کارگاه مادر و کودک مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول
دوره های هَمبازی مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول (کارگاه بازی مادر و کودک): اين کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند .شامل بازی های علمی، ریاضی، حرکتی، آمادگی خواندن و نوشتن، تمرکز، کارکردهای اجرایی مغز و بازی های رشدی هستند. بازی هایي شاد که یادگیری های فراوانی برای بچه ها به همراه دارد و آنها را برای رفتن به مدرسه آماده می کند. به علاوه فرصتی است که مامان ها تعداد بسیاری بازی یاد بگیرند که می توانند فرای ساعات کلاسی نیز آگاهانه با بچه ها بازی کنند. این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.
کودکان 5 تا 6 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.
آغاز دوره : 24 تیر 1399
زمان : سه شنبه ها _ ساعت 12 تا 12:50
اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.
تلفن ثبت نام : 02166962904
ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤
کارگاه مادر و کودک مجازی: بازی های بپر بپر
دوره های هَمبازی مجازی: بازی های بپر بپر (کارگاه بازی مادر و کودک): این کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند. شامل بازی های حرکتی مختلف هستند و برای تقویت مهارت های ورزشی، حرکتی ظریف و درشت، تمرکز و هوش فضایی بچه ها عالی هستند. به علاوه فرصتی است که مامان ها هم با بچه ها بازی و ورزش کنند. این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.
کودکان 4 تا 7 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.
آغاز دوره : 22 تیر 1399
زمان : يکشنبه ها، ساعت 13 تا 13:30
اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.
تلفن ثبت نام : 02166962904
ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤
جشن تيرگان ١٣٩٩ مجازى
هر سال جشن تیرگان را در خانه کتابدار باهم جشن میگرفتیم. تصمیم گرفتیم امسال نیز مانند هرسال این جشن را با تغییرات کوچک برپا کنیم. به خانههای شما بیاییم و درباره تیرگان بیشتر بدانیم. "فرشته قبادی" عضو شورای کتاب کودک و کمیته ترویج خواندن که تسهیلگر جشن تیرگان بوده است، روایتگر آن است.
ضمنِ برپایی این جشن برای کودکان این سوالها را با خودمان مرور میکنیم: چرا ایرانیان "جشن" را خلق کردند؟ آیا میخواستند قانع باشند و با شکرگزاری مشکلات را فراموش کنند؟ آیا میخواستند برای مشکلات، با روحیهای تازه راهحل پیدا کنند؟ آیا اساسا تسلیم مشکلات بودند یا با آنها میجنگیدند؟ آیا ...
"جشن" امروز چه معنایی میتواند داشته باشد؟ ...
اخبار
گزارش كارگاه مهارت پرسشگري-جلسه اول
جلسه ي اول كارگاه مهارت پرسشگري با عنوان “پرسشگري در خواندن با تمركز بر خواندن با خانواده” روز دوشنبه ٢٢ مهر ساعت ١٤ الي ١٦:٣٠ با حضور خانم عماد خراساني در محل خانه كتابدار كودك و نوجوان برگزار شد.
در اين كارگاه ابتدا خانم عماد از حاضران خواستند يك سوال مطرح كنند تا با آن سوال جلسه را شروع كنند. سوال را با دقت به ريزترين بخش تفكيك كردند و از دل آن هدف اصلي پرسش را مشخص كردند.
در ادامه ايشان بيان كردند كه هرپرسش به توان عقلي و فكري فرد بستگي دارد. از كودكان به عنوان بهترين پرسشگران در دنيا ياد كردند و اين پرسشگري آنها را ناشي از ميل به دانستن و كنجكاوي توصيف كردند. سپس ايشان بيان كردند كه پرسشگري بايد هدفمند باشد تا به نتايجي برسد. پرسش را كليد پژوهش عنوان كردند . هر پژوهش نيازمند يك سوال اوليه است كه جايگاه خاص خودش را دارد. در ادامه، ايشان از يكي از اعضا خواستند تا بخشي از مقاله ي پژوهش از جلد هشتم فرهنگنامه را بخوانند: “پژوهش مجموعه كارهايي است كه يك پژوهشگر ١- براي رسيدن به پاسخ يك پرسش تازه و مهم، ٢- راه حل يك مسئله، ٣- تدوين يك نظريه، ٤- كشف يك قانون عمومي و ٥- بهترين كردن كار يك دستگاه انجام مي دهد. خانم عماد هريك از اين موارد را بصورت مفصل توضيح دادند.
ايشان بيان كردند نتيجه ي يك پژوهش خوب بر مبناي پرسش سازنده سبب مي شود كه توانايي و مهارت هايي بوجود آيد. توانايي هايي كه باالفعل بوده، به صورت باالقوه درمی آيد. یعني موجب آفرينندگي و خلاقيت می شود. خانم عماد در اين زمينه مثال هاي ساده اي براي حاضران زدند.
پس از بيان كليات درباره ي پژوهش، در بخش دوم كارگاه, ايشان از خواندن با خانواده صحبت كردند. ازشرکت کنندگان در کارگاه خواستند تا هدف اصلي اين كار را بيان كنند؛ هدف اصلي با بيان نظرات مختلف اعضاء در نهايت ايجاد فرهنگ مطالعه و فرهنگ
خواندن در جامعه بيان شد و تداوم خواندن در خانواده به عنوان يك هدف عالي مشخص شد.
در ادامه, اهداف فرعي خواندن با خانواده با مشاركت اعضاء تبيين شد تا با طي كردن اين اهداف فرعي, به آن هدف اصلي برسيم:
١- لذت خواندن (لذت بردن از درك بيشتر)
٢- ارتباط اعضاء خانواده با يكديگر براي ايجاد تفاهم بيشتر (خانواده به عنوان جامعه اي كوچك بستري است براي اينكه اعضای خانواده ياد بگيرند در كنارهم بر سر مسائل مختلف تفاهم كنند و از درگيري و ايجاد تنش جلوگيري كنند و اين روش براي بهينه سازي آينده ي جامعه بسيار موثر خواهد بود.)
٣- دانش افزايي، افزايش آگاهي
٤- پيشرفت و رشد فردي خانوادگي
در ادامه اين سوال مطرح شد كه چرا خواندن ویژه ی انسان است. چون انسان داراي قوه ي فكر است، امكان تعقل و انديشيدن دارد. وقتي انديشه ورزي صورت مي گيرد، انديشه در غالب كلمه از زبان انسان خارج مي شود. اين كلمه ها با پيوستگي به يكدیگر به صورت سخن درمی آیند كه در نهايت مي توان اين سخنان را خواند.
بعد از صحبت درباره ي خواندن, به خانواده در ارتباط با خواندن پرداختند.
خواندن در ارتباط با خانواده يعني خواندن در يك جامعه ي انساني.
جامعه ي مخاطب در خواندن با خانواده هركسي مي تواند باشد.
در ارتباط با جامعه ي مخاطب سوالاتي مطرح مي شود. چه چيزي، چرا، چگونه، كجا، چطور، كي، چه مدت و با چه دستورالعملي خوانده شود؟ از كجا شروع به خواندن كنيم؟ خواندن در چه سطحي باشد؟
و سوال هاي بسيار ديگر كه مي توان قبل از شروع خواندن و اجراي طرح پرسيد. حتي اين سوال كه آيا خواندن ضرري دارد؟ خانم عماد در پاسخ به اين سوال يكي از حاضران گفتند كه براي دانستن اينكه ضرر دارد يا نه، اول بايد ببينيم كه فايده اش چيست؟ مهم ترين فايده آن تحكيم روابط خانواده است. پس نبود آن ضرر است. آنگاه خواندن ضرر دارد كه به آن حد تفاهم در خانواده و آن حد دانستن و افزايش آگاهي نرسيم. اينگونه موجب ضرر مي شود.
در انتها ايشان به عنوان جمع بندي بيان كردند كه پرسشگري و پژوهش فرد را به يك يادگيري بنيادي خواهد رساند و موجب ژرف انديشي و تفكر درست خواهد شد.
از مهم ترين دستاوردهاي خواندن با خانواده ايجاد تمركز ذهني، فكري و موضوعي و تسلط تدريجي بر تخيلات و تصورات است.
جلسه ي آينده كارگاه با موضوع پرسشگري در انديشيدن با تمركز بر “نخستين گام پژوهش” روز دوشنبه ٢٩ مهر ساعت ۱٣:٣٠ در خانه كتابدار برگزار خواهد شد.
نظرات شما