پادكست خاطرات بانو توران ميرهادي

چند هفته‌ای تا ۱۸ آبان و روز پرواز "توران میرهادی" مانده بود. طبق عادت که درباره موضوعات و دغدعه‌های مختلف در خانه کتابدار صحبت می‌کنیم، خاطره‌ای از ایشان از سوی یکی از کتابداران به میان آمد و گفت‌وگو‌ها با شکل دیگری ادامه یافت؛ گفتیم ماجرا را ادامه بدهیم و از دوستان دور و نزدیک بپرسیم: "از توران میرهادی چه خاطره پررنگی در ذهنتان مانده است؟"

گاهی خاطره‌ها در روایتِ دوباره‌شان، بروز متفاوتی پیدا می‌کنند و این بروز، دیگر همان خودِ خاطره نیست. اینجا ترکیبِ جدیدی از واژه‌هاست که راهِ خود را آغاز می‌کنند.

روایتِ های نوش آفرین انصاری، مرضیه غفاری، بهاره خانلرخانی، مدرسه مهارت (از مشهد)، محسن رزاقی، ناهید رئوفی، شهلا افتخاری، زینب فارسی (از رفسنجان)، لیلا سلطانی (از اصفهان)، ملیحه پیشداد، مهدی محقق، معصومه رعنا، سمانه انصاریون، منصوره شجاعی، پریسا یوسفی، آذین اقلیدس، زینب جهان بیگی (از رفسنجان)، حوریه شریفی، شیما حجازی، گلناز شریفی، نسرین دخت عماد خراسانی، فرشته قبادی، حمیده ابراهیمی، مژگان شفیعی، اشرف امینی، لی لی بنی هاشمی، سعیده طوفانی، شعرخوانی گلناز شریفی، ناهید جباری، نسیم موحدی پور، شهلا شمس، مینا فلاح، فرخنده ابراهیمی، الهه عبدلی و بایرامعلی شهریاری به دست مان رسید.از تک‌تک‌شان سپاسگزاریم.

این روایت‌ها در ۴ پادکست آماده شده است که می‌توانید در آلبوم "توران میرهادی" در با كليك بر اينجا بشنوید.

 

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول

دوره های هَمبازی مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول (کارگاه بازی مادر و کودک): اين کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند .شامل بازی های علمی، ریاضی، حرکتی، آمادگی خواندن و نوشتن، تمرکز، کارکردهای اجرایی مغز و بازی های رشدی هستند. بازی هایي شاد که یادگیری های فراوانی برای بچه ها به همراه دارد و آنها را برای رفتن به مدرسه آماده می کند. به علاوه فرصتی است که مامان ها تعداد بسیاری بازی یاد بگیرند که می توانند فرای ساعات کلاسی نیز آگاهانه با بچه ها بازی کنند. این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 5 تا 6 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 24 تیر 1399

زمان : سه شنبه ها _ ساعت 12 تا 12:50

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازی های بپر بپر

دوره های هَمبازی مجازی: بازی های بپر بپر (کارگاه بازی مادر و کودک): این کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند. شامل بازی های حرکتی مختلف هستند و برای تقویت مهارت های ورزشی، حرکتی ظریف و درشت، تمرکز و هوش فضایی بچه ها عالی هستند. به علاوه فرصتی است که مامان ها هم با بچه ها بازی و ورزش کنند.  این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 4 تا 7 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 22 تیر 1399

زمان : يکشنبه ها، ساعت 13 تا 13:30

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

جشن تيرگان ١٣٩٩ مجازى

هر سال جشن تیرگان را در خانه کتابدار باهم جشن می‌گرفتیم.  تصمیم گرفتیم امسال نیز مانند هرسال این جشن را با تغییرات کوچک برپا کنیم. به خانه‌های شما بیاییم و درباره تیرگان بیشتر بدانیم. "فرشته قبادی" عضو شورای کتاب کودک و کمیته ترویج خواندن که تسهیلگر جشن تیرگان بوده‌ است، روایتگر آن است. 

ضمنِ برپایی این جشن برای کودکان این سوال‌ها را با خودمان مرور می‌کنیم: چرا ایرانیان "جشن" را خلق کردند؟ آیا می‌خواستند قانع باشند و با شکرگزاری مشکلات را فراموش کنند؟ آیا می‌خواستند برای مشکلات، با روحیه‌ای تازه راه‌حل پیدا کنند؟ آیا اساسا تسلیم مشکلات بودند یا با آن‌ها می‌جنگیدند؟ آیا ... 

"جشن" امروز چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ ...

قصه های ترویج

معرفى كتاب جريان چهارم

معرفى كتاب جريان چهارم

معرفى كتاب جریان چهارم، مروری بر آثار نویسندگان نسل چهارم ، نویسندگان: کاوه فولادی‌نسب، محمو قلی‌پور، مریم کهنسال‌نودهی، انتشارات نگاه: برگرفته از مقدمه کتاب “سال هفتادوشش با تغییر گفتمان غالب سیاسی جامعه ایرانی مبدا تحولات و تغییرات زیادی در ساختارها و نهادهای این جامعه شد که ادبیات داستانی نیز از آن‌ها بی‌بهره و بی‌تاثیر نماند. فضای بازی که بلافاصه راه خود را به مطبوعات و فضای نشر گشود.

از سوی دیگر در نتیجه‌ی باز شدن فضا و ارتباط بیشتر با جامعه‌ی بین‌الملل، فناوری و گردش اطلاعات نیز وارد دوران جدیدی شد، که ایجاد وبلاگ‌ها از مهم‌ترین نتایج این تحول تازه‌آمده برای ادبیات داستانی معاصر ایران بود. مجموعه‌ی این تغییرات دریچه‌های جدیدی را برای ادبیات داستانی ایران باز کرد و خیلی از نویسنده‌های تازه‌کار را وارد این عرصه کرد که امروز بعد از گذشت شانزده سال، بعضی‌شان دیگر به نویسنده‌های جاافتاده و تثبیت‌شده‌ی ایرانی بدل شده‌اند. 

به هرحال موج جدیدی در ادبیات داستانی به وجود آمد که عصر تازه‌ای را برای داستان ایرانی رقم زد. که می‌توان مبدا تاریخی شکل گرفتن نسل چهارم داستان‌نویسان مدرن ایرانی دانست؛ نسلی که علی‌رغم تنوع دیدگاه‌ها و نگرش‌ها، خصلت‌هایی مشترک را می‌توان در میان آثار نویسندگانش ردیابی کرد.

ادبیات داستانی نسل چهارم هنوز چنان که باید و شاید مورد بررسی، مداقه و تحلیل قرار نگرفته است؛ چه به صورت فردی و چه به صورت نسلی. این پژوهش تلاشی است در این جهت؛ ناگفته پیداست که این نخستین گام است و هنوز باید کار بیشتری در این زمینه انجام داد.

در این کتاب از هر نویسنده‌ای یکی از کتاب‌هایش – که منابع موجود آن را به عنوان بهترین اثر او معرفی کرده بودند – مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت و در نهایت فهرستی از ۳۰ نویسنده تهیه شد. پس از بررسی تمام آثار چاپ‌شده‌ی این نویسندگان، ده نفر برای جلد اول انتخاب شدند که در نهایت دو نفر از این نویسندگان پیش از چاپ کتاب درخواست کردند مصاحبه‌های‌شان از کتاب حذف شود. 

پس از هر مصاحبه، تحلیل و بررسی پژوهشگران این کتاب از آثار آن نویسنده آورده شده است.”

 

اخبار مرتبط

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در خبرنامه ما عضو شوید :