بورد دلخوشي اين روزها-بهمن

بورد بهمن ماه خانه كتابدار با عنوان "دلخوشي اين روزهاي شما چيست؟"

و اما پاسخ هاي شما:

كلاس هايم و مدرسه است و كتاب خواندن

پسرم كه هر روز بزرگ تر مي شود و كلمات تازه مي گويد 🙂😉

بازي كردن با پلي استيشن PS4

بروم به پارك و وسايل برقي سوار شوم

درس هايم و كتاب خواندن آهنگ فيلم بازي

دل خوشي اين روزهاي من فقط خواندن كتاب مي باشد.

ام كودكانند، بزرگان فردا

اعتقاداتم، خانواده ام، دوستانم

دلخوشي من اميرمحمد و پرگل

بازي

درس بخوانم و بازي كنم، مهربان باشم

به درس هايم و پسرخاله ام

شهربازي، به بازي، عروسك بازي

درس خواندن، فيلم ديدن، كتاب خواندن

من دوست دارم مشق هايم را يكي ديگر بنويسد

كتاب خواندن

دوستان مهربانم كه هواي من را دارند

با درس، مشق و بازي

درس بخوانم، مهرباني و بازي

بدبختي هاي مدرسه

مشق

كتاب، آشپزي، موسيقي

دلخوشي خيلي زياد عالي

برق چشماي بارانا، لبخند سرشار از شادي اش

حل شدن موقت استرس هام، ورزش، دوستانم، كاردستي

همه دوستانم

كتاب، آهنگ هاي لپتاپ، فيلم

كارگاه مادر و كودك (كتابخواني و مهارت هاي زندگي)

خانه كتابدار كودك و نوجوان برگزار مي كند: كارگاه "مادر و كودك" (با محوريت كتاب و كتابخواني و آموزش مهارت هاي زندگي) با تسهيلگري خانم مينا حبيب نژاد

١- گروه سني : ٤ تا ٦ سال 

روزهاي يكشنبه ساعت ١٤:١٥ الي ١٥:١٥

٢- گروه سني: ٢ تا ٤ سال 

روزهاي يكشنبه ساعت ١٥:٣٠ الي ١٦:٣٠ 

٨ جلسه 

(شروع دوره از يكشنبه ٢٢ دي تا يكشنبه١١ اسفند)

براي ثبت نام با كتابخانه كودك تماس حاصل فرماييد.

كارگاه قصه گويي ديجيتال

نشست "داستان گویی دیجیتال، رسانه‌ای در خدمت پرورش مهارت‌های شناختی نوجوانان"در شورای کتاب کودک: این نشست با هدف معرفی رسانه داستان گویی دیجیتال در خدمت پرورش شناخت اجتماعی نوجوانان برگزار می‌شود:

محورهای نشست:

  • داستان گویی دیجیتال چیست؟
  • داستان گویی دیجیتال نسبت به انواع دیگر روایت گری و شیوه های مختلف بیان چه جایگاهی دارد؟
  • اهمیت داستان گویی دیجیتال در پرورش نقش شناخت اجتماعی در چیست؟
  • چرا مهم است که امکانات شبکه‌های دیجیتالی برای رونق فضای گفتگو و یادگیری مشارکتی نوجوانان استفاده کنیم؟
  • چطور می‌توانیم از داستان گویی دیجیتال برای آموزش موثرتر بهره ببریم؟
  • و تجربه بومی سازی شده داستان گویی دیجیتال در ایران: گروه قصه گویی دیجیتال شهرزاد

ارائه دهنده: لاله خسروی پژوهشگر حوزه روایت گری دیجیتال و عضو گروه قصه گویی دیجیتال شهرزاد.

مکان: کتابخانه تحقیقاتی شورای کتاب کودک

زمان: ۱۸ دی ۱۳۹۸- ساعتی ۱۶ الی ۱۷:۳۰.

جشن يلدا ٩٨ در خانه كتابدار

خانه كتابدار كودك و نوجوان برگزار مي كند: ويژه برنامه شب يلدا با حضور خانم ها قويدل، غديري و مسعودي (اعضاي گروه ترويج خواندن شوراي كتاب) زمان: چهارشنبه ٢٧ آذر براي گروه سني ب و ج ( ٧ تا ١٤ سال) ساعت ١٥ الي ١٦:٣٠

قصه های ترویج

کارگاه ۵ ساله شاهنامه خوانی

کارگاه ۵ ساله شاهنامه خوانی

گزارش کارگاه ۵ ساله شاهنامه خوانی: در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۲، گروهی از اعضای کتابخانه خانواده خانه کتابدار، با تسهیل گری خانم ناهید خامدا دور هم جمع شدند تا هفته ای یک جلسه شاهنامه بخوانند. در ابتدا خواندن ابیات و معنی و شرح آنها به عهده خانم خامدا بود. به تدریج اعضای گروه فقط ابیات را میخواندند و سپس به این توانایی رسیدند که شرح و معنی را نیز با نظارت خانم خامدا خودشان انجام دهند. این دوستان با صبوری و علاقه مندی پس از ۵ سال توانستند شاهنامه را از ابتدا تا انتها بخوانند و معنی کنند و در موردش حرف بزنند. در زیر نوشته هایی از بعضی از شرکت کنندگان در کلاس شاهنامه را میخوانیم که به چگونگی حضور خود در این جلسات اشاره کرده اند و گفته اند که شاهنامه در زندگی آنها چه تأثیری داشته است.

به نام یزدان پاک

وقتی حدودا یک سال و نیم پیش دوستم مرا به کلاس شاهنامه خوانی دعوت کرد هیچ ذهنیتی از این کلاس و دورهمی نداشتم. ابتدا میخواستم برای فرار از افکار غم زده ی یک زن خانه دار به این جمع دوستانه شاهنامه خوانی بپیوندم اما بعد از یک جلسه، تمام خاطرات کودکی ام تازه شد، یاد پدرم افتادم که با چند کلاس سواد در قدیم برایمان شاهنامه میخواند و با صدای بلند به شیوه ی زورخانه ای می گفت: چنین گفت رستم به اسفندیار … اما آن روزگاران هیچ شناختی بر این پهلوانان نداشتم و بعد هم ازدواج و بچه دار شدن مانع مطالعه آزاد شد. اما دوره شاهنامه خوانی کمک کرد اول از همه با دوستانی شاد و آگاه و با دانش آشنا شوم. بعد هم روخوانی صحیح شاهنامه را آموختم و با معنی کردن داستان های آن درس های جالب زندگی آموختم و فهمیدم شاهنامه به دلیل عبرت آموزی یک کتاب کامل ادبی و تاریخی و افسانه است. هر جلسه هر کدام از افراد کلاس یک صفحه از شاهنامه را خواندیم به کمک آموزگار با حوصله خود به معانی و داستان های شاهنامه شناخت کامل پيدا کردیم و شاهنامه به پایان رسید. اما جمع دوستانه ما از هم پراكنده نشد و می خواهیم ادبیات غنی ایران را مرور کنیم.

مهري كمندي

بنام خداوند جان و خرد
کزین برتر اندیشه برنگذرد

من سال ها بود، دوست داشتم بتوانم شاهنامه را بخوانم و معنی ابیات آن را بفهمم، اما برایم بسیار دشوار بود. تا اینکه توسط یک دوست بسیار عزیز (که در عین حال همسایه ما بود) با کلاس شاهنامه خوانی و خانه کتابدار آشنا شدم. روز اول که به این کلاس آمدم، هم محیط و هم کتاب برایم غریبه بود. وقتی استاد از من خواستند شروع کنم تمام بدنم شروع به لرزش کرد. اما با تشویق استاد شروع به خواندن کردم و کم کم در جلسات بعد راحت تر و روان تر می خواندم. بعد از مدتی شروع به بلندخوانی در منزل برای همسر و فرزندانم کردم و به نوعی آنها هم به شاهنامه علاقه مند شدند. غیر از این قبلا در هر جمعی که می رفتم خیلی راحت نمی توانستم صحبت کنم. اما آشنایی با شاهنامه و حکیم طوس باعث شد که راحت تر در جمع وارد گفت و گو شوم. افزون بر این صاحب دوستان بسیار خوب و مهربانی شدم. کتاب شاهنامه در سده های سوم تا پنجم هجری به نگارش درامد این کتاب محصول بی نظیری از فرهنگ و ادب ایرانی و تاریخ چند قرن زندگی سلاطین و مردم ایران هست و با آن می شود با اشتباهات، نقاط قوت و ضعف مردم و پادشاهان دوران مختلف آشنا شد. در این کتاب میخوانیم که ایرانیان همیشه یکتاپرست بودند و قبل از حمله اعراب به ایران گذشته پرافتخاری داشتند. حتی در قسمت های مختلف میتوان درس زندگی گرفت.
ای کاش قبل از ازدواج با این کتاب پر معنا و محتوا آشنا میشدم.

با تشکر از خانه کتابدار و خانم خامدای عزیز

حوریه متمنی

به نام آنکه به من از من در من نزدیکتر است

سال ها بود که میل آن داشتم سروده نغز و شگفت آفرین دهقان طوس را بخوانم اما هر بار بنا به دلایلی توفیق حاصل نمی شد و فقط جسته گریخته مطالعه و بررسی های جزیی در این زمینه صورت می گرفت تا آنكه دعوت بی تکلف و صمیمی این مهربانان سبب شد که مدت ۲ سال یار و همنشین محفل های یکشنبه این عزیزان دل شده و از معرفت و دانش آنها خوشه چینی کنم. و اما درباره شاهنامه و فردوسی که هر چه بخوانی باز حدیث تازه و نامکرر است. شاهنامه تاریخ کهن ایران و ایرانی است تا همگان بدانند که ایران قبل از اسلام هم فرهنگ داشته، آن هم فرهنگ غنی از ادب و تاریخ. اسطوره هایی نه همانند اسطوره های یونانی که صحنه زندگی مردمان را صحنه کامجویی های خویش قرار داده و سرنوشت بشر را رقم می زدند. بلکه اسطوره هایی که با گذشت و همدلی و راستی و به دور از پلشتی در کشاکش روزگار و با وجود هجوم اقوام دیگر هر بار همچون ققنوس سر از آتش برآورده و هر بار بالنده تر از قبل خود را نموده است. ایرانیان هماره و همیشه نه تنها به وحدانیت آفریدگار كه به آن جهان معنا اعتقاد داشته اند؛ چه اگر آن نبود سِر نی مولانا و سیر مرغان عطار و ناپدید گشتن کیخسرو و…معنا نداشت. آنان برای ما تاریخی بس پر شور و پند آموز به یادگار گذاشتند امید که ما هم از آموزه های آنان ره توشه ای در باب خودشناسی، خدا شناسی، سیاست، مدیریت فردی ، جمعی و ملی بیابیم چنانکه نظریه پردازان غرب از متون مقدس و کهن خود – که قدمتشان به مراتب کمتر از متون ماست- ارائه داده اند.

زهرا شاهی

به نام خداوند جان و خرد

همیشه دوست داشتم با ادبیات کهن پارسی آشنا شوم. اما هیچ گاه از خواندن متون کهن چیزی دستگیرم نمی شد، پس از خواندن آنها خسته می شدم و کنارشان می گذاشتم. تا اینکه پنج سال پیش، در پارک لاله، یک از دوستانم به من پیشنهاد شرکت در کلاس شاهنامه خوانی را داد؛ با ذوق و شوق بسیار در کلاس شاهنامه خوانی، در جمع گرم و صمیمی خانه کتابدار، شرکت کردم. جلسه اول به سختی به خودم جرات دادم تا چند بیت از شاهنامه را در کلاس با صدای بلند بخوانم؛ از اشتباه خواندن در جمع خجالت می کشیدم. اما همچنان با جلسات کلاس پیش رفتم و کم کم نه تنها اعتماد به نفس خواندن شاهنامه را در جمع پیدا کردم، بلکه حالا بسیار از خواندن آن با صدای بلند لذت می بردم و در کلاس لحظه شماری می کردم تا نوبت به من برسد. حالا که به لطف آموزه های خانم خامدا به شناخت خوبی از شاهنامه رسیدم، می بینم شاهنامه با آنکه در قرن چهارم خورشیدی نگاشته شده است، به خواننده قرن چهارده خورشیدی (امروز) نیز درس درست زندگی کردن را مي آموزد. ای کاش در دوران جوانی در چنین کلاسی شرکت می کردم و زودتر به درک شاهنامه می رسیدم و زودتر آن را در زندگی ام به کار می گرفتم.
سپاس از توجه و زمانی که به این کار اختصاص می دهید.
ارادتمند
فریده پویان

اخبار مرتبط

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در خبرنامه ما عضو شوید :