معرفى كتاب فلسفه براي كودكان و نوجوانان

معرفى كتاب فلسفه برای کودکان و نوجوانان "چشم‌اندازهای جهانی" ، ویراسته : سعید ناجی، رسنانی هاشم، ترجمه: حمیدرضا محمدی، نشر نی: مقالاتی که بنیانگذاران و پیشگامان برنامه‌ی "فلسفه برای کودکان" در سطح جهان نوشته‌اند، در این کتاب به صورت گفتگو و مصاحبه آماده شده است. 

بخش اول کتاب به خاستگاه این جنبش و بنیان‌های فلسفی و نظری آن می‌پردازد.

بخش دوم کاربردهای تخصصی دیالوگ فلسفی در آموزش فلسفه، اخلاق، فلسفه اخلاق و علوم را بررسی می‌کند.

بخش سوم به موضوعات نظری، مانند اهداف این روش با نظر به جست‌جوی حقیقت و معنا، و بحث درباره رمان‌ها یا داستان‌های کوتاه و ویژگی‌های‌شان می‌پردازد. 

بخش چهارم نحوه ‌ی اجرای این برنامه در سطح جهان را توضیح می‌دهد. و به تفاوت‌های فرهنگ، شیوه‌های حلقه‌ی کندوکاو و ضرورت جرح و تعدیل برنامه به جهت سازگاری با مسائل محلی می‌پردازد. 

بیست و یک مصاحبه شونده‌ی این مجموعه از ۱۲ کشور مختلف در شش قاره دنیا هستند. 

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول

دوره های هَمبازی مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول (کارگاه بازی مادر و کودک): اين کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند .شامل بازی های علمی، ریاضی، حرکتی، آمادگی خواندن و نوشتن، تمرکز، کارکردهای اجرایی مغز و بازی های رشدی هستند. بازی هایي شاد که یادگیری های فراوانی برای بچه ها به همراه دارد و آنها را برای رفتن به مدرسه آماده می کند. به علاوه فرصتی است که مامان ها تعداد بسیاری بازی یاد بگیرند که می توانند فرای ساعات کلاسی نیز آگاهانه با بچه ها بازی کنند. این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 5 تا 6 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 24 تیر 1399

زمان : سه شنبه ها _ ساعت 12 تا 12:50

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازی های بپر بپر

دوره های هَمبازی مجازی: بازی های بپر بپر (کارگاه بازی مادر و کودک): این کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند. شامل بازی های حرکتی مختلف هستند و برای تقویت مهارت های ورزشی، حرکتی ظریف و درشت، تمرکز و هوش فضایی بچه ها عالی هستند. به علاوه فرصتی است که مامان ها هم با بچه ها بازی و ورزش کنند.  این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 4 تا 7 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 22 تیر 1399

زمان : يکشنبه ها، ساعت 13 تا 13:30

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

جشن تيرگان ١٣٩٩ مجازى

هر سال جشن تیرگان را در خانه کتابدار باهم جشن می‌گرفتیم.  تصمیم گرفتیم امسال نیز مانند هرسال این جشن را با تغییرات کوچک برپا کنیم. به خانه‌های شما بیاییم و درباره تیرگان بیشتر بدانیم. "فرشته قبادی" عضو شورای کتاب کودک و کمیته ترویج خواندن که تسهیلگر جشن تیرگان بوده‌ است، روایتگر آن است. 

ضمنِ برپایی این جشن برای کودکان این سوال‌ها را با خودمان مرور می‌کنیم: چرا ایرانیان "جشن" را خلق کردند؟ آیا می‌خواستند قانع باشند و با شکرگزاری مشکلات را فراموش کنند؟ آیا می‌خواستند برای مشکلات، با روحیه‌ای تازه راه‌حل پیدا کنند؟ آیا اساسا تسلیم مشکلات بودند یا با آن‌ها می‌جنگیدند؟ آیا ... 

"جشن" امروز چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ ...

اخبار

تور روز احسان و نيكوكاري

تور روز احسان و نيكوكاري

به بهانه روز احسان و نیکوکاری و آغاز هفدهمین سال فعالیت خانه کتابدار، بعدازظهرِ هجدهمین روز از آخرین ماهِ این سال عجیب در مقابل کتابخانه و موزه ملی ملک جمع شدیم.

 خوش‌حال بودیم که همه سر ساعت اعلام شده، حاضر شدند. 

این بار سه توقف‌گاه داشتیم:

 کتابخانه و موزه ملی ملک،

 موزه مقدم، 

خانه کتابدار کودک و نوجوان.

به بهانه روز احسان و نیکوکاری و آغاز هفدهمین سال فعالیت خانه کتابدار، بعدازظهرِ هجدهمین روز از آخرین ماهِ این سال عجیب در مقابل کتابخانه و موزه ملی ملک جمع شدیم.

 خوش‌حال بودیم که همه سر ساعت اعلام شده، حاضر شدند. 

این بار سه توقف‌گاه داشتیم: کتابخانه و موزه ملی ملک، موزه مقدم، خانه کتابدار کودک و نوجوان.

 آقای پیمان سمندری کارشناس ارشد ایران شناسی (گرایش فرهنگ مردم و میراث فرهنگی) صمیمانه همراه‌ جمع بودند. این شد که در هر توقف از او خواستیم تا بیشتر برای‌مان بگوید:

توقف اول: “حاج حسین آقای ملک چرا کتابخانه، کلکسیون‌ها و زمین‌های خود را وقف کرده است؟ او چگونه وقف‌نامه‌ای نوشته که ثبت شده است؟ خانواده‌ی او چه نقشی در این وقف دارند؟”

توقف دوم: “خانم و آقای مقدم که بودند؟ چرا این خانه را با همه چیدمان و اشیاء و عتیقه‌های جمع‌آوری شده در آن به دانشگاه تهران اهدا کردند؟ موزه دانشگاهی یعنی چه؟”

و در توقف سوم رفتیم سراغ بانیان خانه کتابدار و پرسیدیم: “چرا تصمیم گرفتند خانه‌‌ی پدری را به کتابخانه تبدیل کنند؟ چرا در نام آن هر دو نقش کتابدار و مروج دیده می‌شود؟”

این سه توقف که هر کدام به داستان “بخشش” اشاره داشت، با یک پیاده‌روی نیم‌ساعته به هم متصل می‌شد. 

بخشی از آن در سکوت با هیاهوی ماشین‌ها، چرخ‌دستی‌ها، موتورها، و آدم‌هایی که مشغول کار بودند طی شد و بخشی دیگر در همراهیِ متفاوتِ دو‌به‌دو و کاغذهای باریکی که دور انگشت لوله شده بود، یا تا شده در جیب خفه شده بود، یا مدام رویش دست کشیده می‌شد و تایش صاف می‌شد، تا بالاخره برسد به مقصد و در بورد مخصوصش کوبیده شود. حتما سفیدی آن‌ها برای آنچه در ذهن‌ها می‌چرخید، کم بود …

در این اتصال کوتاه، هدایای کوچکی رد و بدل شد که هر کدام داستان خودش را دارد. هر هدیه‌ چرا به این جمع آمده بود، بخشنده چرا تصمیم گرفت آن را به کسی هدیه دهد و حالا بخشنده و گیرنده چه داستانی در سر می‌پرورانند …

پس از آن به رسم همیشه، به اعضایی که امسال بیشترین کارکرد را در کتابخانه داشتند، از سوی خانه کتابدار هدیه‌ای کوچک پیش‌کش شد.

اخبار مرتبط

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

در خبرنامه ما عضو شوید :
Loading