کارگاه مادر و کودک مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول
دوره های هَمبازی مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول (کارگاه بازی مادر و کودک): اين کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند .شامل بازی های علمی، ریاضی، حرکتی، آمادگی خواندن و نوشتن، تمرکز، کارکردهای اجرایی مغز و بازی های رشدی هستند. بازی هایي شاد که یادگیری های فراوانی برای بچه ها به همراه دارد و آنها را برای رفتن به مدرسه آماده می کند. به علاوه فرصتی است که مامان ها تعداد بسیاری بازی یاد بگیرند که می توانند فرای ساعات کلاسی نیز آگاهانه با بچه ها بازی کنند. این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.
کودکان 5 تا 6 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.
آغاز دوره : 24 تیر 1399
زمان : سه شنبه ها _ ساعت 12 تا 12:50
اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.
تلفن ثبت نام : 02166962904
ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤
کارگاه مادر و کودک مجازی: بازی های بپر بپر
دوره های هَمبازی مجازی: بازی های بپر بپر (کارگاه بازی مادر و کودک): این کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند. شامل بازی های حرکتی مختلف هستند و برای تقویت مهارت های ورزشی، حرکتی ظریف و درشت، تمرکز و هوش فضایی بچه ها عالی هستند. به علاوه فرصتی است که مامان ها هم با بچه ها بازی و ورزش کنند. این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.
کودکان 4 تا 7 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.
آغاز دوره : 22 تیر 1399
زمان : يکشنبه ها، ساعت 13 تا 13:30
اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.
تلفن ثبت نام : 02166962904
ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤
جشن تيرگان ١٣٩٩ مجازى
هر سال جشن تیرگان را در خانه کتابدار باهم جشن میگرفتیم. تصمیم گرفتیم امسال نیز مانند هرسال این جشن را با تغییرات کوچک برپا کنیم. به خانههای شما بیاییم و درباره تیرگان بیشتر بدانیم. "فرشته قبادی" عضو شورای کتاب کودک و کمیته ترویج خواندن که تسهیلگر جشن تیرگان بوده است، روایتگر آن است.
ضمنِ برپایی این جشن برای کودکان این سوالها را با خودمان مرور میکنیم: چرا ایرانیان "جشن" را خلق کردند؟ آیا میخواستند قانع باشند و با شکرگزاری مشکلات را فراموش کنند؟ آیا میخواستند برای مشکلات، با روحیهای تازه راهحل پیدا کنند؟ آیا اساسا تسلیم مشکلات بودند یا با آنها میجنگیدند؟ آیا ...
"جشن" امروز چه معنایی میتواند داشته باشد؟ ...
قصه های ترویج
طرح بامداد نامزد جشنواره تقدير از مروجان…
طرح”بامداد کتابخانهها و ترویج خواندن” در میان نامزدهای نهایی ششمین جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی قرار گرفت. هیات داوران ششمین جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی، اسامی نامزدهای راه یافته به مرحله نهایی این جشنواره را اعلام کرد. بر اساس این اعلام،”طرح بامداد کتابخانهها و ترویج خواندن” عنوان نخست این جشنواره در بخش گروهها و نهادها را به دست آورد.
جشنواره تقدیر از مروجان کتاب خوانی، همهساله با همت دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد برگزار میشود.اختتامیه این جشنواره روز شنبه،۲۵ آبان ماه ۱۳۹۸ و همزمان با بیست و هفتمین دوره هفته کتاب،از ساعت ۱۴ الی ۱۶ در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار خواهد شد. لازم به یادآوری است که شورای کتاب کودک پیش از این، طرح بامداد کتابخانهها را به عنوان نامزد ایرانی جایزه ترویج خواندن آساهی ۲۰۱۹، به دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان IBBY معرفي كرده است.
نگاهی گذرا به تاریخچه و فعالیتهای طرح”بامداد کتابخانهها و ترویج خواندن”
✍?داستان بيش از سه دهه تلاش
پرواز نوجوانی در ۱۳۷۵، پدر را بر آن داشت تا با برپایی کتابخانه در مناطق محروم یاد و خاطره فرزند را زنده نگه دارد.طرح بامداد به هزینه پدر و به همت شورای کتاب کودک با تجهیز۲۰ کتابخانهی آموزشگاهی در مدارس جنوب تهران و چند کتابخانهی بیمارستانی، از جمله بیمارستان قلب شهید رجایی به اجرا در آمد. این حرکت فرهنگی، سرآغاز تعهدی شد که این طرح با قراردادن کتاب در دستان کودکان محروم، سبز بمانده و تداوم یابد.
طی سالهای ۷۶ تا ۷۹، اندیشه بامداد کتابخانهها،با همکاری در نهادهایی چون کانون اصلاح و تربیت، انجمن حمایت از حقوق کودک و ديگر فکرهای اجرایی، قوام یافت و بالید. از آن پس فعالیتهای انجام شده در این طرح را در چند دوره تاریخی میتوان صورت بندی کرد:
➖دوره اول فعالیت بامداد کتابخانه ها،۱۳۸۰-۱۳۸۳(طرح تجهیز و راهاندازی کتابخانههای ثابت و سیار بامداد): با همکاری اعضای شورای کتاب کودک و برنامهی موسسه تحقیقاتی رشدیه یعنی ابتکار گردآوری کتابهای بدون استفاده از منازل، ۳۹ کتابخانه راهاندازی و ۹۷۱۳ جلد کتاب به کتابخانهها فرستاده شد. در کتابخانههایی که از این دوره تحت پوشش طرح بامداد هستند، علاوه بر ارسال کتاب، فعالیت های ترویجى در آنها انجام مى شود.
➖دوره دوم فعالیت بامداد كتابخانه ها،۱۳۸۳-۱۳۸۵: در این دوره زمانی پروژه تجهیز کتابخانههای آموزشگاهی بم، پس از وقوع زلزله در شورای کتاب کودک از اولویت برخوردار است.طرح بامداد کتابخانه ها همراه با دیگر اعضای شورای کتاب کودک در تجهیز ۶۰ کتابخانه آموزشگاهی و آموزش کتابداران کوشش میکند.این پروژه با همکاری شورای کتاب کودک و وزارت آموزش و پرورش و یونیسف به انجام می رسد.
➖دوره سوم فعالیت بامداد کتابخانه ها ۱۳۸۵-۱۳۹۲: توسعه کتابخانههای کوچک در مناطق محروم، از سال ۱۳۸۵ هم زمان با طرح توسعه بامداد کتابخانهها با موافقت هیات مدیره شورای کتاب کودک، پیگیرانه دنبال میشود و تا سال ۱۳۸۸،سی کتابخانه را تحت پوشش خود قرار میدهد.در این مرحله طرح بامداد کتابخانه ها سعی دارد ارتباط مستمر خود را با کتابخانهها حفظ کند.این مجموعه طیفی از کتابخانههای آموزشگاهی، بخش کودک و نوجوان کتابخانه های عمومی، کتابخانه های سیار، کتابخانه های خانگی و کتابخانههای برخی از سازمانها و تشکلهای مردمنهاد را در برمیگیرد. تعداد آثار ارسال شده در این دوره ۹۸۱۸ جلد کتاب است.
➖دوره چهارم فعالیت بامداد کتابخانهها از ۱۳۹۳-۱۳۹۶(انتقال طرح بامداد از شورای کتاب کودک به خانه کتابدار کودک و نوجوان و ترویج خواندن): در این دوره کتابخانههای قدیمی همچنان به فعالیت خود ادامه میدهند و کتابخانههای جدیدی راهاندازی میشوند.اينك بامداد كتابخانه ها،بامدادى بى انتهاست و داستان اين تلاش همچنان ادامه دارد.
نظرات شما