معرفى كتاب فلسفه براي كودكان و نوجوانان

معرفى كتاب فلسفه برای کودکان و نوجوانان "چشم‌اندازهای جهانی" ، ویراسته : سعید ناجی، رسنانی هاشم، ترجمه: حمیدرضا محمدی، نشر نی: مقالاتی که بنیانگذاران و پیشگامان برنامه‌ی "فلسفه برای کودکان" در سطح جهان نوشته‌اند، در این کتاب به صورت گفتگو و مصاحبه آماده شده است. 

بخش اول کتاب به خاستگاه این جنبش و بنیان‌های فلسفی و نظری آن می‌پردازد.

بخش دوم کاربردهای تخصصی دیالوگ فلسفی در آموزش فلسفه، اخلاق، فلسفه اخلاق و علوم را بررسی می‌کند.

بخش سوم به موضوعات نظری، مانند اهداف این روش با نظر به جست‌جوی حقیقت و معنا، و بحث درباره رمان‌ها یا داستان‌های کوتاه و ویژگی‌های‌شان می‌پردازد. 

بخش چهارم نحوه ‌ی اجرای این برنامه در سطح جهان را توضیح می‌دهد. و به تفاوت‌های فرهنگ، شیوه‌های حلقه‌ی کندوکاو و ضرورت جرح و تعدیل برنامه به جهت سازگاری با مسائل محلی می‌پردازد. 

بیست و یک مصاحبه شونده‌ی این مجموعه از ۱۲ کشور مختلف در شش قاره دنیا هستند. 

اخبار

گزارش كارگاه “هنر و كودك”

 كارگاه هنر و كودك با هدف كار با حواس كودكان و درك از پيرامون و ارتباط جمعي كودكان در جهت رشد همه جانبه كودكان، ارزش گزاري بر تجارب كودكان در حين فعاليت  توسط خانم اقليدس براي گروه سني الف در خانه كتابدار برگزار شد


جلسه ۹۴/۲/۱۹: به دليل اولين ديدار با مادران و كودكان، پس از خوشامدگويي و احوالپرسي ابتدا كودكان را روانه بازي و نگاه به اطراف كردم. در اين فاصله با مادران وارد گفتگو شدم. كتاب هايي كه نظر داشتم مادران تورق كنند را توسط كتابدار نازنين دريافت كردم و بر روي ميز مادران چيدم ، پس نرم نرمك سراغ كودكان رفتم كه در اين زمان با "جورچيني" مشغول بودند.تصاوير بهار را يك يك نشان دادم و شعر بهار را خواندم.

بعد صبر كردم كودكان تعاريف خود را از بهار گفتند. سپس پاستل روغني را در اختيارشان قرار دادم و گفتم به بزرگي كاغذي كه در اختيار داريد، همه اين كاغذ بزرگ را با آنچه در اين شعر بهار گرفتيد نقاشي كنيد كه مي خواهيم نقاشي شما را تبديل به يك بازي كنيم و همه با آن بازي انجام دهيم.

جلسه ۹۴/۳/۲: فعاليت گروهي در ابعاد بزرگ را كه از جلسه پيش كامل نشده بود، كامل كرديم و از آب و آبرنگ و قلمو هم استفاده كرديم.

در اين فاصله شعر برايشان خواندم و خمير بازي را پيش روي آن ها و مادرانشان ساختيم و سوال مادران را در اين زمينه پاسخ دادم تا در منزل هم بسازند.

در اين فاصله زماني اثر گروهي آبرنگ و پاستل روغني خشك شد. نقش پازل را با خط كش و مداد از پشت اثرگذاري كردم و و سپس مقواها را به همراه چسب هاي ماتيكي آوردم و از مادران خواستم كه كمك كرده و برش بزنند  و نحوه كار را نشان دادم.

از كودكان خواستم تا كف دستشان را با فشاري كه روي خمير مي اوردند منعكس كنند، تا در جلسه آينده روي آن را با گواش نقاشي كنند. و همچنين پازل در جلسه بعد در اختيازشان قرار خواهد گرفت. 

اخبار مرتبط

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

در خبرنامه ما عضو شوید :
Loading