معرفى كتاب فلسفه براي كودكان و نوجوانان

معرفى كتاب فلسفه برای کودکان و نوجوانان "چشم‌اندازهای جهانی" ، ویراسته : سعید ناجی، رسنانی هاشم، ترجمه: حمیدرضا محمدی، نشر نی: مقالاتی که بنیانگذاران و پیشگامان برنامه‌ی "فلسفه برای کودکان" در سطح جهان نوشته‌اند، در این کتاب به صورت گفتگو و مصاحبه آماده شده است. 

بخش اول کتاب به خاستگاه این جنبش و بنیان‌های فلسفی و نظری آن می‌پردازد.

بخش دوم کاربردهای تخصصی دیالوگ فلسفی در آموزش فلسفه، اخلاق، فلسفه اخلاق و علوم را بررسی می‌کند.

بخش سوم به موضوعات نظری، مانند اهداف این روش با نظر به جست‌جوی حقیقت و معنا، و بحث درباره رمان‌ها یا داستان‌های کوتاه و ویژگی‌های‌شان می‌پردازد. 

بخش چهارم نحوه ‌ی اجرای این برنامه در سطح جهان را توضیح می‌دهد. و به تفاوت‌های فرهنگ، شیوه‌های حلقه‌ی کندوکاو و ضرورت جرح و تعدیل برنامه به جهت سازگاری با مسائل محلی می‌پردازد. 

بیست و یک مصاحبه شونده‌ی این مجموعه از ۱۲ کشور مختلف در شش قاره دنیا هستند. 

اخبار

کارگاه کتابداری- دوره دوازدهم

دوازدهمین دوره کارگاه آموزش کتابداری با عنوان "من کتابدار هستم" از تاریخ ۲۸/۳/۹۱ تا ۲۷/۴/۹۱ در خانه کتابدار برگزار شد.

اولین جلسه این کارگاه که در شورای کتاب کودک برگزار شد. خانم ها نوش آفرین انصاری و ناهید جباری درباره‌ی کتابخانه و کتابداری، ضرورت ها، نیازها و ویژگی های یک کتابدار در دنیای امروز پرداختند. پس از آن خانم لیلا ترکاشوند، کتابخانه تحقیقاتی شورا و فعالیت های شورای کتاب کودک را معرفی کردند و خانم فخاری نیا به معرفی فرهنگنامه و فعالیت های آن پرداختند.

در جلسه دوم، آقای مسعود ناصری درباره‌ی شناخت، چگونگی مراحل رشد و ویژگی مخاطب کودک و نوجوان بحث و گفتگو کرد.

در جلسه سوم و چهارم، آقای مسعود ناصری به موضوع ادبیات کودک، انواع و ویژگی ها، کتاب های داستان (تألیف و ترجمه، بازنویسی و بازآفرینی از ادبیات کهن و کلاسیک ایران و شعر) و کتاب های غیر داستان (زندگینامه، دانش اجتماعی، علمی، هنر، بازی و سرگرمی و فلسفه) پرداختند.

در جلسه پنجم، خانم ناهید جباری به موضوع مجموعه سازی (تعریف، خط مشی، اهداف، انواع کتابخانه، منابع انتخاب مواد کتابخانه) پرداخت و کتابشناسی ها، سایت ها و نشریات گوناگون نهادهایی که به بررسی و نقد کتاب مشغولند،‌ معرفی کردند. سپس خانم ها الهه عسکری، مینا رمضانی، اولدوز علی اقدم و فرزانه جبارزادگان کتابخانه های خانه کتابدار و فعالیت های مربوط به آن ها را به شرکت کنندگان معرفی کردند.

در جلسه ششم و هفتم، خانم فاطمه مرتضایی فرد موضوع فهرست نویسی توصیفی و تحلیلی، رده بندی و آماده سازی منابع را مورد بررسی قرار داد.

در جلسه هشتم،‌ خانم فرزانه طاهری درباره‌ی گردش منابع و پاسخگویی در کتابخانه و سایت های مرتبط با ادبیات کودک صحبت کردند.

در جلسه نهم،‌ خانم فرزانه اخوت به بیان تجربیات ترویجی خود درباره‌ی راه اندازی، تجهیز و سازماندهی کتابخانه های مناطق محروم پرداختند و خانم غنی زاده به موضوع نمایش خلاق در حوزه کودکان پرداختند.

در آخرین جلسه این کارگاه، در تاریخ ۲۷/۴/۹۱، موضوع مستند سازی و گزارش نویسی توسط آقای دکتر شیخ رضایی مطرح شد.

 

اخبار مرتبط

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

در خبرنامه ما عضو شوید :
Loading