معرفى كتاب فلسفه براي كودكان و نوجوانان

معرفى كتاب فلسفه برای کودکان و نوجوانان "چشم‌اندازهای جهانی" ، ویراسته : سعید ناجی، رسنانی هاشم، ترجمه: حمیدرضا محمدی، نشر نی: مقالاتی که بنیانگذاران و پیشگامان برنامه‌ی "فلسفه برای کودکان" در سطح جهان نوشته‌اند، در این کتاب به صورت گفتگو و مصاحبه آماده شده است. 

بخش اول کتاب به خاستگاه این جنبش و بنیان‌های فلسفی و نظری آن می‌پردازد.

بخش دوم کاربردهای تخصصی دیالوگ فلسفی در آموزش فلسفه، اخلاق، فلسفه اخلاق و علوم را بررسی می‌کند.

بخش سوم به موضوعات نظری، مانند اهداف این روش با نظر به جست‌جوی حقیقت و معنا، و بحث درباره رمان‌ها یا داستان‌های کوتاه و ویژگی‌های‌شان می‌پردازد. 

بخش چهارم نحوه ‌ی اجرای این برنامه در سطح جهان را توضیح می‌دهد. و به تفاوت‌های فرهنگ، شیوه‌های حلقه‌ی کندوکاو و ضرورت جرح و تعدیل برنامه به جهت سازگاری با مسائل محلی می‌پردازد. 

بیست و یک مصاحبه شونده‌ی این مجموعه از ۱۲ کشور مختلف در شش قاره دنیا هستند. 

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول

دوره های هَمبازی مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول (کارگاه بازی مادر و کودک): اين کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند .شامل بازی های علمی، ریاضی، حرکتی، آمادگی خواندن و نوشتن، تمرکز، کارکردهای اجرایی مغز و بازی های رشدی هستند. بازی هایي شاد که یادگیری های فراوانی برای بچه ها به همراه دارد و آنها را برای رفتن به مدرسه آماده می کند. به علاوه فرصتی است که مامان ها تعداد بسیاری بازی یاد بگیرند که می توانند فرای ساعات کلاسی نیز آگاهانه با بچه ها بازی کنند. این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 5 تا 6 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 24 تیر 1399

زمان : سه شنبه ها _ ساعت 12 تا 12:50

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازی های بپر بپر

دوره های هَمبازی مجازی: بازی های بپر بپر (کارگاه بازی مادر و کودک): این کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند. شامل بازی های حرکتی مختلف هستند و برای تقویت مهارت های ورزشی، حرکتی ظریف و درشت، تمرکز و هوش فضایی بچه ها عالی هستند. به علاوه فرصتی است که مامان ها هم با بچه ها بازی و ورزش کنند.  این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 4 تا 7 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 22 تیر 1399

زمان : يکشنبه ها، ساعت 13 تا 13:30

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

جشن تيرگان ١٣٩٩ مجازى

هر سال جشن تیرگان را در خانه کتابدار باهم جشن می‌گرفتیم.  تصمیم گرفتیم امسال نیز مانند هرسال این جشن را با تغییرات کوچک برپا کنیم. به خانه‌های شما بیاییم و درباره تیرگان بیشتر بدانیم. "فرشته قبادی" عضو شورای کتاب کودک و کمیته ترویج خواندن که تسهیلگر جشن تیرگان بوده‌ است، روایتگر آن است. 

ضمنِ برپایی این جشن برای کودکان این سوال‌ها را با خودمان مرور می‌کنیم: چرا ایرانیان "جشن" را خلق کردند؟ آیا می‌خواستند قانع باشند و با شکرگزاری مشکلات را فراموش کنند؟ آیا می‌خواستند برای مشکلات، با روحیه‌ای تازه راه‌حل پیدا کنند؟ آیا اساسا تسلیم مشکلات بودند یا با آن‌ها می‌جنگیدند؟ آیا ... 

"جشن" امروز چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ ...

قصه های ترویج

معرفى كتاب جنس دوم

معرفى كتاب جنس دوم

معرفى كتاب “جنس دوم”، نوشته: سیمون دوبووار، ترجمه: قاسم صنعوی، تهران، انتشارات توس ، سال ۱۳۶۰: “زن زاده نمی‌شوند، به صورت زن در می‌آیند. هیچ سرنوشت زیستی، روانی، اقتصادی، سیاسی را که ماده انسانی در دل جامعه برخود می‌گیرد، تثبیت نمی‌کند، مجموع تمدن است که این واسطه نر و اخته را که مونث خوانده می‌شود فراهم می‌آورد. تنها وساطت فردی دیگر می‌تواند به فردی به عنوان دیگری شکل بدهد.

کودک تا وقتی که برای خود وجود دارد نمی‌تواند خود را از نظر جنسی متفاوت احساس کند.”

 برگرفته از مقدمه كتاب: ... “من حتی در میان دوستانم هم خشم‌هایی برانگیختم. یکی از آن‌ها، یک دانشگاهی مترقی، دست از خواندن کتابم برداشت و آن را به آن سوی اتاق پرتاب کرد. کامو با چند عبارت آمیخته به ترشرویی مرا متهم کرد که نر فرانسوی را مسخره کرده‌ام. او، فرد متعلق به آب و هوای مدیترانه‌ای، بارآورنده‌ی غروری اسپانیایی، به زن جز برابری در بی‌تفاوتی را اعطا نمی‌کرد و قطعا آن‌چنان که باید جرج اورول گفته باشد، در میان دو تن، او برابرتر می‌بود. او پیش از آن با روحیه‌ای شاد نزد ما اعتراف کرده بود که خوب نمی‌تواند این فکر را تحمل کند که توسط زنی مورد سنجش و داوری قرار گیرد: زن شیئ مدرک است و مرد، ضمیر و نگاه. او به حرف خودش می‌خندید. اما این نکته واقعیت دارد که تقابل و دو جانبه بودن را نمی‌پذیرفت. او با حرارتی ناگهانی به نتیجه‌گیری پرداخت: “برهانی وجود داشته که شما بایستی آن را پیشاپیش قرار می‌دادید: خود مرد نیز از این‌که در زن یک همراه واقعی نمی‌یابد رنج می‌برد، مرد مشتاق برابری است.” 

او نیز فریادی از ته دل را بر دلایل ترجیح می‌داد: بالاتر از همه، فریادی که به نام مردها سر داده می‌شد. “ 

“مسلما بسیاری از زنان کتاب مرا تایید نکرده‌اند: من باعث زحمت آنها می‌شدم، به آن‌ها اعتراض می‌کردم، عصبانی‌شان می‌کردم، یا سبب ترس‌شان می‌شدم. اما به زن‌های دیگری کمک کرده‌ام، و این را از گواهی‌های متعدد و در درجه اول از دریافت نامه‌هایی می‌دانم که دوازده سال است ادامه دارد. 

آنان در شرح من، علیه تصاویری از خودشان که آنان را برمی‌آشفته، علیه اسطوره‌هایی که آنان را خرد می‌کرده، کمکی یافته‌اند، آنان دریافته‌اند که مشکلات آن‌ها مغضوبیت خاصی نیست بل یک وضع عمومی است؛ این کشف سبب گردیده که آن‌ها از تحقیر کردن خود پرهیز کنند، بعضی‌ها هم از آن نیروی مبارزه را بیرون کشیده‌اند.” …

اخبار مرتبط

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

در خبرنامه ما عضو شوید :
Loading