معرفى كتاب فلسفه براي كودكان و نوجوانان

معرفى كتاب فلسفه برای کودکان و نوجوانان "چشم‌اندازهای جهانی" ، ویراسته : سعید ناجی، رسنانی هاشم، ترجمه: حمیدرضا محمدی، نشر نی: مقالاتی که بنیانگذاران و پیشگامان برنامه‌ی "فلسفه برای کودکان" در سطح جهان نوشته‌اند، در این کتاب به صورت گفتگو و مصاحبه آماده شده است. 

بخش اول کتاب به خاستگاه این جنبش و بنیان‌های فلسفی و نظری آن می‌پردازد.

بخش دوم کاربردهای تخصصی دیالوگ فلسفی در آموزش فلسفه، اخلاق، فلسفه اخلاق و علوم را بررسی می‌کند.

بخش سوم به موضوعات نظری، مانند اهداف این روش با نظر به جست‌جوی حقیقت و معنا، و بحث درباره رمان‌ها یا داستان‌های کوتاه و ویژگی‌های‌شان می‌پردازد. 

بخش چهارم نحوه ‌ی اجرای این برنامه در سطح جهان را توضیح می‌دهد. و به تفاوت‌های فرهنگ، شیوه‌های حلقه‌ی کندوکاو و ضرورت جرح و تعدیل برنامه به جهت سازگاری با مسائل محلی می‌پردازد. 

بیست و یک مصاحبه شونده‌ی این مجموعه از ۱۲ کشور مختلف در شش قاره دنیا هستند. 

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول

دوره های هَمبازی مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول (کارگاه بازی مادر و کودک): اين کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند .شامل بازی های علمی، ریاضی، حرکتی، آمادگی خواندن و نوشتن، تمرکز، کارکردهای اجرایی مغز و بازی های رشدی هستند. بازی هایي شاد که یادگیری های فراوانی برای بچه ها به همراه دارد و آنها را برای رفتن به مدرسه آماده می کند. به علاوه فرصتی است که مامان ها تعداد بسیاری بازی یاد بگیرند که می توانند فرای ساعات کلاسی نیز آگاهانه با بچه ها بازی کنند. این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 5 تا 6 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 24 تیر 1399

زمان : سه شنبه ها _ ساعت 12 تا 12:50

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازی های بپر بپر

دوره های هَمبازی مجازی: بازی های بپر بپر (کارگاه بازی مادر و کودک): این کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند. شامل بازی های حرکتی مختلف هستند و برای تقویت مهارت های ورزشی، حرکتی ظریف و درشت، تمرکز و هوش فضایی بچه ها عالی هستند. به علاوه فرصتی است که مامان ها هم با بچه ها بازی و ورزش کنند.  این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 4 تا 7 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 22 تیر 1399

زمان : يکشنبه ها، ساعت 13 تا 13:30

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

جشن تيرگان ١٣٩٩ مجازى

هر سال جشن تیرگان را در خانه کتابدار باهم جشن می‌گرفتیم.  تصمیم گرفتیم امسال نیز مانند هرسال این جشن را با تغییرات کوچک برپا کنیم. به خانه‌های شما بیاییم و درباره تیرگان بیشتر بدانیم. "فرشته قبادی" عضو شورای کتاب کودک و کمیته ترویج خواندن که تسهیلگر جشن تیرگان بوده‌ است، روایتگر آن است. 

ضمنِ برپایی این جشن برای کودکان این سوال‌ها را با خودمان مرور می‌کنیم: چرا ایرانیان "جشن" را خلق کردند؟ آیا می‌خواستند قانع باشند و با شکرگزاری مشکلات را فراموش کنند؟ آیا می‌خواستند برای مشکلات، با روحیه‌ای تازه راه‌حل پیدا کنند؟ آیا اساسا تسلیم مشکلات بودند یا با آن‌ها می‌جنگیدند؟ آیا ... 

"جشن" امروز چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ ...

اخبار

جلسه دوم مهارت پرسشگري-نخستين گام پژوهش

جلسه دوم مهارت پرسشگري-نخستين گام پژوهش

جلسه ي دوم كارگاه مهارت پرسشگري با عنوان پرسشگري در انديشيدن با تمركز بر “نخستين گام پژوهش” روز دوشنبه ٢٩ مهر ساعت ١٣:٣٠ الي ١٦ با حضور خانم عماد خراساني در محل خانه كتابدار كودك و نوجوان برگزار شد. در اين كارگاه خانم عماد با توضيح عنوان كارگاه، كسب مهارت پرسشگري را يك توانايي در رويايي با پديده هاي مختلف در زندگي عادي و روزمره بيان كردند. ايشان در ادامه , مطالب جلسه ي گذشته را به صورت خلاصه براي يادآوري اعضاء و افراد جديد حاضر در كارگاه بيان كردند. ايشان بيان كردند كليد پژوهش , پرسشگري است و يكي از پيامدهاي مثبت پرسشگري , یادگیری مهارت فكر کردن است. اندیشیدن يك مهارت است. در مسير چگونه انديشيدن نبايد تنها به حافظه متكي بود. بايد محفوضات خود را مستند كرد تا مسير درست فكر كردن را طي كرد. ايشان ماده ي تفكر را فكر و آن را پايه و اساس و مجرد توصيف كردند. كاركرد فكر، تفكر است. معادل فارسي واژه ي فكر , انديشه و تفكر, انديشيدن است. از پيامدهاي پژوهش كردن، ژرف انديشي ست؛ يعني داشتن انديشه ي عميق.  در ادامه , ايشان از يكي از اعضاء خواستند تا بخشي از مقاله ي تفكر از جلد نهم فرهنگنامه كودك و نوجوان را براي حاضران بلندخواني كنند. “تفكر , فعاليت ذهني انسان براي يافتن پاسخ يك پرسش، حل مسئله يا رسيدن به هدفي است. تفكر با شناخت آغاز مي شود و پس از گذشتن از مرحله هاي مشاهده، دريافت، تجربه، بازخواني از حافظه، مقايسه و استدلال به نتيجه گيري و داوري مي رسد.”  در ادامه,  با بررسي و گفتگو پيرامون اين جمله از فلاسفه قديم كه “انسان حيوان ناطق است.” اين نتيجه حاصل شد كه انديشيدن و خردورزي,  خاص انسان و تفكر يا انديشيدن, توانايي انسان است.  در نتيجه در ادامه سوالاتي درباره ي انديشيدن بيان شد، اينكه به چه منظور؟ چرا؟ كجا؟ چگونه؟ درباره ي چي؟ كي؟ صورت مي گيرد.  اين سوال را مطرح كردند كه چگونه مي توان انديشيد؟ پايه ي فكر كردن را حواس پنجگانه بيان كردند. در ادامه , ايشان با سوال هاي متعددي كه از حاضران پرسيدند، ٥ مرحله ي انديشيدن را توضيح دادند: ١- شناخت ٢- يادگيري ٣- توانايي تشخيص ٤- ايجاد ارتباط بين مفاهيم ٥- رشد ذهني (ذهن تحليلگر)

ايشان عنوان كردند كه قدرت انديشيدن و مراحل فكر كردن , كم كم و با رشد جسمي و ذهني انسان صورت مي گيرد. در سال هاي پيش از دبستان شناخت از طريق حواس پنجگانه اتفاق مي افتند. در دوره اول دبستان يادگيري و دوره دوم دبستان توانايي تشخيص و در دوره متوسطه اول توانايي ايجاد ارتباط بين مفاهيم را خواهند آموخت. سال هاي بعدي رشد، ايجاد ارتباط بين مفاهيم بصورت لايه اي در ذهن گسترش می يابد و در نهايت, به يك ذهن تحليلگر دست خواهد يافت. در ادامه , درباره ي  كتابخانه و خانواده سوال هايي پرسيده شد تا مفاهيم كم كم در ذهن جا بگيرد و اين اطلاعات جديد و ارتباط بين مفاهيم مطرح شده در ذهن به صورت لايه اي طبقه بندی شود تا در نهايت فرد بتواند قضاوت كند . يعني شباهت ها و تفاوت ها را بفهمد و به رشد ذهني مناسبي برسد.  در بخش دوم كارگاه، تفكر را به دو دسته خلاق و انتقادي تقسيم كردند. با مثال هاي متعدد, هر يك از اين دو سبك تفكر را توضيح دادند. تفكر انتقادي را از ديدگاه ارسطو و افلاطون موجب بهينه سازي زندگي انسان و رشدش بيان كردند.  براي دست يابي به يك تفكر انتقادي بايد مراحل آن طي شود كه ابتدا با تمام حواس پنجگانه خود، بخواند و بينديشد تا تفكر انتقادي در ذهن فرد شكل گيرد. در انتهاي كارگاه درباره ي تفكر همگرا و تفكر واگرا توضيحاتي داده شد و جمع بين اين دو نوع تفكر را موجب شكل گيري تفكر خلاق در فرد بيان كردند.

مهمان ويژه اين جلسه، خانم نوش آفرين انصاري، دبير شوراي كتاب كودك بودند كه در زمان استراحت بين دو بخش كارگاه، درباره ي ديگري (anotherness) موضوع روز جامعه صحبت هايي را براي حاضران بيان كردند. ايشان گفتند كه مفهوم ديگري همان پذيرندگي ست. بايد شرايط ديگري را در جامعه درك كنيم و  اين تفاوت ها را بپذيريم. ايشان يكي از راه هاي مواجهه با ديگري و آشنايي با ديگر اقوام و فرهنگ ها را ادبيات دانستند. ادبيات نوجوان به ويژه رمان نوجوان را از كتاب هاي بسيار مهمي دانستند كه با خواندن آنها مي توان به يك درك از ديگري رسيد. رمان نوجوان يأس كمتري از رمان بزرگسال دارد و اميد در آن جريان دارد. ايشان به حاضران پيشنهاد دادند تا يك سير مطالعاتي با موضوع ديگري در رمان هاي نوجوان داشته باشند. و در آن تأمل كنند. خانم عماد در ادامه گفتند ما مي توانيم با تفكر، هر لحظه در خود ديگري را بوجود بياوريم. يك من جديد ايجاد كنيم و يك تولد داشته باشيم و خانم انصاري افزودند كه ديگري فقط در مهاجرت و ادبيات نيست، ما بايد يادبگيريم كه چگونه در فرهنگ خود مسئله ي ديگري را حل كنيم.

اخبار مرتبط

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

در خبرنامه ما عضو شوید :
Loading