معرفى كتاب فلسفه براي كودكان و نوجوانان

معرفى كتاب فلسفه برای کودکان و نوجوانان "چشم‌اندازهای جهانی" ، ویراسته : سعید ناجی، رسنانی هاشم، ترجمه: حمیدرضا محمدی، نشر نی: مقالاتی که بنیانگذاران و پیشگامان برنامه‌ی "فلسفه برای کودکان" در سطح جهان نوشته‌اند، در این کتاب به صورت گفتگو و مصاحبه آماده شده است. 

بخش اول کتاب به خاستگاه این جنبش و بنیان‌های فلسفی و نظری آن می‌پردازد.

بخش دوم کاربردهای تخصصی دیالوگ فلسفی در آموزش فلسفه، اخلاق، فلسفه اخلاق و علوم را بررسی می‌کند.

بخش سوم به موضوعات نظری، مانند اهداف این روش با نظر به جست‌جوی حقیقت و معنا، و بحث درباره رمان‌ها یا داستان‌های کوتاه و ویژگی‌های‌شان می‌پردازد. 

بخش چهارم نحوه ‌ی اجرای این برنامه در سطح جهان را توضیح می‌دهد. و به تفاوت‌های فرهنگ، شیوه‌های حلقه‌ی کندوکاو و ضرورت جرح و تعدیل برنامه به جهت سازگاری با مسائل محلی می‌پردازد. 

بیست و یک مصاحبه شونده‌ی این مجموعه از ۱۲ کشور مختلف در شش قاره دنیا هستند. 

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول

دوره های هَمبازی مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول (کارگاه بازی مادر و کودک): اين کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند .شامل بازی های علمی، ریاضی، حرکتی، آمادگی خواندن و نوشتن، تمرکز، کارکردهای اجرایی مغز و بازی های رشدی هستند. بازی هایي شاد که یادگیری های فراوانی برای بچه ها به همراه دارد و آنها را برای رفتن به مدرسه آماده می کند. به علاوه فرصتی است که مامان ها تعداد بسیاری بازی یاد بگیرند که می توانند فرای ساعات کلاسی نیز آگاهانه با بچه ها بازی کنند. این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 5 تا 6 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 24 تیر 1399

زمان : سه شنبه ها _ ساعت 12 تا 12:50

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازی های بپر بپر

دوره های هَمبازی مجازی: بازی های بپر بپر (کارگاه بازی مادر و کودک): این کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند. شامل بازی های حرکتی مختلف هستند و برای تقویت مهارت های ورزشی، حرکتی ظریف و درشت، تمرکز و هوش فضایی بچه ها عالی هستند. به علاوه فرصتی است که مامان ها هم با بچه ها بازی و ورزش کنند.  این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 4 تا 7 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 22 تیر 1399

زمان : يکشنبه ها، ساعت 13 تا 13:30

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

جشن تيرگان ١٣٩٩ مجازى

هر سال جشن تیرگان را در خانه کتابدار باهم جشن می‌گرفتیم.  تصمیم گرفتیم امسال نیز مانند هرسال این جشن را با تغییرات کوچک برپا کنیم. به خانه‌های شما بیاییم و درباره تیرگان بیشتر بدانیم. "فرشته قبادی" عضو شورای کتاب کودک و کمیته ترویج خواندن که تسهیلگر جشن تیرگان بوده‌ است، روایتگر آن است. 

ضمنِ برپایی این جشن برای کودکان این سوال‌ها را با خودمان مرور می‌کنیم: چرا ایرانیان "جشن" را خلق کردند؟ آیا می‌خواستند قانع باشند و با شکرگزاری مشکلات را فراموش کنند؟ آیا می‌خواستند برای مشکلات، با روحیه‌ای تازه راه‌حل پیدا کنند؟ آیا اساسا تسلیم مشکلات بودند یا با آن‌ها می‌جنگیدند؟ آیا ... 

"جشن" امروز چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ ...

قصه های ترویج

روایتی از کارگاه داستان نویسی بزرگسال

روایتی از کارگاه داستان نویسی بزرگسال

کارگاه داستان‌نویسی روزهای شنبه یک هفته در میان رو فراموش نکنید

با حضور “شکوه حاجی‌نصرالله”

ایشون با شور و شوق وصف ناشدنی از کتاب‌ها می‌گوید از عناصر داستان از مواجهه‌های ناب با کتاب، از آن بخش‌هایی از کتاب‌ها که از آنِ خود کرده است…

می‌توانی کتاب‌خوان حرفه‌ای باشی یا نباشی اما از این کارگاه، از هم‌صحبتی با سایر دوستان، کتاب‌های خوانده شده،  تحلیل‌ها و نوشتن لذت ببرید

روایت “فرینوش میرزایی” ازین کارگاه را باهم بخوانیم:

کارگاه  کتابخوانی، دوره ای دوستانه است که شنبه ها یک هفته در میان، ساعت ۱۰- ۱۲ در طبقۀ سوم کتابخانۀ خانواده خانه کتابدار واقع در منیریه، خیابان اسدی منش، کوچه دهستانی برگزار می شود.

این کارگاه با همت سرکار خانم شکوه حاج نصرالله بنا نهاده شده است و هر جلسه با تدریس و تسهیلگری ایشان پیش می رود.

دوستداران کتاب و کتابخوانی در هر جلسه، دربارۀ کتابهایی که در طول دو هفته خوانده اند و دستاوردهایشان از مطالعه، صحبت می کنند؛ سپس، خانم حاج نصرالله و دوستان دیگر به تحلیل و تبادل نظر دربارۀ کتابهای یادشده می پردازند. آنگاه، به فراخور موضوعات مورد بحث در هر جلسه، عنصری از عناصر داستان یا مبحثی در حوزۀ داستان نویسی به صورت میدانی و کاربردی تدریس می شود؛ برای مثال، اگر در جلسه ای موضوع، «زبان» شخصیتها یا راوی در داستان  مطرح شود و محور مباحث قرار گیرد، ایشان کتابی که بیشترین بهره را از این ویژگی برده باشد، معرفی می کنند. دوستان آن را از کتابخانه امانت می گیرند و همانجا قسمتی یا تمام کتاب- بسته به حجم آن- بلندخوانی می شود. سپس شاهد مثالها را توضیح  می دهند و پس از آنکه مطلب به خوبی ملکۀ ذهن همه شد، کتابهای دیگری هم معرفی می شود. دوستان کتابها را امانت می گیرند و برای جلسۀ بعد، مطالعه و همان موضوع را در آنها بررسی می کنند.

از دیگر فعالیتهای کارگاه می توان به انتخاب موضوعی برای نوشتن اشاره کرد؛ بدین صورت که گاهی در کلاس متناسب با مباحث مطرح شده، موضوعی انتخاب می شود و دوستان در منزل دربارۀ آن مطلبی می نویسند و این نوشته ها در جلسۀ آینده- با در نظر گرفتن زمان کلاس- خوانده و تحلیل می شود. در پایان هر جلسه نیز پرسشهای احتمالی پاسخ داده می شود.

در ضمن، همگی دوستان حاضر در این کارگاه، عضو کتابخانۀ خانۀ کتابدار هستند.

اخبار مرتبط

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

در خبرنامه ما عضو شوید :
Loading