معرفى كتاب فلسفه براي كودكان و نوجوانان

معرفى كتاب فلسفه برای کودکان و نوجوانان "چشم‌اندازهای جهانی" ، ویراسته : سعید ناجی، رسنانی هاشم، ترجمه: حمیدرضا محمدی، نشر نی: مقالاتی که بنیانگذاران و پیشگامان برنامه‌ی "فلسفه برای کودکان" در سطح جهان نوشته‌اند، در این کتاب به صورت گفتگو و مصاحبه آماده شده است. 

بخش اول کتاب به خاستگاه این جنبش و بنیان‌های فلسفی و نظری آن می‌پردازد.

بخش دوم کاربردهای تخصصی دیالوگ فلسفی در آموزش فلسفه، اخلاق، فلسفه اخلاق و علوم را بررسی می‌کند.

بخش سوم به موضوعات نظری، مانند اهداف این روش با نظر به جست‌جوی حقیقت و معنا، و بحث درباره رمان‌ها یا داستان‌های کوتاه و ویژگی‌های‌شان می‌پردازد. 

بخش چهارم نحوه ‌ی اجرای این برنامه در سطح جهان را توضیح می‌دهد. و به تفاوت‌های فرهنگ، شیوه‌های حلقه‌ی کندوکاو و ضرورت جرح و تعدیل برنامه به جهت سازگاری با مسائل محلی می‌پردازد. 

بیست و یک مصاحبه شونده‌ی این مجموعه از ۱۲ کشور مختلف در شش قاره دنیا هستند. 

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول

دوره های هَمبازی مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول (کارگاه بازی مادر و کودک): اين کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند .شامل بازی های علمی، ریاضی، حرکتی، آمادگی خواندن و نوشتن، تمرکز، کارکردهای اجرایی مغز و بازی های رشدی هستند. بازی هایي شاد که یادگیری های فراوانی برای بچه ها به همراه دارد و آنها را برای رفتن به مدرسه آماده می کند. به علاوه فرصتی است که مامان ها تعداد بسیاری بازی یاد بگیرند که می توانند فرای ساعات کلاسی نیز آگاهانه با بچه ها بازی کنند. این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 5 تا 6 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 24 تیر 1399

زمان : سه شنبه ها _ ساعت 12 تا 12:50

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازی های بپر بپر

دوره های هَمبازی مجازی: بازی های بپر بپر (کارگاه بازی مادر و کودک): این کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند. شامل بازی های حرکتی مختلف هستند و برای تقویت مهارت های ورزشی، حرکتی ظریف و درشت، تمرکز و هوش فضایی بچه ها عالی هستند. به علاوه فرصتی است که مامان ها هم با بچه ها بازی و ورزش کنند.  این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 4 تا 7 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 22 تیر 1399

زمان : يکشنبه ها، ساعت 13 تا 13:30

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

جشن تيرگان ١٣٩٩ مجازى

هر سال جشن تیرگان را در خانه کتابدار باهم جشن می‌گرفتیم.  تصمیم گرفتیم امسال نیز مانند هرسال این جشن را با تغییرات کوچک برپا کنیم. به خانه‌های شما بیاییم و درباره تیرگان بیشتر بدانیم. "فرشته قبادی" عضو شورای کتاب کودک و کمیته ترویج خواندن که تسهیلگر جشن تیرگان بوده‌ است، روایتگر آن است. 

ضمنِ برپایی این جشن برای کودکان این سوال‌ها را با خودمان مرور می‌کنیم: چرا ایرانیان "جشن" را خلق کردند؟ آیا می‌خواستند قانع باشند و با شکرگزاری مشکلات را فراموش کنند؟ آیا می‌خواستند برای مشکلات، با روحیه‌ای تازه راه‌حل پیدا کنند؟ آیا اساسا تسلیم مشکلات بودند یا با آن‌ها می‌جنگیدند؟ آیا ... 

"جشن" امروز چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ ...

قصه های ترویج

معرفى كتاب اصول زيست پايدار

معرفى كتاب اصول زيست پايدار

معرفى کتاب “اصول زیست پایدار، چشم‌اندازی نوین برای سلامت، شادکامی و خوشبختی، تحول در سبک زندگی”، نوشته: ریچارد جورین، ترجمه: ماه ‌فرید منصوریان، ناهید صفایی، گروه زيست پايدار مانا: “من صادقانه معتقدم … که موسسات بانکی به مراتب خطرناک‌تر از ارتش‌های منظم هستند” توماس جفرسون.
تعاونی زیست پایدار مانا، از جمله‌ گروه‌هایی است که از سال ۱۳۸۹ در خانه کتابدار نشست‌ها و جلساتی را برگزار کرده است. این گروه تمایل به ایجاد فضای ارتباطی جدید و پویا دارد. و در تلاش است تا تغییراتی کوچک در سبک‌ زندگی‌های امروز به وجود آورد. این تغییرات را در فعالیت‌هایی که دست به کار آن شده است، تجربه می‌کند. گروهی که برای انجام فعالیت‌ها و ایده‌های پیشنهادی چالش می‌کند و هر چالش را فضای جدیدی برای زیست تلقی می‌کند. مانند گردبادی که فضای پر و خالی می‌سازد و با شدت حرکتش، نقاط تنفس یا خفگی جدید تولید می‌کند. …

یکی از فعالیت‌های این گروه ترجمه و تدوین محتوای مرتبط با زیست پایدار است. چه نقدی به سبک زندگی دارد، چگونه مساله می‌سازد، با چه رویکردی می‌خواهد دنبال مساله‌ها باشد، و …

جلد اول شامل ۶ فصل است

اول: به سوی راه نوین زیست

دوم: گرایش‌های اجتماعی و فرهنگی

سوم: استاندارد زیست در برابر کیفیت زندگی

چهارم: تفکر سیستم‌نگرانه و پایدار محور

پنجم: اقتصاد، رفاه و پایداری

ششم: انتخاب سبک زندگی سالم و پایدار

فصل چهارم : تفکر نظام‌مند و پایدار

بخش تفکر نقادانه

تغییرات مثبت در جهت پایداری زمانی شروع می‌شوند که مردم روش تفکرشان را تغییر دهند. پایداری صرفا به معنای حفظ کره زمین نیست، بلکه هدف آن حفظ مردم است. ‌ره زمین خود را با هرچه مردم بر سرش آورتد سازکار خواهد کرد، اما اطمینانی نیست که مردم بتوانند خودشان را با محیط سازگار کنند. 

مردم تجمل و راحتی را در زندگی دوست دارند، بنابراین منطقی است روشی را برگزینند که ضمن آنکه پایدار باشد، سطح مناسبی از راحتی و تجمل را نیز تامین کند.

در مدل ۳p (مردم، سیاره، سود) اسباب و وسایل زندگی که به مردم احساس راحتی می‌دهند مورد تایید و تاکید است، اما به عنوان بخشی از یک سیستم متعادل و نه به مثابه جزء اصلی. مدل ۳p نشان می‌دهد که همه تصمیم‌گیری‌ها معطوف به آن است ‌که چگونه می‌توان هر سه جنبه را باهم در نظر گرفت. در مدل مذکور، پرسش محوری این است: آیا این تصمیم برای مردم، سیستم کره زمین، و برای کسب و کار خوب است؟ 

مردم برای ایجاد تغییر، باید هرچه را در ذهن دارند به چالش بکشند. آنها باید در برابر هرچه در ذهن دارند این پرسش را مطرح کنند که آیا با مدل ۳p هم خوانی دارد یا خیر. برای مثال، اگر می‌خواهید لباسی بخرید، با مدل ۳p بررسی کنید که آیا این لباس با شیوه‌ی پایدار تهیه شده است یا خیر . آیا شیوه‌های کشاورزی که برای تولید الیاف این پارچه به کار رفته، پایدار بوده است؟ آیا کسانی که پارچه و لباس را تهیه کرده‌اند، حقوقی عادلانه با حدقل شرایط مناسب کاری داشته‌اند؟ آیا تولیدکننده و فروشنده توانسته‌اند سود مناسبی دریافت کنند به‌گونه ای که به کره زمین و مردم آسیب نرسد؟ 

آیا هر سه عامل – یعنی مردم، سیاره، سود – در نظر گرفته شده‌اند یا فقط دو یا یکی از آنها؟ 

اخبار مرتبط

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

در خبرنامه ما عضو شوید :
Loading