بورد همكاران خانه كتابدار-دي ماه

بورد دي ماه خانه كتابدار با سوال "اگر از همكاران خانه كتابدار بوديد، چه كار مي كرديد؟"

و اما پاسخ هاي شما:

براي بچه ها كتاب ها را توضيح مي دادم.

براي بچه ها درباره ي هر كتاب توضيح ميدادم.

با بچه ها مهربان بودم، به آنها كمك مي كردم و براي آنها كتاب مي خواندم و كتاب هديه ميدادم.

هر كتابي را كه بچه ها دوست داشتند، با مهرباني به آن ها مي دادم.

با مهرباني به آن ها كمك مي كردم.

با بچه ها بازي مي كردم، از سروصدا كردن دعواشون نمي كنم. من اونها رو خيلي دوست دارم.

با بچه ها بازي مي كردم از سروصدا كردن دعواشون نميكردم، من اونها رو خيلي دوست دارم.

سعي مي كردم نظر بچه ها را به خود جلب مي كردم كه اصلا بي قراري نكنند و ازم دلخور نشن.

به بچه ها كمك ميكنم. باهاشون مهربان بودم.

كتابدار خوبي مي بودم تا بچه ها بيشتر به اينجا بيايند.

به بچه ها كتاب هاي خوب مي دادم و سعي مي كردم نظر و توجه اون ها رو به كتاب ها جلب كنم.

همه تون را دوست دارم و شما را هيچ وقت ترك نمي كنم.

 

كارگاه مادر و كودك (كتابخواني و مهارت هاي زندگي)

خانه كتابدار كودك و نوجوان برگزار مي كند: كارگاه "مادر و كودك" (با محوريت كتاب و كتابخواني و آموزش مهارت هاي زندگي) با تسهيلگري خانم مينا حبيب نژاد

١- گروه سني : ٤ تا ٦ سال 

روزهاي يكشنبه ساعت ١٤:١٥ الي ١٥:١٥

٢- گروه سني: ٢ تا ٤ سال 

روزهاي يكشنبه ساعت ١٥:٣٠ الي ١٦:٣٠ 

٨ جلسه 

(شروع دوره از يكشنبه ٢٢ دي تا يكشنبه١١ اسفند)

براي ثبت نام با كتابخانه كودك تماس حاصل فرماييد.

كارگاه قصه گويي ديجيتال

نشست "داستان گویی دیجیتال، رسانه‌ای در خدمت پرورش مهارت‌های شناختی نوجوانان"در شورای کتاب کودک: این نشست با هدف معرفی رسانه داستان گویی دیجیتال در خدمت پرورش شناخت اجتماعی نوجوانان برگزار می‌شود:

محورهای نشست:

  • داستان گویی دیجیتال چیست؟
  • داستان گویی دیجیتال نسبت به انواع دیگر روایت گری و شیوه های مختلف بیان چه جایگاهی دارد؟
  • اهمیت داستان گویی دیجیتال در پرورش نقش شناخت اجتماعی در چیست؟
  • چرا مهم است که امکانات شبکه‌های دیجیتالی برای رونق فضای گفتگو و یادگیری مشارکتی نوجوانان استفاده کنیم؟
  • چطور می‌توانیم از داستان گویی دیجیتال برای آموزش موثرتر بهره ببریم؟
  • و تجربه بومی سازی شده داستان گویی دیجیتال در ایران: گروه قصه گویی دیجیتال شهرزاد

ارائه دهنده: لاله خسروی پژوهشگر حوزه روایت گری دیجیتال و عضو گروه قصه گویی دیجیتال شهرزاد.

مکان: کتابخانه تحقیقاتی شورای کتاب کودک

زمان: ۱۸ دی ۱۳۹۸- ساعتی ۱۶ الی ۱۷:۳۰.

جشن يلدا ٩٨ در خانه كتابدار

خانه كتابدار كودك و نوجوان برگزار مي كند: ويژه برنامه شب يلدا با حضور خانم ها قويدل، غديري و مسعودي (اعضاي گروه ترويج خواندن شوراي كتاب) زمان: چهارشنبه ٢٧ آذر براي گروه سني ب و ج ( ٧ تا ١٤ سال) ساعت ١٥ الي ١٦:٣٠

قصه های ترویج

طرح بامداد نامزد جشنواره تقدير از مروجان…

طرح بامداد نامزد جشنواره تقدير از مروجان…

طرح”بامداد کتابخانه‌ها و ترویج خواندن” در میان نامزدهای نهایی ششمین جشنواره تقدیر از مروجان کتاب‌خوانی قرار گرفت. هیات داوران ششمین جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی، اسامی نامزدهای راه یافته به مرحله نهایی این جشنواره را اعلام کرد. بر اساس این اعلام،”طرح بامداد کتابخانه‌ها و ترویج خواندن” عنوان نخست این جشنواره در بخش گروه‌ها و نهاد‌‌ها را به دست آورد.

جشنواره تقدیر از مروجان کتاب خوانی، همه‌ساله با همت دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد برگزار می‌شود.اختتامیه این جشنواره روز شنبه،۲۵ آبان ماه ۱۳۹۸ و همزمان با بیست و هفتمین دوره هفته کتاب،از ساعت ۱۴ الی ۱۶ در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار خواهد شد. لازم به یادآوری است که شورای کتاب کودک پیش از این، طرح بامداد کتابخانه‌ها را به عنوان نامزد ایرانی جایزه ترویج خواندن آساهی ۲۰۱۹، به دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان IBBY معرفي كرده است.

نگاهی گذرا به تاریخچه و فعالیت‌های طرح”بامداد کتابخانه‌ها و ترویج خواندن” 

✍🏻داستان بيش از سه دهه تلاش

پرواز نوجوانی در ۱۳۷۵، پدر را بر آن داشت تا با برپایی کتابخانه در مناطق محروم یاد و خاطره فرزند را زنده نگه دارد.طرح بامداد به هزینه‌ پدر و به همت شورای کتاب کودک با تجهیز۲۰ کتابخانه‌ی آموزشگاهی در مدارس جنوب تهران و چند کتابخانه‌ی بیمارستانی، از جمله بیمارستان قلب شهید رجایی به اجرا در آمد. این حرکت فرهنگی، سرآغاز تعهدی شد که این طرح با قراردادن کتاب در دستان کودکان محروم، سبز بمانده و تداوم یابد. 

طی سال‌های ۷۶ تا ۷۹، اندیشه بامداد کتابخانه‌ها،با همکاری در نهادهایی چون کانون اصلاح و تربیت، انجمن حمایت از حقوق کودک و ديگر فکرهای اجرایی، قوام یافت و بالید. از آن پس فعالیت‌های انجام شده در این طرح را در چند دوره تاریخی می‌توان صورت بندی کرد:

➖دوره اول فعالیت بامداد کتابخانه ها،۱۳۸۰-۱۳۸۳(طرح تجهیز و راه‌اندازی کتابخانه‌های ثابت و سیار بامداد): با همکاری اعضای شورای کتاب کودک و برنامه‌ی موسسه تحقیقاتی رشدیه یعنی ابتکار گردآوری کتاب‌های بدون استفاده از منازل، ۳۹ کتابخانه راه‌اندازی و ۹۷۱۳ جلد کتاب به کتابخانه‌ها فرستاده شد. در کتابخانه‌هایی که از این دوره تحت پوشش طرح بامداد هستند، علاوه بر ارسال کتاب، فعالیت های ترویجى در آنها انجام مى شود.

➖دوره دوم فعالیت بامداد كتابخانه ها،۱۳۸۳-۱۳۸۵: در این دوره زمانی پروژه تجهیز کتابخانه‌های آموزشگاهی بم، پس از وقوع زلزله در شورای کتاب کودک از اولویت برخوردار است.طرح بامداد کتابخانه ها همراه با دیگر اعضای شورای کتاب کودک در تجهیز ۶۰ کتابخانه آموزشگاهی و آموزش کتابداران کوشش می‌کند.این پروژه با همکاری شورای کتاب کودک و وزارت آموزش و پرورش و یونیسف به انجام می رسد.

➖دوره سوم فعالیت بامداد کتابخانه ها ۱۳۸۵-۱۳۹۲: توسعه کتابخانه‌های کوچک در مناطق محروم، از سال ۱۳۸۵ هم زمان با طرح توسعه بامداد کتابخانه‌ها با موافقت هیات مدیره شورای کتاب کودک، پیگیرانه دنبال می‌شود و تا سال ۱۳۸۸،سی کتابخانه را تحت پوشش خود قرار می‌دهد.در این مرحله طرح بامداد کتابخانه ها سعی دارد ارتباط مستمر خود را با کتابخانه‌ها حفظ کند.این مجموعه طیفی از کتابخانه‌های آموزشگاهی، بخش کودک و نوجوان کتابخانه های عمومی، کتابخانه های سیار، کتابخانه های خانگی و کتابخانه‌های برخی از سازمان‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد را در برمی‌گیرد. تعداد آثار ارسال شده در این دوره ۹۸۱۸ جلد کتاب است.                    

➖دوره چهارم فعالیت بامداد کتابخانه‌ها از ۱۳۹۳-۱۳۹۶(انتقال طرح بامداد از شورای کتاب کودک به خانه کتابدار کودک و نوجوان و ترویج خواندن): در این دوره کتابخانه‌های قدیمی همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند و کتابخانه‌های جدیدی راه‌اندازی می‌شوند.اينك بامداد كتابخانه ها،بامدادى بى انتهاست و داستان اين تلاش همچنان ادامه دارد.

اخبار مرتبط

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در خبرنامه ما عضو شوید :