بورد مهرماه-معرفی خانه کتابدار

بورد شهريور ماه: خانه كتابدار را چگونه به دوستانت معرفي مي كني؟

و اما پاسخ هاي شما...

من به دوستم گفتم كه خاله ها و كتاب هاي اينجا را دوست دارم

به نام خدا از كودكي آشنا شدم تا به آخر

از برخورد خوب كودكان و محيط جذاب كتابخانه تعريف مي كنم.

كتاب عشقه مثل ترنم

از اينكه اينجا واقعا مثل خونه است.

جايي است كه هر انساني با هر خصوصيات در آنجا سرگرم مي شود.

عاشقشم قول ميدم عاشقش ميشي

كتاب خانه بسيار خوبي است و من با دوستانم خاطره هاي خوشي در آنجا داشتم.

خيلي باحاله

بهشان مي گويم كتاب هايش خيلي قشنگ است. تو هم عضو شو

به دوستم گفتم اينجا كتاب هاي خوبي دارد.

تور كتابخانه گردي براي دوستم برگزار مي كنم.

از كتاب هاي زيبايش تعريف ميكنم.

از محيط آرامش تعريف ميكنم.

بعضي موقع ها درس زندگي به آدم مي دهد.

از محيط زيبا و آرامش تعريف كردم.

مي گويم كه اينجا بهترين كتابخانه ي دنيا است.

خيلي جالبه

خيلي كتاب هاي خوب دارد. بسيار زيبا است

لنگه نداره، اين كتابهاش رو هيچ جا نداره، همه خوبها يك جا جمع اند.

اينجا خيلي خوب است.

آرامش بخش

كتابخانه بهترين جا هست.

بخاطر كتاب ها زيبا و قشنگ

لازم نبود به دوستم بگم چون مياد

آرامش بخش

كتاب هايش زيبا و آرامش دارد.

كارگاه خداحافظي با پوشك -پاييز ٩٨

خانه كتابدار كودك و نوجوان برگزار مي كند: كارگاه "خداحافظي با پوشك" با تسهيلگري خانم مينا حبيب نژاد با هدف كسب آمادگي لازم براي گرفتن پوشك از كودك با بازي

آوردن لگن مخصوص كودك و اسباب بازي محبوب وي الزامي ست.

يكشنبه ١٩ آبان ساعت ١٤ الي ١٥

براي ثبت با كتابخانه كودك تماس حاصل فرماييد.

كارگاه مهارت هاي پرسشگري

خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می کند: کارگاه کسب مهارت پرسشگری با حضور استاد نسرین دخت عماد خراسانی

چگونه می توان با پژوهش، پرسشگری و تفکر، با پدیده های مختلف زندگی فردی-اجتماعی مواجه شد؟

جلسه اول: پرسشگری در خواندن- با تمرکز بر "خواندن با خانواده"

جلسه دوم: پرسشگری در اندیشیدن- با تمرکز بر "نخستین گام پژوهش"

جلسه سوم: پرسشگری در زندگی اجتماعی- با تمرکز بر "قصه های قرآنی"

جلسه چهارم: پرسشگری در زندگی فردی- با نمرکز بر "مهاجرت"

به همراه پرسش و پاسخ آزاد در پایان هر جلسه

زمان: دوشنبه، 22 و 29 مهرماه، 13 و 20 آبان ماه

ساعت: 14 تا 16:30

شهریه برای اعضای خانه کتابدار، هشتاد هزار تومان و برای دوستان غیرعضو، صد هزار تومان است.

برای کسب اطلاعات بیشتر با خانه کتابدار کودک و نوجوان تماس بگیرید.

نسرین دخت عماد خراسانی، تحصیل کرده ی علوم سیاسی و کتابداری، از اعضا با سابقه شورای کتاب کودک و فرهنگنامه کودک و نوجوان و عضو هیئت مدیره شورای کتاب کودک در چند دوره ی مختلف. آثار قابل ملاحظه ایشان در حوزه ی پژوهش، ادبیات کودک و کتابداری سال هاست که به عنوان منابع آموزشی مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله کتاب "روش پژوهش برای کودکان دبستانی"، "خدمات عمومی کتابخانه و شیوه های آن" و ...

او در این کارگاه به زبان ساده از اهمیت پژوهش و پرسشگری خواهد گفت.

ويژه برنامه ي هفته كودك ١٣٩٨

خانه كتابدار كودك و نوجوان برگزار مي كند: ويژه برنامه ي هفته ي كودك، با حضور خانم قبادي

روز يكشنبه ١٤ مهر ؛ ساعت ١٥

منتظر حضور گرم و پرشور شما هستيم.

اخبار

جلسه دوم مهارت پرسشگري-نخستين گام پژوهش

جلسه دوم مهارت پرسشگري-نخستين گام پژوهش

جلسه ي دوم كارگاه مهارت پرسشگري با عنوان پرسشگري در انديشيدن با تمركز بر “نخستين گام پژوهش” روز دوشنبه ٢٩ مهر ساعت ١٣:٣٠ الي ١٦ با حضور خانم عماد خراساني در محل خانه كتابدار كودك و نوجوان برگزار شد. در اين كارگاه خانم عماد با توضيح عنوان كارگاه، كسب مهارت پرسشگري را يك توانايي در رويايي با پديده هاي مختلف در زندگي عادي و روزمره بيان كردند. ايشان در ادامه , مطالب جلسه ي گذشته را به صورت خلاصه براي يادآوري اعضاء و افراد جديد حاضر در كارگاه بيان كردند. ايشان بيان كردند كليد پژوهش , پرسشگري است و يكي از پيامدهاي مثبت پرسشگري , یادگیری مهارت فكر کردن است. اندیشیدن يك مهارت است. در مسير چگونه انديشيدن نبايد تنها به حافظه متكي بود. بايد محفوضات خود را مستند كرد تا مسير درست فكر كردن را طي كرد. ايشان ماده ي تفكر را فكر و آن را پايه و اساس و مجرد توصيف كردند. كاركرد فكر، تفكر است. معادل فارسي واژه ي فكر , انديشه و تفكر, انديشيدن است. از پيامدهاي پژوهش كردن، ژرف انديشي ست؛ يعني داشتن انديشه ي عميق.  در ادامه , ايشان از يكي از اعضاء خواستند تا بخشي از مقاله ي تفكر از جلد نهم فرهنگنامه كودك و نوجوان را براي حاضران بلندخواني كنند. “تفكر , فعاليت ذهني انسان براي يافتن پاسخ يك پرسش، حل مسئله يا رسيدن به هدفي است. تفكر با شناخت آغاز مي شود و پس از گذشتن از مرحله هاي مشاهده، دريافت، تجربه، بازخواني از حافظه، مقايسه و استدلال به نتيجه گيري و داوري مي رسد.”  در ادامه,  با بررسي و گفتگو پيرامون اين جمله از فلاسفه قديم كه “انسان حيوان ناطق است.” اين نتيجه حاصل شد كه انديشيدن و خردورزي,  خاص انسان و تفكر يا انديشيدن, توانايي انسان است.  در نتيجه در ادامه سوالاتي درباره ي انديشيدن بيان شد، اينكه به چه منظور؟ چرا؟ كجا؟ چگونه؟ درباره ي چي؟ كي؟ صورت مي گيرد.  اين سوال را مطرح كردند كه چگونه مي توان انديشيد؟ پايه ي فكر كردن را حواس پنجگانه بيان كردند. در ادامه , ايشان با سوال هاي متعددي كه از حاضران پرسيدند، ٥ مرحله ي انديشيدن را توضيح دادند: ١- شناخت ٢- يادگيري ٣- توانايي تشخيص ٤- ايجاد ارتباط بين مفاهيم ٥- رشد ذهني (ذهن تحليلگر)

ايشان عنوان كردند كه قدرت انديشيدن و مراحل فكر كردن , كم كم و با رشد جسمي و ذهني انسان صورت مي گيرد. در سال هاي پيش از دبستان شناخت از طريق حواس پنجگانه اتفاق مي افتند. در دوره اول دبستان يادگيري و دوره دوم دبستان توانايي تشخيص و در دوره متوسطه اول توانايي ايجاد ارتباط بين مفاهيم را خواهند آموخت. سال هاي بعدي رشد، ايجاد ارتباط بين مفاهيم بصورت لايه اي در ذهن گسترش می يابد و در نهايت, به يك ذهن تحليلگر دست خواهد يافت. در ادامه , درباره ي  كتابخانه و خانواده سوال هايي پرسيده شد تا مفاهيم كم كم در ذهن جا بگيرد و اين اطلاعات جديد و ارتباط بين مفاهيم مطرح شده در ذهن به صورت لايه اي طبقه بندی شود تا در نهايت فرد بتواند قضاوت كند . يعني شباهت ها و تفاوت ها را بفهمد و به رشد ذهني مناسبي برسد.  در بخش دوم كارگاه، تفكر را به دو دسته خلاق و انتقادي تقسيم كردند. با مثال هاي متعدد, هر يك از اين دو سبك تفكر را توضيح دادند. تفكر انتقادي را از ديدگاه ارسطو و افلاطون موجب بهينه سازي زندگي انسان و رشدش بيان كردند.  براي دست يابي به يك تفكر انتقادي بايد مراحل آن طي شود كه ابتدا با تمام حواس پنجگانه خود، بخواند و بينديشد تا تفكر انتقادي در ذهن فرد شكل گيرد. در انتهاي كارگاه درباره ي تفكر همگرا و تفكر واگرا توضيحاتي داده شد و جمع بين اين دو نوع تفكر را موجب شكل گيري تفكر خلاق در فرد بيان كردند.

مهمان ويژه اين جلسه، خانم نوش آفرين انصاري، دبير شوراي كتاب كودك بودند كه در زمان استراحت بين دو بخش كارگاه، درباره ي ديگري (anotherness) موضوع روز جامعه صحبت هايي را براي حاضران بيان كردند. ايشان گفتند كه مفهوم ديگري همان پذيرندگي ست. بايد شرايط ديگري را در جامعه درك كنيم و  اين تفاوت ها را بپذيريم. ايشان يكي از راه هاي مواجهه با ديگري و آشنايي با ديگر اقوام و فرهنگ ها را ادبيات دانستند. ادبيات نوجوان به ويژه رمان نوجوان را از كتاب هاي بسيار مهمي دانستند كه با خواندن آنها مي توان به يك درك از ديگري رسيد. رمان نوجوان يأس كمتري از رمان بزرگسال دارد و اميد در آن جريان دارد. ايشان به حاضران پيشنهاد دادند تا يك سير مطالعاتي با موضوع ديگري در رمان هاي نوجوان داشته باشند. و در آن تأمل كنند. خانم عماد در ادامه گفتند ما مي توانيم با تفكر، هر لحظه در خود ديگري را بوجود بياوريم. يك من جديد ايجاد كنيم و يك تولد داشته باشيم و خانم انصاري افزودند كه ديگري فقط در مهاجرت و ادبيات نيست، ما بايد يادبگيريم كه چگونه در فرهنگ خود مسئله ي ديگري را حل كنيم.

اخبار مرتبط

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در خبرنامه ما عضو شوید :