معرفى كتاب فلسفه براي كودكان و نوجوانان

معرفى كتاب فلسفه برای کودکان و نوجوانان "چشم‌اندازهای جهانی" ، ویراسته : سعید ناجی، رسنانی هاشم، ترجمه: حمیدرضا محمدی، نشر نی: مقالاتی که بنیانگذاران و پیشگامان برنامه‌ی "فلسفه برای کودکان" در سطح جهان نوشته‌اند، در این کتاب به صورت گفتگو و مصاحبه آماده شده است. 

بخش اول کتاب به خاستگاه این جنبش و بنیان‌های فلسفی و نظری آن می‌پردازد.

بخش دوم کاربردهای تخصصی دیالوگ فلسفی در آموزش فلسفه، اخلاق، فلسفه اخلاق و علوم را بررسی می‌کند.

بخش سوم به موضوعات نظری، مانند اهداف این روش با نظر به جست‌جوی حقیقت و معنا، و بحث درباره رمان‌ها یا داستان‌های کوتاه و ویژگی‌های‌شان می‌پردازد. 

بخش چهارم نحوه ‌ی اجرای این برنامه در سطح جهان را توضیح می‌دهد. و به تفاوت‌های فرهنگ، شیوه‌های حلقه‌ی کندوکاو و ضرورت جرح و تعدیل برنامه به جهت سازگاری با مسائل محلی می‌پردازد. 

بیست و یک مصاحبه شونده‌ی این مجموعه از ۱۲ کشور مختلف در شش قاره دنیا هستند. 

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول

دوره های هَمبازی مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول (کارگاه بازی مادر و کودک): اين کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند .شامل بازی های علمی، ریاضی، حرکتی، آمادگی خواندن و نوشتن، تمرکز، کارکردهای اجرایی مغز و بازی های رشدی هستند. بازی هایي شاد که یادگیری های فراوانی برای بچه ها به همراه دارد و آنها را برای رفتن به مدرسه آماده می کند. به علاوه فرصتی است که مامان ها تعداد بسیاری بازی یاد بگیرند که می توانند فرای ساعات کلاسی نیز آگاهانه با بچه ها بازی کنند. این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 5 تا 6 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 24 تیر 1399

زمان : سه شنبه ها _ ساعت 12 تا 12:50

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازی های بپر بپر

دوره های هَمبازی مجازی: بازی های بپر بپر (کارگاه بازی مادر و کودک): این کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند. شامل بازی های حرکتی مختلف هستند و برای تقویت مهارت های ورزشی، حرکتی ظریف و درشت، تمرکز و هوش فضایی بچه ها عالی هستند. به علاوه فرصتی است که مامان ها هم با بچه ها بازی و ورزش کنند.  این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 4 تا 7 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 22 تیر 1399

زمان : يکشنبه ها، ساعت 13 تا 13:30

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

جشن تيرگان ١٣٩٩ مجازى

هر سال جشن تیرگان را در خانه کتابدار باهم جشن می‌گرفتیم.  تصمیم گرفتیم امسال نیز مانند هرسال این جشن را با تغییرات کوچک برپا کنیم. به خانه‌های شما بیاییم و درباره تیرگان بیشتر بدانیم. "فرشته قبادی" عضو شورای کتاب کودک و کمیته ترویج خواندن که تسهیلگر جشن تیرگان بوده‌ است، روایتگر آن است. 

ضمنِ برپایی این جشن برای کودکان این سوال‌ها را با خودمان مرور می‌کنیم: چرا ایرانیان "جشن" را خلق کردند؟ آیا می‌خواستند قانع باشند و با شکرگزاری مشکلات را فراموش کنند؟ آیا می‌خواستند برای مشکلات، با روحیه‌ای تازه راه‌حل پیدا کنند؟ آیا اساسا تسلیم مشکلات بودند یا با آن‌ها می‌جنگیدند؟ آیا ... 

"جشن" امروز چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ ...

قصه های ترویج

داستان اسباب بازي هايي كه بيرون گذاشته مي شوند

داستان اسباب بازي هايي كه بيرون گذاشته مي شوند

سال پیش در یک روز بهاری که هنوز کرونا نیامده بود و حتی نمی‌دانستیم که در راه است، پنجره را باز کردم و چشمم به یک عروسک موطلایی افتاد که روی یک تاب صورتی نشسته بود و به خانه کتابدار زل زده بود. …

✍الهام اسماعیلی

بسم الله

داستان اسباب بازی‌هایی که بیرون گذاشته می‌شوند! 

در پنجره آپارتمان روبروی کتابخانه کودک، دخترکی زندگی می‌کند. گاهی او را می‌دیدم که مشغول بازی در اتاقش یا روی تختخوابش است. چندباری هم برایش دستی تکان داده و به کتابخانه دعوتش کرده بودم، اما نیامد. 

سال پیش در یک روز بهاری که هنوز کرونا نیومده بود و حتی نمی‌دانستیم که در راه است، پنجره را باز کردم و چشمم به یک عروسک موطلایی افتاد که روی یک تاب صورتی نشسته بود و به خانه کتابدار زل زده بود. همان موقع از آن عکس گرفتم. مراجعه‌کننده‌ها که می‌آمدند از دیدن این عروسک تعجب می‌کردند و هر کدام داستانی می‌گفتند. عروسک مدت زیادی بیرون از اتاق دخترک بود، در روزهای گرم تابستان، روزهای خنک و بارانیِ پاییز و روزهای سرد زمستان که کم‌کم زمزمه‌ی آمدن کرونا شروع شده بود. تا زمانی که من مشغول کار بودم، دخترک پنجره را باز نکرد تا از او بپرسم عروسک چه کرده که او را به بیرون انداخته‌ای و چنین تنبیه طولانی برایش درنظر گرفته‌ای. بعد هم که درگیر کرونا و قرنطیه شدیم، دیگر حواسم به عروسک نبود. 

بهار امسال که آمدم، عروسک نبود. شاید عروسک مورد عفو قرار گرفته و به داخل خانه برگشته بود. شاید هم بر اساس اتفاقی از بین رفته بود! که البته امیدوارم دومی نباشد. من هم ماجرای عروسک لبه پنجره را فراموش کردم تا همین چند روز پیش که دیدم دوباره لب پنجره تعدادی اسباب بازی چیده شده و از خانه اخراج شدند. به این هم فکر می‌کنم چرا ذهنم به سمت تنبیه می‌رود؟ شاید خروج از محیط امن خانه و طرد شدن از خانواده برایم حکم تنبیه را داشته است. این ظاهر ماجرا است که من می‌بینم، شاید این خروج از خانه یک جایزه باشد برای اسباب بازی‌های قدیمی که دخترک خواسته و با خودش فکر کرده که: «خیلی وقته شما اسباب بازی‌های عزیز در قرنطینه هستید، سری هم به بیرون بزنید و از هوای آلوده تهران لذت ببرید.»

امروز صبح که آمدم اسباب بازی‌ها نبود!  خیلی زود به خانه برگشتند، دخترک تحمل دوری نداشت.

 

اخبار مرتبط

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

در خبرنامه ما عضو شوید :
Loading