معرفى كتاب فلسفه براي كودكان و نوجوانان

معرفى كتاب فلسفه برای کودکان و نوجوانان "چشم‌اندازهای جهانی" ، ویراسته : سعید ناجی، رسنانی هاشم، ترجمه: حمیدرضا محمدی، نشر نی: مقالاتی که بنیانگذاران و پیشگامان برنامه‌ی "فلسفه برای کودکان" در سطح جهان نوشته‌اند، در این کتاب به صورت گفتگو و مصاحبه آماده شده است. 

بخش اول کتاب به خاستگاه این جنبش و بنیان‌های فلسفی و نظری آن می‌پردازد.

بخش دوم کاربردهای تخصصی دیالوگ فلسفی در آموزش فلسفه، اخلاق، فلسفه اخلاق و علوم را بررسی می‌کند.

بخش سوم به موضوعات نظری، مانند اهداف این روش با نظر به جست‌جوی حقیقت و معنا، و بحث درباره رمان‌ها یا داستان‌های کوتاه و ویژگی‌های‌شان می‌پردازد. 

بخش چهارم نحوه ‌ی اجرای این برنامه در سطح جهان را توضیح می‌دهد. و به تفاوت‌های فرهنگ، شیوه‌های حلقه‌ی کندوکاو و ضرورت جرح و تعدیل برنامه به جهت سازگاری با مسائل محلی می‌پردازد. 

بیست و یک مصاحبه شونده‌ی این مجموعه از ۱۲ کشور مختلف در شش قاره دنیا هستند. 

قصه های ترویج

معرفى كتاب جنس دوم

معرفى كتاب جنس دوم

معرفى كتاب “جنس دوم”، نوشته: سیمون دوبووار، ترجمه: قاسم صنعوی، تهران، انتشارات توس ، سال ۱۳۶۰: “زن زاده نمی‌شوند، به صورت زن در می‌آیند. هیچ سرنوشت زیستی، روانی، اقتصادی، سیاسی را که ماده انسانی در دل جامعه برخود می‌گیرد، تثبیت نمی‌کند، مجموع تمدن است که این واسطه نر و اخته را که مونث خوانده می‌شود فراهم می‌آورد. تنها وساطت فردی دیگر می‌تواند به فردی به عنوان دیگری شکل بدهد.

کودک تا وقتی که برای خود وجود دارد نمی‌تواند خود را از نظر جنسی متفاوت احساس کند.”

 برگرفته از مقدمه كتاب: ... “من حتی در میان دوستانم هم خشم‌هایی برانگیختم. یکی از آن‌ها، یک دانشگاهی مترقی، دست از خواندن کتابم برداشت و آن را به آن سوی اتاق پرتاب کرد. کامو با چند عبارت آمیخته به ترشرویی مرا متهم کرد که نر فرانسوی را مسخره کرده‌ام. او، فرد متعلق به آب و هوای مدیترانه‌ای، بارآورنده‌ی غروری اسپانیایی، به زن جز برابری در بی‌تفاوتی را اعطا نمی‌کرد و قطعا آن‌چنان که باید جرج اورول گفته باشد، در میان دو تن، او برابرتر می‌بود. او پیش از آن با روحیه‌ای شاد نزد ما اعتراف کرده بود که خوب نمی‌تواند این فکر را تحمل کند که توسط زنی مورد سنجش و داوری قرار گیرد: زن شیئ مدرک است و مرد، ضمیر و نگاه. او به حرف خودش می‌خندید. اما این نکته واقعیت دارد که تقابل و دو جانبه بودن را نمی‌پذیرفت. او با حرارتی ناگهانی به نتیجه‌گیری پرداخت: “برهانی وجود داشته که شما بایستی آن را پیشاپیش قرار می‌دادید: خود مرد نیز از این‌که در زن یک همراه واقعی نمی‌یابد رنج می‌برد، مرد مشتاق برابری است.” 

او نیز فریادی از ته دل را بر دلایل ترجیح می‌داد: بالاتر از همه، فریادی که به نام مردها سر داده می‌شد. “ 

“مسلما بسیاری از زنان کتاب مرا تایید نکرده‌اند: من باعث زحمت آنها می‌شدم، به آن‌ها اعتراض می‌کردم، عصبانی‌شان می‌کردم، یا سبب ترس‌شان می‌شدم. اما به زن‌های دیگری کمک کرده‌ام، و این را از گواهی‌های متعدد و در درجه اول از دریافت نامه‌هایی می‌دانم که دوازده سال است ادامه دارد. 

آنان در شرح من، علیه تصاویری از خودشان که آنان را برمی‌آشفته، علیه اسطوره‌هایی که آنان را خرد می‌کرده، کمکی یافته‌اند، آنان دریافته‌اند که مشکلات آن‌ها مغضوبیت خاصی نیست بل یک وضع عمومی است؛ این کشف سبب گردیده که آن‌ها از تحقیر کردن خود پرهیز کنند، بعضی‌ها هم از آن نیروی مبارزه را بیرون کشیده‌اند.” …

اخبار مرتبط

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

در خبرنامه ما عضو شوید :
Loading