معرفى كتاب فلسفه براي كودكان و نوجوانان

معرفى كتاب فلسفه برای کودکان و نوجوانان "چشم‌اندازهای جهانی" ، ویراسته : سعید ناجی، رسنانی هاشم، ترجمه: حمیدرضا محمدی، نشر نی: مقالاتی که بنیانگذاران و پیشگامان برنامه‌ی "فلسفه برای کودکان" در سطح جهان نوشته‌اند، در این کتاب به صورت گفتگو و مصاحبه آماده شده است. 

بخش اول کتاب به خاستگاه این جنبش و بنیان‌های فلسفی و نظری آن می‌پردازد.

بخش دوم کاربردهای تخصصی دیالوگ فلسفی در آموزش فلسفه، اخلاق، فلسفه اخلاق و علوم را بررسی می‌کند.

بخش سوم به موضوعات نظری، مانند اهداف این روش با نظر به جست‌جوی حقیقت و معنا، و بحث درباره رمان‌ها یا داستان‌های کوتاه و ویژگی‌های‌شان می‌پردازد. 

بخش چهارم نحوه ‌ی اجرای این برنامه در سطح جهان را توضیح می‌دهد. و به تفاوت‌های فرهنگ، شیوه‌های حلقه‌ی کندوکاو و ضرورت جرح و تعدیل برنامه به جهت سازگاری با مسائل محلی می‌پردازد. 

بیست و یک مصاحبه شونده‌ی این مجموعه از ۱۲ کشور مختلف در شش قاره دنیا هستند. 

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول

دوره های هَمبازی مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول (کارگاه بازی مادر و کودک): اين کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند .شامل بازی های علمی، ریاضی، حرکتی، آمادگی خواندن و نوشتن، تمرکز، کارکردهای اجرایی مغز و بازی های رشدی هستند. بازی هایي شاد که یادگیری های فراوانی برای بچه ها به همراه دارد و آنها را برای رفتن به مدرسه آماده می کند. به علاوه فرصتی است که مامان ها تعداد بسیاری بازی یاد بگیرند که می توانند فرای ساعات کلاسی نیز آگاهانه با بچه ها بازی کنند. این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 5 تا 6 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 24 تیر 1399

زمان : سه شنبه ها _ ساعت 12 تا 12:50

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازی های بپر بپر

دوره های هَمبازی مجازی: بازی های بپر بپر (کارگاه بازی مادر و کودک): این کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند. شامل بازی های حرکتی مختلف هستند و برای تقویت مهارت های ورزشی، حرکتی ظریف و درشت، تمرکز و هوش فضایی بچه ها عالی هستند. به علاوه فرصتی است که مامان ها هم با بچه ها بازی و ورزش کنند.  این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 4 تا 7 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 22 تیر 1399

زمان : يکشنبه ها، ساعت 13 تا 13:30

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

جشن تيرگان ١٣٩٩ مجازى

هر سال جشن تیرگان را در خانه کتابدار باهم جشن می‌گرفتیم.  تصمیم گرفتیم امسال نیز مانند هرسال این جشن را با تغییرات کوچک برپا کنیم. به خانه‌های شما بیاییم و درباره تیرگان بیشتر بدانیم. "فرشته قبادی" عضو شورای کتاب کودک و کمیته ترویج خواندن که تسهیلگر جشن تیرگان بوده‌ است، روایتگر آن است. 

ضمنِ برپایی این جشن برای کودکان این سوال‌ها را با خودمان مرور می‌کنیم: چرا ایرانیان "جشن" را خلق کردند؟ آیا می‌خواستند قانع باشند و با شکرگزاری مشکلات را فراموش کنند؟ آیا می‌خواستند برای مشکلات، با روحیه‌ای تازه راه‌حل پیدا کنند؟ آیا اساسا تسلیم مشکلات بودند یا با آن‌ها می‌جنگیدند؟ آیا ... 

"جشن" امروز چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ ...

اخبار

شانزدهمین سال تاسیس خانه کتابدار

شانزدهمین سال تاسیس خانه کتابدار

شانزدهمین سال تاسیس خانه کتابدار کودک و نوجوان و ترویج خواندن: چهاردهم اسفند ۱۳۹۹ که بیاید، شانزده سال است این خانه ­ی کوچک در محله­ ی منیریه به عنوان کتابخانه، شناخته می­ شود. بانیانی دارد که قصد دارند اینجا خانه ­ای امن باشد برای یادگیری جمعی و همراهان و متخصصانی هستند که چشم ­انداز می ­سازند و راه را باز می ­کنند.

نشان خانه کتابدار از سوی هنرمند شورایی خانم شعله محلوجی طراحی شد. با حضورخانم ­ها استاد نوش­ آفرین انصاری، زنده یاد ثریا قزل ­ایاغ، نسرین دخت عماد خراسانی، اشرف امینی، ملیحه پیشداد محمدی، فرزانه طاهری قندهاری و آقای محمد هادی محمدی، اولین شورای مدیریت خانه کتابدار کودک و نوجوان و ترویج خواندن وابسته به شورای کتاب کودک تشکیل و به همت و تلاش ایشان سند راهبردی تدوین و تنظیم شد. خانم ­ها فرزانه اخوت، ناهید جباری و عاطفه سلیانی نیز در دوره های دیگر شورای مدیریت حضور داشتند و فعال بودند.

چشم ­انداز اصلی آن “ترویج ادبیات کودک با محور کتابخانه” بود. چند کلمه­ ی ساده و خوش ­ترکیب که شور و اشتیاقی فراوان پشت آن­ ها نشسته بود. افراد شورای مدیریت با کوله باری از تجربه در حوزه ­های کتابداری، ادبیات کودک و ترویج کتاب­ خوانی، می ­خواستند با تمرکز بر سر و سامان دادن یک کتابخانه که این اهداف را پشتیبانی می­ کند، پیش بروند.

انگیزه و توانمندی شورای مدیریت و آن چیزی که می­ خواستند تجربه کنند و بیازمایند، در دوره­ های مختلف متفاوت بوده است. بر همین اساس، با نگاهی کلی به فعالیت­ های این شانزده سال، می ­توان آن را به سه دوره­ ی کاری تقسیم کرد:

۱- کتابخانه­ ی کودک-محور

در این دوره، تمرکز بر مجموعه­ سازی کتابخانه کودک براساس فهرست­ های معتبر، فهرست­ نویسی و رده­ بندی تخصصی مجموعه، چیدمان و معماری کتابخانه و جذب اعضا با فعالیت­ های متنوع ترویجی بوده است.

ترویج کتاب و ادبیات باید با فعالیت­ هایی همراه می ­شد تا بتواند افراد را به فرآیند خواندن تشویق و علاقه ­مند کند. بر این اساس، کارگاه ­ها و برنامه­ های متنوعی با توجه به علاقه ­مندی اعضا و تجربه ­های به ­دست­ آمده در هر سال، به پیشنهادِ مروجان، مربیان، کتابداران و شورای مدیریت طراحی و اجرا شده است. این کارگاه ­ها به طور کلی در حوزه­ های موضوعی مختلف مانند: قصه­ گویی، نمایش خلاق، نقاشی، مجسمه ­سازی، شعر، میراث فرهنگی، نجوم، تکنولوژی، بازی و اسباب بازی، فیلم، ادبیات کهن، محیط زیست، مهارت­های زندگی، کارآفرینی، نشریه ­سازی، فرزندپروری و … بوده­ اند که در هر دوره، با نگاهی متفاوت برنامه ­ریزی می ­شود.

۲- مسئولیت و اثرگذاری کتابدار

در این دوره، بیشتر، تجهیز و راه ­اندازی سایرکتابخانه ­ها مورد توجه قرار گرفت. ایجاد شرایطی که تجربه ­های اداره­ ی یک کتابخانه­ ی کودک با مراکز دیگر به اشتراک گذاشته شود. دوره ­های آموزش کتابداری ویژه­ ی کودک با سرفصل­ های مشخص طراحی شد تا علاقه­ مندان با گذراندن این دوره، با تکیه بر شناخت ادبیات کودک، مجموعه ­سازی و سازمان­ دهی کتابخانه، طراحی فعالیت­ های ترویجی و مستندسازی آن، بتوانند یک کتابخانه­ ی کوچک (عمومی یا آموزشگاهی) را اداره کنند.

هم­ چنین آموزش کتابداری به اعضای نوجوان و فعالیت داوطلبانه­ ی آن ­ها در کتابخانه ­ی کودک و نوجوان، طراحی “سبد خواندن در مدارس”، تشکیل کتابخانه ­ی کوچک کلاسی، آموزش امانت، فعالیت­ های ترویجی در مدارس، بازی با کتاب­ها و … در این دوره به شکل پررنگ ­تری اجرا شدند.

۳- کتابخانه نه همچون مکان، بلکه فضایی برای دیدار، گفتگو و هم­فکری

در این دوره، بیشتر بر ساختن فضای تعاملی در کتابخانه تمرکز شده است. راه اندازی اسباب­ بازی­ خانه، اجرای کارگاه های متنوع در حوزه ­ی بازی، مانند برگزاری برنامه ­ای به مناسبت “روز جهانی بازی در کتابخانه ­ها” و توجه به این­که چطور با بازی، فضای غیررسمی و مؤثر برای یادگیری را فراهم کنیم.

طراحی رویدادهایی چون “تبادل کتاب”، “چای می­ نوشیم، کتاب می­ خوانیم” و کارگاه­ هایی مانند “چه می ­بینیم، چگونه نقد می ­کنیم”، “تفکر خلاق”، “قدم­ های کوچک، تاثیرهای بزرگ”، “آیا حواست هست؟”، “تئاتر مشارکتی”، ارتباط بدون خشونت”، “ساخت بازیچه­ های سنتی (لعبت)”، “خانواده، حرف نو”، “ساخت بازی­ های فکری”، “نشریه­ سازی با نوجوان”، “داستان و رمان”، “بیایید باهم بخندیم (بررسی کتاب­های طنز و گفت­وگو با نویسنده طنزپرداز)”، “بیایید باهم خانه آفریقایی بسازیم”،”عصای سفید”، “تور کتاب-موزه”،  …

برگزاری مراسمی با مناسبت ­های نوروز، یلدا، تیرگان، مهرگان، عاشورا، دفاع مقدس، انقلاب، سبزه­ ها، تولد هانس کریستین اندرسن، درختکاری، چهارشنبه سوری، روز جهانی کتاب، و …

برپایی نه دوره “نمایشگاه مادران” با رویکرد خواندن-توانمندسازی. بانوان عضو کتابخانه که در طرح ­های “حلقه مطالعاتی” و “طرح سبدخواندن با خانواده” شرکت کرده­ اند، هر سال این رویداد را برپا می ­کنند. این نمایشگاه به مدت یک هفته و هر سال با موضوع ­هایی چون اقوام، توان ­افزایی، روایت های شنیده نشده، صلح درون، و … همراه با به نمایش گذاشتن کارهای دست این بانوان برگزار شده است. 

“حلقه مطالعاتی” و “سبد خواندن با خانواده” دو طرح اصلی کتابخانه خانواده بوده که افراد پس از عضویت در کتابخانه، این فرصت را داشته ­اند که با شرکت در آن­ ها مسیر و علاقه ­مندی مطالعاتی خود را کشف کنند و بسازند.  

 

در اول دی ­ماه ۱۳۹۹، به پیشنهاد شورای کتاب کودک، خانه کتابدار از نظر حقوقی به طور مستقل فعالیت ­های خود را ادامه می ­دهد.

در این دوره، خانم ­ها استاد نوش ­آفرین انصاری، دکتر مهرناز خراسانچی، ملیحه پیشداد، دکتر لاله خسروی و ندا موحدی پور اعضای شورای مدیریت هستند. این شورا با تکیه بر تجربه ­های گذشته، کمک می ­کند تا خانه ­ی شانزده ساله ­ی نوجوان، فازی جدید را آغاز کند. خانه ­کتابدار در این دوره ­ی کاری، با نگاه “کتابخانه، لابراتوار فرهنگی” و با هدف گسترش تفکر هم ­افزا برای خواندن و ترویج ادبیات کودکان، گام برمی ­دارد.

به همین منظور، کتابخانه­ ی بزرگسال با موضوع ادبیات کودک و رمان، در حال به روزرسانی است تا در خدمت علاقه­ مندان و پژوهشگران حوزه­­ ی ادبیات کودک با تاکید بر رویکردهای ترویج خواندن و ارتباط ادبیات کودک با جامعه باشد. از سوی دیگر، بتواند برنامه­ ها و رویدادهایی را اجرا و حمایت کند که تجربه ­ی خواندن را در حیطه­ های متفاوت به میدان آزمون بیاورد و مسئله بسازد. 

این خانه­ ی سرخ آجری بسیار خوش­ اقبال بوده است که همراهانی صبور چون شما، یاری رسان او بوده ­اند و هم­ چنان با همراهی ­های شما عزیزان می ­تواند این تجربه ­ی نو را پیش ببرد.   

 

اخبار مرتبط

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

در خبرنامه ما عضو شوید :
Loading