معرفى كتاب چرا شد محو از یادِ تو نامم؟

معرفى كتاب چرا شد محو از یادِ تو نامم؟ نوشته ي افسانه نجم‌آبادی ، شیرین کریمی : «چرا شد محو از یادِ تو نامم؟» بخشی است کوچک از تلاش‌ها و تأمل‌های افسانه نجم‌آبادی در تاریخ‌نگاری ایران معاصر. کتاب حاضر دربردارندۀ نه مقاله است؛ شش مقالۀ ترجمه‌شده که در ابتدا آمده‌اند در سال‌های مختلف به‌شکل پراکنده در نشریات انگلیسی‌زبان منتشر شده و سه مقاله و جستار دیگر در مجله‌های فارسی‌زبان منتشر شده‌اند.

نجم‌آبادی در این مقلات به دنبال بازخوانی دوبارۀ تاریخ برای یافتن رد و نشان زنان در تاریخ معاصر ایران و همچنین بررسی بازنمایی‌های میل زنان در داستان‌های شناخته‌شدۀ ایرانی است. نجم‌آبادی استدلال می‌کند که اغلبِ داستان‌هایی که با مضمون «مکر زنان» نگاشته شده، نه دربارۀ میل زن، بلکه دربارۀ خیال‌پردازی‌های بسیار کهن مردانه است. به تعبیر او، ما نیازمند خوانش‌‌ها و بازنویسی‌هایی هستیم که تصویر برساختۀ زن را در این روایات به چالش بکشد، خوانش‌هایی که از طریق آن بتوان این متون را از تأثیر عمدتاً زن‌ستیز تقاسیر قبلی رها ساخت.

   

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول

دوره های هَمبازی مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول (کارگاه بازی مادر و کودک): اين کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند .شامل بازی های علمی، ریاضی، حرکتی، آمادگی خواندن و نوشتن، تمرکز، کارکردهای اجرایی مغز و بازی های رشدی هستند. بازی هایي شاد که یادگیری های فراوانی برای بچه ها به همراه دارد و آنها را برای رفتن به مدرسه آماده می کند. به علاوه فرصتی است که مامان ها تعداد بسیاری بازی یاد بگیرند که می توانند فرای ساعات کلاسی نیز آگاهانه با بچه ها بازی کنند. این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 5 تا 6 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 24 تیر 1399

زمان : سه شنبه ها _ ساعت 12 تا 12:50

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازی های بپر بپر

دوره های هَمبازی مجازی: بازی های بپر بپر (کارگاه بازی مادر و کودک): این کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند. شامل بازی های حرکتی مختلف هستند و برای تقویت مهارت های ورزشی، حرکتی ظریف و درشت، تمرکز و هوش فضایی بچه ها عالی هستند. به علاوه فرصتی است که مامان ها هم با بچه ها بازی و ورزش کنند.  این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 4 تا 7 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 22 تیر 1399

زمان : يکشنبه ها، ساعت 13 تا 13:30

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

جشن تيرگان ١٣٩٩ مجازى

هر سال جشن تیرگان را در خانه کتابدار باهم جشن می‌گرفتیم.  تصمیم گرفتیم امسال نیز مانند هرسال این جشن را با تغییرات کوچک برپا کنیم. به خانه‌های شما بیاییم و درباره تیرگان بیشتر بدانیم. "فرشته قبادی" عضو شورای کتاب کودک و کمیته ترویج خواندن که تسهیلگر جشن تیرگان بوده‌ است، روایتگر آن است. 

ضمنِ برپایی این جشن برای کودکان این سوال‌ها را با خودمان مرور می‌کنیم: چرا ایرانیان "جشن" را خلق کردند؟ آیا می‌خواستند قانع باشند و با شکرگزاری مشکلات را فراموش کنند؟ آیا می‌خواستند برای مشکلات، با روحیه‌ای تازه راه‌حل پیدا کنند؟ آیا اساسا تسلیم مشکلات بودند یا با آن‌ها می‌جنگیدند؟ آیا ... 

"جشن" امروز چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ ...

قصه های ترویج

كتاب هاى كودك احمد شاملو

كتاب هاى كودك احمد شاملو

معرفی کتاب های «خروس زری پیرهن پری»، «قصه‌ی هفت کلاغون»، «ملکه‌ی سایه‌ها» و «قصه‌ی دخترای ننه دریا»، «بز زنگوله پا» از جمله آثار شاملوست که برای کودکان نوشته است.

معرفی نویسنده: احمد شاملو ۲۱ آذر سال ۱۳۰۴ ه.ش در تهران به دنیا آمد. پدرش افسر ارتش بود. به سبب مأموریت‌‌های پدر، دوران کودکی و نوجوانی‌اش را در شهرهای مختلف مانند رشت‌، سمیرم‌، اصفهان‌، ایرانشهر و بیرجند گذراند.  شاملو درباره‌ی دوره کودکی‌اش ‌می‌گوید: «..کودکی بدی داشتم‌، اصلاً نمی‌خواهم به خاطر بیاورم‌. کودکی من پر از پریشانی و انتظار بود…..کودکی سخت بی‌نشاطی را گذراندم‌، کسی را نداشتم که راه و چاهی نشانم بدهد و در نتیجه ‌سالهایم بیهوده تلف شد…. از ده سالگی می‌نوشتم‌…. اما محیط خانوادگی همه چیز از من می‌توانست‌ بسازد. جز یک شاعر».

او درباره‌ی این ‌سال‌ها می‌گوید: «محیط مدرسه‌، تا دبستان بود، جهنم بود و تا دبیرستان بود یک محیط گمراه کنند».  او در دوره‌ی‌ نوجوانی علاقه‌ی بسیار به موسیقی پیدا کرد، اما فقر مادی و فرهنگی خانواده نتوانست به این علاقه پاسخی دهد. پس جای آن را شوق مطالعه پر کرد. شاملو نوشته است: «پدر بزرگم چند صندوق بزرگ کتاب داشت‌. دوازده سالم بود و اولین چیزی که خواندم قصه کوتاهی بود از هانری بورد به نام «مطرب‌» با ترجمه پرویز ‌ناتل ‌خانلری که در نشریه «افسانه‌» به چاپ رسیده بود خواندن‌ این قصه‌ آتش مطالعه را در من روشن کرد و جانشین اندوه مأیوسانه موسیقی شد».

شاملو در طول بیش از ۵۰ سال‌، توانست شیوه و بیان تازه‌ای‌ را در شعر فارسی پایه گذاری کند. پس از کودتای ۲۸مرداد سال ۱۳۳۲ بیش از یک سال را در زندان گذراند. در سال ۱۳۵۱ برنامه‌ی رادیویی برای کودکان و نوجوانان تهیه کرد. او در این برنامه، کودکان را به‌ نوشتن و سرودن شعر تشویق کرد و مسابقه‌ای برای انتخاب استعدادهای بهتر ترتیب داد. ضبط صفحه و نوار کاست صدای شاعر به کوشش «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان‌» از تلاش‌های ‌دیگر احمد ‌شاملو برای علاقه‌مند کردن کودکان به ادبیات بود.

منبع: کتابک

اخبار مرتبط

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در خبرنامه ما عضو شوید :