کتابدار برگزار شد.

خانم کشاورز در دانشگاه‌های شریعتی، علمی‌ و کاربردی، جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران و … به تدریس تاریخ هنر مشغول هستند همچینین ایشان کارمند آموزش و پرورش هستند و دوره‌های آموزشی ۵S را در  آنجا گذرانده‌  و اجرا می‌کنند. با توجه به علاقه و تأثیری که از این سیستم مدیریتی داشته‌اند، با کار روی این سیستم مدیریتی، «پنج‌سین خانه‌تکانی» را ارائه کرده‌اند.

ایشان تاریخچه این سیستم را چنین توضیح دادند:

بعد از جنگ جهانی دوم، ژاپن تقریباً از منابع انسانی و منابع مالی تخریب شده بود، منابع طبیعی هم که در ژاپن وجود ندارد. برای دوباره ایستادن این کشور و رونق‌دادن به آن، با توجه به سیستم مدیریتی غربی و تطبیق با فرهنگ خودشان که دارای سادگی بسیار و مبتنی بر نظم است، نظام مدیریتی طراحی کردند که بهترین کار را در کمترین زمان و با کمترین هزینه به انجام رسانند. این نظام مدیریتی، نظام آراستگی۵S نام دارد؛ آراستگی بیشتر بهره‌وری بیشتر به همراه خواهد داشت.

خانم کشاورز نظام آراستگی ۵S را در حوزه‌ی خانه‌تکانی اینچنین معادل‌سازی کردند:

 

پنج‌سین خانه‌تکانی

 

نظام آراستگی ۵S

۱. سوا کن

ساماندهی

۱-Seiri

۲. سپید کن

پاکیزه‌سازی

۲- Seiso

۳. سر و سامان بده

نظم و ترتیب

۳- Seition

۴. سلسله‌وار این سه مرحله را انجام بده

استاندارد سازی

۴-Sekitsu

۵. ساده‌ بگیر اما همیشه انجام بده

انضباط

۵- Shitsuke

 

در مرحله‌ی اول «پنج‌سین خانه‌تکانی»، سوا کن، به جدا کردن وسایل خراب، سالم، قابل تعمیر، غیرقابل تعمیر و … می‌پردازد. طبق فنگ‌شویی، هر چیز خراب و ناسالم انرژی منفی با خود به همراه دارد و باعث آشفتگی ذهنی می‌شود و از انجام کارها ممانعت می‌کند.

«سپید کن» در مرحله‌ی دوم، به معنای تمیز کن، برق بیانداز، به هر ترتیبی تمیز کن، لازم نیست نو شود فقط تمیز باشد. اگر مرحله‌ی «سوا کن» خوب انجام شده باشد مرحله‌ی «سپید کن» مرحله‌ی جذابی خواهد بود.

مرحله‌ی سوم، «سر و سامان بده»، با طبقه‌بندی و فایل‌بندی کردن انجام می‌شود. در این مرحله مهم است که فایل‌بندی با برچسب‌های دقیق مشخص شود، یعنی محتویات هر کارتن یا جعبه با جزئيات روی برچسب ذکر شود. 

مرحله‌ی «سلسله‌وار این سه مرحله را انجام بده»، مرحله‌ی آسانی است به شرط آن که سه مرحله‌ی قبلی درست پیش رفته باشد. چیزی که استاندارد می‌شود نباید از استاندار پایین بیاید در غیر این صورت از دست می‌رود. چنانچه سه مرحله‌ی قبل درست، به ترتیب و استاندارد انجام شود و تمام نکات آن رعایت شود، مرحله‌ی چهارم پنج‌سین خانه‌تکانی صورت پذیرفته است.

«ساده بگیر اما همیشه انجام بده»، مرحله‌ی آخر پنج‌سین خانه‌تکانی  درباره‌ی تداوم این مسئله است طوری که با آموزش و تمرین ذهن همیشه برای این موضوع آماده باشد.

در ادامه‌ی این مبحث خانم کشاورز، در مورد جرئت دورانداختن صحبت کردند. و در پایان نیز سه قانون طلایی که در ۵S به کار برده می‌شود توضیح دادند. «برچسب قرمز» یکی از این قانون‌های طلایی است، که مربوط به جداسازی اشیایی است که از آن‌ها استفاده نمی‌کنیم، برای مثال یک کشوی آشپزخانه را در نظر بگیرید و تمام قاشق‌ها و ملاقه‌ها را برچسب قرمز بزنید، در طی یک هفته برچسب هر وسیله‌ای از آن کشو که استفاده می‌کنید، بردارید. بعد از یک هفته به کشو سر بزنید و ببینید برچسب کدام وسایل به جا مانده است، شما از آن وسایل استفاده نمی‌کنید. بهتر است آن را ببخشید تا دیگری استفاده کند و رهایش کنید. دومین قانون طلایی دوم «فقط یک» است. یک واحد را برای هر کاری تعریف کنید. یک ساعت، یک دقیقه، برای مکالمات تلفنی، تمیز کردن یک اتاق و یا هر کاری یک واحد تعریف کرده و طبق آن مشغول شوید تا زمان را گم نکنید. سومین قانون طلایی، «قانون ۳۰ ثانیه» است که بیشتر در مورد کارخانه‌ها صدق می‌کند به این ترتیب که کارکنان در عرض ۳۰ ثانیه بایستی به ابزار دست پیدا کنند و این امر مستلزم آن است که ۵S را به خوبی انجام دهند. 

سمیه صوفیان

اخبار مرتبط

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

در خبرنامه ما عضو شوید :
Loading