معرفى كتاب فلسفه براي كودكان و نوجوانان

معرفى كتاب فلسفه برای کودکان و نوجوانان "چشم‌اندازهای جهانی" ، ویراسته : سعید ناجی، رسنانی هاشم، ترجمه: حمیدرضا محمدی، نشر نی: مقالاتی که بنیانگذاران و پیشگامان برنامه‌ی "فلسفه برای کودکان" در سطح جهان نوشته‌اند، در این کتاب به صورت گفتگو و مصاحبه آماده شده است. 

بخش اول کتاب به خاستگاه این جنبش و بنیان‌های فلسفی و نظری آن می‌پردازد.

بخش دوم کاربردهای تخصصی دیالوگ فلسفی در آموزش فلسفه، اخلاق، فلسفه اخلاق و علوم را بررسی می‌کند.

بخش سوم به موضوعات نظری، مانند اهداف این روش با نظر به جست‌جوی حقیقت و معنا، و بحث درباره رمان‌ها یا داستان‌های کوتاه و ویژگی‌های‌شان می‌پردازد. 

بخش چهارم نحوه ‌ی اجرای این برنامه در سطح جهان را توضیح می‌دهد. و به تفاوت‌های فرهنگ، شیوه‌های حلقه‌ی کندوکاو و ضرورت جرح و تعدیل برنامه به جهت سازگاری با مسائل محلی می‌پردازد. 

بیست و یک مصاحبه شونده‌ی این مجموعه از ۱۲ کشور مختلف در شش قاره دنیا هستند. 

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول

دوره های هَمبازی مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول (کارگاه بازی مادر و کودک): اين کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند .شامل بازی های علمی، ریاضی، حرکتی، آمادگی خواندن و نوشتن، تمرکز، کارکردهای اجرایی مغز و بازی های رشدی هستند. بازی هایي شاد که یادگیری های فراوانی برای بچه ها به همراه دارد و آنها را برای رفتن به مدرسه آماده می کند. به علاوه فرصتی است که مامان ها تعداد بسیاری بازی یاد بگیرند که می توانند فرای ساعات کلاسی نیز آگاهانه با بچه ها بازی کنند. این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 5 تا 6 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 24 تیر 1399

زمان : سه شنبه ها _ ساعت 12 تا 12:50

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازی های بپر بپر

دوره های هَمبازی مجازی: بازی های بپر بپر (کارگاه بازی مادر و کودک): این کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند. شامل بازی های حرکتی مختلف هستند و برای تقویت مهارت های ورزشی، حرکتی ظریف و درشت، تمرکز و هوش فضایی بچه ها عالی هستند. به علاوه فرصتی است که مامان ها هم با بچه ها بازی و ورزش کنند.  این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 4 تا 7 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 22 تیر 1399

زمان : يکشنبه ها، ساعت 13 تا 13:30

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

جشن تيرگان ١٣٩٩ مجازى

هر سال جشن تیرگان را در خانه کتابدار باهم جشن می‌گرفتیم.  تصمیم گرفتیم امسال نیز مانند هرسال این جشن را با تغییرات کوچک برپا کنیم. به خانه‌های شما بیاییم و درباره تیرگان بیشتر بدانیم. "فرشته قبادی" عضو شورای کتاب کودک و کمیته ترویج خواندن که تسهیلگر جشن تیرگان بوده‌ است، روایتگر آن است. 

ضمنِ برپایی این جشن برای کودکان این سوال‌ها را با خودمان مرور می‌کنیم: چرا ایرانیان "جشن" را خلق کردند؟ آیا می‌خواستند قانع باشند و با شکرگزاری مشکلات را فراموش کنند؟ آیا می‌خواستند برای مشکلات، با روحیه‌ای تازه راه‌حل پیدا کنند؟ آیا اساسا تسلیم مشکلات بودند یا با آن‌ها می‌جنگیدند؟ آیا ... 

"جشن" امروز چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ ...

قصه های ترویج

کارگاه ۵ ساله شاهنامه خوانی

کارگاه ۵ ساله شاهنامه خوانی

گزارش کارگاه ۵ ساله شاهنامه خوانی: در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۲، گروهی از اعضای کتابخانه خانواده خانه کتابدار، با تسهیل گری خانم ناهید خامدا دور هم جمع شدند تا هفته ای یک جلسه شاهنامه بخوانند. در ابتدا خواندن ابیات و معنی و شرح آنها به عهده خانم خامدا بود. به تدریج اعضای گروه فقط ابیات را میخواندند و سپس به این توانایی رسیدند که شرح و معنی را نیز با نظارت خانم خامدا خودشان انجام دهند. این دوستان با صبوری و علاقه مندی پس از ۵ سال توانستند شاهنامه را از ابتدا تا انتها بخوانند و معنی کنند و در موردش حرف بزنند. در زیر نوشته هایی از بعضی از شرکت کنندگان در کلاس شاهنامه را میخوانیم که به چگونگی حضور خود در این جلسات اشاره کرده اند و گفته اند که شاهنامه در زندگی آنها چه تأثیری داشته است.

به نام یزدان پاک

وقتی حدودا یک سال و نیم پیش دوستم مرا به کلاس شاهنامه خوانی دعوت کرد هیچ ذهنیتی از این کلاس و دورهمی نداشتم. ابتدا میخواستم برای فرار از افکار غم زده ی یک زن خانه دار به این جمع دوستانه شاهنامه خوانی بپیوندم اما بعد از یک جلسه، تمام خاطرات کودکی ام تازه شد، یاد پدرم افتادم که با چند کلاس سواد در قدیم برایمان شاهنامه میخواند و با صدای بلند به شیوه ی زورخانه ای می گفت: چنین گفت رستم به اسفندیار … اما آن روزگاران هیچ شناختی بر این پهلوانان نداشتم و بعد هم ازدواج و بچه دار شدن مانع مطالعه آزاد شد. اما دوره شاهنامه خوانی کمک کرد اول از همه با دوستانی شاد و آگاه و با دانش آشنا شوم. بعد هم روخوانی صحیح شاهنامه را آموختم و با معنی کردن داستان های آن درس های جالب زندگی آموختم و فهمیدم شاهنامه به دلیل عبرت آموزی یک کتاب کامل ادبی و تاریخی و افسانه است. هر جلسه هر کدام از افراد کلاس یک صفحه از شاهنامه را خواندیم به کمک آموزگار با حوصله خود به معانی و داستان های شاهنامه شناخت کامل پيدا کردیم و شاهنامه به پایان رسید. اما جمع دوستانه ما از هم پراكنده نشد و می خواهیم ادبیات غنی ایران را مرور کنیم.

مهري كمندي

بنام خداوند جان و خرد
کزین برتر اندیشه برنگذرد

من سال ها بود، دوست داشتم بتوانم شاهنامه را بخوانم و معنی ابیات آن را بفهمم، اما برایم بسیار دشوار بود. تا اینکه توسط یک دوست بسیار عزیز (که در عین حال همسایه ما بود) با کلاس شاهنامه خوانی و خانه کتابدار آشنا شدم. روز اول که به این کلاس آمدم، هم محیط و هم کتاب برایم غریبه بود. وقتی استاد از من خواستند شروع کنم تمام بدنم شروع به لرزش کرد. اما با تشویق استاد شروع به خواندن کردم و کم کم در جلسات بعد راحت تر و روان تر می خواندم. بعد از مدتی شروع به بلندخوانی در منزل برای همسر و فرزندانم کردم و به نوعی آنها هم به شاهنامه علاقه مند شدند. غیر از این قبلا در هر جمعی که می رفتم خیلی راحت نمی توانستم صحبت کنم. اما آشنایی با شاهنامه و حکیم طوس باعث شد که راحت تر در جمع وارد گفت و گو شوم. افزون بر این صاحب دوستان بسیار خوب و مهربانی شدم. کتاب شاهنامه در سده های سوم تا پنجم هجری به نگارش درامد این کتاب محصول بی نظیری از فرهنگ و ادب ایرانی و تاریخ چند قرن زندگی سلاطین و مردم ایران هست و با آن می شود با اشتباهات، نقاط قوت و ضعف مردم و پادشاهان دوران مختلف آشنا شد. در این کتاب میخوانیم که ایرانیان همیشه یکتاپرست بودند و قبل از حمله اعراب به ایران گذشته پرافتخاری داشتند. حتی در قسمت های مختلف میتوان درس زندگی گرفت.
ای کاش قبل از ازدواج با این کتاب پر معنا و محتوا آشنا میشدم.

با تشکر از خانه کتابدار و خانم خامدای عزیز

حوریه متمنی

به نام آنکه به من از من در من نزدیکتر است

سال ها بود که میل آن داشتم سروده نغز و شگفت آفرین دهقان طوس را بخوانم اما هر بار بنا به دلایلی توفیق حاصل نمی شد و فقط جسته گریخته مطالعه و بررسی های جزیی در این زمینه صورت می گرفت تا آنكه دعوت بی تکلف و صمیمی این مهربانان سبب شد که مدت ۲ سال یار و همنشین محفل های یکشنبه این عزیزان دل شده و از معرفت و دانش آنها خوشه چینی کنم. و اما درباره شاهنامه و فردوسی که هر چه بخوانی باز حدیث تازه و نامکرر است. شاهنامه تاریخ کهن ایران و ایرانی است تا همگان بدانند که ایران قبل از اسلام هم فرهنگ داشته، آن هم فرهنگ غنی از ادب و تاریخ. اسطوره هایی نه همانند اسطوره های یونانی که صحنه زندگی مردمان را صحنه کامجویی های خویش قرار داده و سرنوشت بشر را رقم می زدند. بلکه اسطوره هایی که با گذشت و همدلی و راستی و به دور از پلشتی در کشاکش روزگار و با وجود هجوم اقوام دیگر هر بار همچون ققنوس سر از آتش برآورده و هر بار بالنده تر از قبل خود را نموده است. ایرانیان هماره و همیشه نه تنها به وحدانیت آفریدگار كه به آن جهان معنا اعتقاد داشته اند؛ چه اگر آن نبود سِر نی مولانا و سیر مرغان عطار و ناپدید گشتن کیخسرو و…معنا نداشت. آنان برای ما تاریخی بس پر شور و پند آموز به یادگار گذاشتند امید که ما هم از آموزه های آنان ره توشه ای در باب خودشناسی، خدا شناسی، سیاست، مدیریت فردی ، جمعی و ملی بیابیم چنانکه نظریه پردازان غرب از متون مقدس و کهن خود – که قدمتشان به مراتب کمتر از متون ماست- ارائه داده اند.

زهرا شاهی

به نام خداوند جان و خرد

همیشه دوست داشتم با ادبیات کهن پارسی آشنا شوم. اما هیچ گاه از خواندن متون کهن چیزی دستگیرم نمی شد، پس از خواندن آنها خسته می شدم و کنارشان می گذاشتم. تا اینکه پنج سال پیش، در پارک لاله، یک از دوستانم به من پیشنهاد شرکت در کلاس شاهنامه خوانی را داد؛ با ذوق و شوق بسیار در کلاس شاهنامه خوانی، در جمع گرم و صمیمی خانه کتابدار، شرکت کردم. جلسه اول به سختی به خودم جرات دادم تا چند بیت از شاهنامه را در کلاس با صدای بلند بخوانم؛ از اشتباه خواندن در جمع خجالت می کشیدم. اما همچنان با جلسات کلاس پیش رفتم و کم کم نه تنها اعتماد به نفس خواندن شاهنامه را در جمع پیدا کردم، بلکه حالا بسیار از خواندن آن با صدای بلند لذت می بردم و در کلاس لحظه شماری می کردم تا نوبت به من برسد. حالا که به لطف آموزه های خانم خامدا به شناخت خوبی از شاهنامه رسیدم، می بینم شاهنامه با آنکه در قرن چهارم خورشیدی نگاشته شده است، به خواننده قرن چهارده خورشیدی (امروز) نیز درس درست زندگی کردن را مي آموزد. ای کاش در دوران جوانی در چنین کلاسی شرکت می کردم و زودتر به درک شاهنامه می رسیدم و زودتر آن را در زندگی ام به کار می گرفتم.
سپاس از توجه و زمانی که به این کار اختصاص می دهید.
ارادتمند
فریده پویان

اخبار مرتبط

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

در خبرنامه ما عضو شوید :
Loading