معرفى كتاب فلسفه براي كودكان و نوجوانان

معرفى كتاب فلسفه برای کودکان و نوجوانان "چشم‌اندازهای جهانی" ، ویراسته : سعید ناجی، رسنانی هاشم، ترجمه: حمیدرضا محمدی، نشر نی: مقالاتی که بنیانگذاران و پیشگامان برنامه‌ی "فلسفه برای کودکان" در سطح جهان نوشته‌اند، در این کتاب به صورت گفتگو و مصاحبه آماده شده است. 

بخش اول کتاب به خاستگاه این جنبش و بنیان‌های فلسفی و نظری آن می‌پردازد.

بخش دوم کاربردهای تخصصی دیالوگ فلسفی در آموزش فلسفه، اخلاق، فلسفه اخلاق و علوم را بررسی می‌کند.

بخش سوم به موضوعات نظری، مانند اهداف این روش با نظر به جست‌جوی حقیقت و معنا، و بحث درباره رمان‌ها یا داستان‌های کوتاه و ویژگی‌های‌شان می‌پردازد. 

بخش چهارم نحوه ‌ی اجرای این برنامه در سطح جهان را توضیح می‌دهد. و به تفاوت‌های فرهنگ، شیوه‌های حلقه‌ی کندوکاو و ضرورت جرح و تعدیل برنامه به جهت سازگاری با مسائل محلی می‌پردازد. 

بیست و یک مصاحبه شونده‌ی این مجموعه از ۱۲ کشور مختلف در شش قاره دنیا هستند. 

قصه های ترویج

روایتی از کارگاه داستان نویسی بزرگسال

روایتی از کارگاه داستان نویسی بزرگسال

کارگاه داستان‌نویسی روزهای شنبه یک هفته در میان رو فراموش نکنید

با حضور “شکوه حاجی‌نصرالله”

ایشون با شور و شوق وصف ناشدنی از کتاب‌ها می‌گوید از عناصر داستان از مواجهه‌های ناب با کتاب، از آن بخش‌هایی از کتاب‌ها که از آنِ خود کرده است…

می‌توانی کتاب‌خوان حرفه‌ای باشی یا نباشی اما از این کارگاه، از هم‌صحبتی با سایر دوستان، کتاب‌های خوانده شده،  تحلیل‌ها و نوشتن لذت ببرید

روایت “فرینوش میرزایی” ازین کارگاه را باهم بخوانیم:

کارگاه  کتابخوانی، دوره ای دوستانه است که شنبه ها یک هفته در میان، ساعت ۱۰- ۱۲ در طبقۀ سوم کتابخانۀ خانواده خانه کتابدار واقع در منیریه، خیابان اسدی منش، کوچه دهستانی برگزار می شود.

این کارگاه با همت سرکار خانم شکوه حاج نصرالله بنا نهاده شده است و هر جلسه با تدریس و تسهیلگری ایشان پیش می رود.

دوستداران کتاب و کتابخوانی در هر جلسه، دربارۀ کتابهایی که در طول دو هفته خوانده اند و دستاوردهایشان از مطالعه، صحبت می کنند؛ سپس، خانم حاج نصرالله و دوستان دیگر به تحلیل و تبادل نظر دربارۀ کتابهای یادشده می پردازند. آنگاه، به فراخور موضوعات مورد بحث در هر جلسه، عنصری از عناصر داستان یا مبحثی در حوزۀ داستان نویسی به صورت میدانی و کاربردی تدریس می شود؛ برای مثال، اگر در جلسه ای موضوع، «زبان» شخصیتها یا راوی در داستان  مطرح شود و محور مباحث قرار گیرد، ایشان کتابی که بیشترین بهره را از این ویژگی برده باشد، معرفی می کنند. دوستان آن را از کتابخانه امانت می گیرند و همانجا قسمتی یا تمام کتاب- بسته به حجم آن- بلندخوانی می شود. سپس شاهد مثالها را توضیح  می دهند و پس از آنکه مطلب به خوبی ملکۀ ذهن همه شد، کتابهای دیگری هم معرفی می شود. دوستان کتابها را امانت می گیرند و برای جلسۀ بعد، مطالعه و همان موضوع را در آنها بررسی می کنند.

از دیگر فعالیتهای کارگاه می توان به انتخاب موضوعی برای نوشتن اشاره کرد؛ بدین صورت که گاهی در کلاس متناسب با مباحث مطرح شده، موضوعی انتخاب می شود و دوستان در منزل دربارۀ آن مطلبی می نویسند و این نوشته ها در جلسۀ آینده- با در نظر گرفتن زمان کلاس- خوانده و تحلیل می شود. در پایان هر جلسه نیز پرسشهای احتمالی پاسخ داده می شود.

در ضمن، همگی دوستان حاضر در این کارگاه، عضو کتابخانۀ خانۀ کتابدار هستند.

اخبار مرتبط

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

در خبرنامه ما عضو شوید :
Loading