معرفى كتاب فلسفه براي كودكان و نوجوانان

معرفى كتاب فلسفه برای کودکان و نوجوانان "چشم‌اندازهای جهانی" ، ویراسته : سعید ناجی، رسنانی هاشم، ترجمه: حمیدرضا محمدی، نشر نی: مقالاتی که بنیانگذاران و پیشگامان برنامه‌ی "فلسفه برای کودکان" در سطح جهان نوشته‌اند، در این کتاب به صورت گفتگو و مصاحبه آماده شده است. 

بخش اول کتاب به خاستگاه این جنبش و بنیان‌های فلسفی و نظری آن می‌پردازد.

بخش دوم کاربردهای تخصصی دیالوگ فلسفی در آموزش فلسفه، اخلاق، فلسفه اخلاق و علوم را بررسی می‌کند.

بخش سوم به موضوعات نظری، مانند اهداف این روش با نظر به جست‌جوی حقیقت و معنا، و بحث درباره رمان‌ها یا داستان‌های کوتاه و ویژگی‌های‌شان می‌پردازد. 

بخش چهارم نحوه ‌ی اجرای این برنامه در سطح جهان را توضیح می‌دهد. و به تفاوت‌های فرهنگ، شیوه‌های حلقه‌ی کندوکاو و ضرورت جرح و تعدیل برنامه به جهت سازگاری با مسائل محلی می‌پردازد. 

بیست و یک مصاحبه شونده‌ی این مجموعه از ۱۲ کشور مختلف در شش قاره دنیا هستند. 

اخبار

نمایش فیلم “مشق شب”-نمایشگاه مادران خانه ۹۷- روز۲

نمایش فیلم “مشق شب”-نمایشگاه مادران خانه ۹۷- روز۲

در دومين روز از نمايشگاه و فروشگاه مادران خانه، با حضور خانم نوش آفرين انصاري و شكوه حاجي نصرالله به تماشاي فيلم “مشق شب” اثر عباس كيارستمي نشستيم كه به قول خانم حاجي نصرالله به حق هنرمندانه است. چرا كه هنرمند درد جامعه را پيش از همه مي بيند و مي گويد. “مشق شب” كه در سال ١٣٦٧ ساخته شده است، روايت مستند از نظام آموزشي اي است كه تكليف شب و تنبيه را اولين و بهترين راه براي آموزش و پرورش انتخاب كرده است. روشي كه خلاقيت را در كودكان نابود مي كند و از بچه ها موجوداتي مي سازد كه خودشان ديكتاتور خودشان هستند. چون بي آنكه بينديشند و اجازه انديشيدن داشته باشند، آنچه را كه به آنان ديكته شده است، طوطي وار مي پذيرند و اجرا مي كنند. به قول خانم انصاري، تنبيه صلح را در خانواده از بين مي برد. پس از تماشاي فيلم، همگي از خاطرات دور دانش آموزي و مشق نوشتن هاي خودمان و خاطرات نزديك دانش آموزي فرزاندانمان گفتيم. از خودمان پرسيديم آيا تغييري در كلاس هاي درس و مدارس در اين سالها رخ نداده است؟ البته پاسخ ها و تجربه ها اميدواركننده بود، خانم حاجی نصرالله اشاره مي كند كه اكنون تنبيه بدني در مدارس جرم است. ایشان در ادامه می گویند در این فیلم عباس کیارستمی رویکرد آموزشی رفتارگرا را به تصویر می کشد. رویکرد رفتارگرا چيست؟ رویکردی که همه ی راه برای دانش آموز و معلم و …. از قبل تعیین شده است و جایی برای بروز خلاقیت و تشویق و پرورش آن وجود ندارد. در این روش انبوهی از اطلاعات را معلم در یک سال تحصیلی باید به دانش آموز انتقال دهد. چگونه دانش آموز باید این انبوه اطلاعات را یاد بگیرد و در امتحانات موفق شود. یکی از ابزارها مشق است . مشق یعنی تکرار مطالبی که دانش آموز به ذهنش بسپارد و بدترین نوع آن هم مشق شب است. خانم انصاري مي گويد بايد در خانواده و به ويژه مادران به فرزندانشان اجازه دهند تا حرف خود را بزنند و بتوانند نظر خود را بيان بگويند و براي ايجاد اين فضاي گفتگو كتاب بهترين وسيله است. اما مشق نوشتن و تشويق بچه ها براي نوشتن خلاصه اي از كتابي كه خوانده اند، مرگ كتاب و قتل ادبيات است. در ادامه خانم حاجی نصرالله در مورد تجربيات خود از كار با كودكان افغان در خانه كودك ناصر خسرو مي گويد كه چگونه بسياري از آن ها از مادران خود جدا و براي كار به ايران فرستاده شده اند. آنها در اختلاف پتانسیل موجود بين فضاي خشن و اجباری کار کودک و رویکرد آموزشي انسان نگر در خانه كودك ناصر خسرو به راحتی خشم و اضطراب خود را بروز می دهند و زندگي روانی شان تا حدودی سامان می یابد. خانم انصاري تاكيد مي كند براي رفتار درست با كودكانمان ابتدا بايد از خودمان شروع كنيم، خودمان مطالعه كنيم و روي ابعاد شخصيت خودمان كار كنيم تا بتوانيم بر فرزندانمان اثر گذار باشيم. لازم است گاهي به آنان بگوييم، در موضوعي مشخص من كمتر از تو مي دانم و مي خواهم كمكم تا بيشتر بدانم. در تاييد اين موضوع يكي از اعضاي قديمي خانه كتابدار ضمن سپاس از خانم پيشداد و آقاي موحدي پور كه اين خانه را بنا نهاده اند، مي گويد زندگي خود و رابطه اش با فرزندانش را مديون كلاس ها و كارگاه هايي مي داند كه سالها پيش در خانه كتابدار گذارنده است. پايان اين جلسه بسيار شيرين، صرف آش رشته بسيار خوشمزه بود كه ناهار روز دوم نمايشگاه و فروشگاه مادران خانه را تشكيل مي داد.

اخبار مرتبط

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

در خبرنامه ما عضو شوید :
Loading