بورد دلخوشي اين روزها-بهمن

بورد بهمن ماه خانه كتابدار با عنوان "دلخوشي اين روزهاي شما چيست؟"

و اما پاسخ هاي شما:

كلاس هايم و مدرسه است و كتاب خواندن

پسرم كه هر روز بزرگ تر مي شود و كلمات تازه مي گويد 🙂😉

بازي كردن با پلي استيشن PS4

بروم به پارك و وسايل برقي سوار شوم

درس هايم و كتاب خواندن آهنگ فيلم بازي

دل خوشي اين روزهاي من فقط خواندن كتاب مي باشد.

ام كودكانند، بزرگان فردا

اعتقاداتم، خانواده ام، دوستانم

دلخوشي من اميرمحمد و پرگل

بازي

درس بخوانم و بازي كنم، مهربان باشم

به درس هايم و پسرخاله ام

شهربازي، به بازي، عروسك بازي

درس خواندن، فيلم ديدن، كتاب خواندن

من دوست دارم مشق هايم را يكي ديگر بنويسد

كتاب خواندن

دوستان مهربانم كه هواي من را دارند

با درس، مشق و بازي

درس بخوانم، مهرباني و بازي

بدبختي هاي مدرسه

مشق

كتاب، آشپزي، موسيقي

دلخوشي خيلي زياد عالي

برق چشماي بارانا، لبخند سرشار از شادي اش

حل شدن موقت استرس هام، ورزش، دوستانم، كاردستي

همه دوستانم

كتاب، آهنگ هاي لپتاپ، فيلم

كارگاه مادر و كودك (كتابخواني و مهارت هاي زندگي)

خانه كتابدار كودك و نوجوان برگزار مي كند: كارگاه "مادر و كودك" (با محوريت كتاب و كتابخواني و آموزش مهارت هاي زندگي) با تسهيلگري خانم مينا حبيب نژاد

١- گروه سني : ٤ تا ٦ سال 

روزهاي يكشنبه ساعت ١٤:١٥ الي ١٥:١٥

٢- گروه سني: ٢ تا ٤ سال 

روزهاي يكشنبه ساعت ١٥:٣٠ الي ١٦:٣٠ 

٨ جلسه 

(شروع دوره از يكشنبه ٢٢ دي تا يكشنبه١١ اسفند)

براي ثبت نام با كتابخانه كودك تماس حاصل فرماييد.

كارگاه قصه گويي ديجيتال

نشست "داستان گویی دیجیتال، رسانه‌ای در خدمت پرورش مهارت‌های شناختی نوجوانان"در شورای کتاب کودک: این نشست با هدف معرفی رسانه داستان گویی دیجیتال در خدمت پرورش شناخت اجتماعی نوجوانان برگزار می‌شود:

محورهای نشست:

  • داستان گویی دیجیتال چیست؟
  • داستان گویی دیجیتال نسبت به انواع دیگر روایت گری و شیوه های مختلف بیان چه جایگاهی دارد؟
  • اهمیت داستان گویی دیجیتال در پرورش نقش شناخت اجتماعی در چیست؟
  • چرا مهم است که امکانات شبکه‌های دیجیتالی برای رونق فضای گفتگو و یادگیری مشارکتی نوجوانان استفاده کنیم؟
  • چطور می‌توانیم از داستان گویی دیجیتال برای آموزش موثرتر بهره ببریم؟
  • و تجربه بومی سازی شده داستان گویی دیجیتال در ایران: گروه قصه گویی دیجیتال شهرزاد

ارائه دهنده: لاله خسروی پژوهشگر حوزه روایت گری دیجیتال و عضو گروه قصه گویی دیجیتال شهرزاد.

مکان: کتابخانه تحقیقاتی شورای کتاب کودک

زمان: ۱۸ دی ۱۳۹۸- ساعتی ۱۶ الی ۱۷:۳۰.

جشن يلدا ٩٨ در خانه كتابدار

خانه كتابدار كودك و نوجوان برگزار مي كند: ويژه برنامه شب يلدا با حضور خانم ها قويدل، غديري و مسعودي (اعضاي گروه ترويج خواندن شوراي كتاب) زمان: چهارشنبه ٢٧ آذر براي گروه سني ب و ج ( ٧ تا ١٤ سال) ساعت ١٥ الي ١٦:٣٠

اخبار

جلسه دوم مهارت پرسشگري-نخستين گام پژوهش

جلسه دوم مهارت پرسشگري-نخستين گام پژوهش

جلسه ي دوم كارگاه مهارت پرسشگري با عنوان پرسشگري در انديشيدن با تمركز بر “نخستين گام پژوهش” روز دوشنبه ٢٩ مهر ساعت ١٣:٣٠ الي ١٦ با حضور خانم عماد خراساني در محل خانه كتابدار كودك و نوجوان برگزار شد. در اين كارگاه خانم عماد با توضيح عنوان كارگاه، كسب مهارت پرسشگري را يك توانايي در رويايي با پديده هاي مختلف در زندگي عادي و روزمره بيان كردند. ايشان در ادامه , مطالب جلسه ي گذشته را به صورت خلاصه براي يادآوري اعضاء و افراد جديد حاضر در كارگاه بيان كردند. ايشان بيان كردند كليد پژوهش , پرسشگري است و يكي از پيامدهاي مثبت پرسشگري , یادگیری مهارت فكر کردن است. اندیشیدن يك مهارت است. در مسير چگونه انديشيدن نبايد تنها به حافظه متكي بود. بايد محفوضات خود را مستند كرد تا مسير درست فكر كردن را طي كرد. ايشان ماده ي تفكر را فكر و آن را پايه و اساس و مجرد توصيف كردند. كاركرد فكر، تفكر است. معادل فارسي واژه ي فكر , انديشه و تفكر, انديشيدن است. از پيامدهاي پژوهش كردن، ژرف انديشي ست؛ يعني داشتن انديشه ي عميق.  در ادامه , ايشان از يكي از اعضاء خواستند تا بخشي از مقاله ي تفكر از جلد نهم فرهنگنامه كودك و نوجوان را براي حاضران بلندخواني كنند. “تفكر , فعاليت ذهني انسان براي يافتن پاسخ يك پرسش، حل مسئله يا رسيدن به هدفي است. تفكر با شناخت آغاز مي شود و پس از گذشتن از مرحله هاي مشاهده، دريافت، تجربه، بازخواني از حافظه، مقايسه و استدلال به نتيجه گيري و داوري مي رسد.”  در ادامه,  با بررسي و گفتگو پيرامون اين جمله از فلاسفه قديم كه “انسان حيوان ناطق است.” اين نتيجه حاصل شد كه انديشيدن و خردورزي,  خاص انسان و تفكر يا انديشيدن, توانايي انسان است.  در نتيجه در ادامه سوالاتي درباره ي انديشيدن بيان شد، اينكه به چه منظور؟ چرا؟ كجا؟ چگونه؟ درباره ي چي؟ كي؟ صورت مي گيرد.  اين سوال را مطرح كردند كه چگونه مي توان انديشيد؟ پايه ي فكر كردن را حواس پنجگانه بيان كردند. در ادامه , ايشان با سوال هاي متعددي كه از حاضران پرسيدند، ٥ مرحله ي انديشيدن را توضيح دادند: ١- شناخت ٢- يادگيري ٣- توانايي تشخيص ٤- ايجاد ارتباط بين مفاهيم ٥- رشد ذهني (ذهن تحليلگر)

ايشان عنوان كردند كه قدرت انديشيدن و مراحل فكر كردن , كم كم و با رشد جسمي و ذهني انسان صورت مي گيرد. در سال هاي پيش از دبستان شناخت از طريق حواس پنجگانه اتفاق مي افتند. در دوره اول دبستان يادگيري و دوره دوم دبستان توانايي تشخيص و در دوره متوسطه اول توانايي ايجاد ارتباط بين مفاهيم را خواهند آموخت. سال هاي بعدي رشد، ايجاد ارتباط بين مفاهيم بصورت لايه اي در ذهن گسترش می يابد و در نهايت, به يك ذهن تحليلگر دست خواهد يافت. در ادامه , درباره ي  كتابخانه و خانواده سوال هايي پرسيده شد تا مفاهيم كم كم در ذهن جا بگيرد و اين اطلاعات جديد و ارتباط بين مفاهيم مطرح شده در ذهن به صورت لايه اي طبقه بندی شود تا در نهايت فرد بتواند قضاوت كند . يعني شباهت ها و تفاوت ها را بفهمد و به رشد ذهني مناسبي برسد.  در بخش دوم كارگاه، تفكر را به دو دسته خلاق و انتقادي تقسيم كردند. با مثال هاي متعدد, هر يك از اين دو سبك تفكر را توضيح دادند. تفكر انتقادي را از ديدگاه ارسطو و افلاطون موجب بهينه سازي زندگي انسان و رشدش بيان كردند.  براي دست يابي به يك تفكر انتقادي بايد مراحل آن طي شود كه ابتدا با تمام حواس پنجگانه خود، بخواند و بينديشد تا تفكر انتقادي در ذهن فرد شكل گيرد. در انتهاي كارگاه درباره ي تفكر همگرا و تفكر واگرا توضيحاتي داده شد و جمع بين اين دو نوع تفكر را موجب شكل گيري تفكر خلاق در فرد بيان كردند.

مهمان ويژه اين جلسه، خانم نوش آفرين انصاري، دبير شوراي كتاب كودك بودند كه در زمان استراحت بين دو بخش كارگاه، درباره ي ديگري (anotherness) موضوع روز جامعه صحبت هايي را براي حاضران بيان كردند. ايشان گفتند كه مفهوم ديگري همان پذيرندگي ست. بايد شرايط ديگري را در جامعه درك كنيم و  اين تفاوت ها را بپذيريم. ايشان يكي از راه هاي مواجهه با ديگري و آشنايي با ديگر اقوام و فرهنگ ها را ادبيات دانستند. ادبيات نوجوان به ويژه رمان نوجوان را از كتاب هاي بسيار مهمي دانستند كه با خواندن آنها مي توان به يك درك از ديگري رسيد. رمان نوجوان يأس كمتري از رمان بزرگسال دارد و اميد در آن جريان دارد. ايشان به حاضران پيشنهاد دادند تا يك سير مطالعاتي با موضوع ديگري در رمان هاي نوجوان داشته باشند. و در آن تأمل كنند. خانم عماد در ادامه گفتند ما مي توانيم با تفكر، هر لحظه در خود ديگري را بوجود بياوريم. يك من جديد ايجاد كنيم و يك تولد داشته باشيم و خانم انصاري افزودند كه ديگري فقط در مهاجرت و ادبيات نيست، ما بايد يادبگيريم كه چگونه در فرهنگ خود مسئله ي ديگري را حل كنيم.

اخبار مرتبط

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در خبرنامه ما عضو شوید :