معرفى كتاب فلسفه براي كودكان و نوجوانان

معرفى كتاب فلسفه برای کودکان و نوجوانان "چشم‌اندازهای جهانی" ، ویراسته : سعید ناجی، رسنانی هاشم، ترجمه: حمیدرضا محمدی، نشر نی: مقالاتی که بنیانگذاران و پیشگامان برنامه‌ی "فلسفه برای کودکان" در سطح جهان نوشته‌اند، در این کتاب به صورت گفتگو و مصاحبه آماده شده است. 

بخش اول کتاب به خاستگاه این جنبش و بنیان‌های فلسفی و نظری آن می‌پردازد.

بخش دوم کاربردهای تخصصی دیالوگ فلسفی در آموزش فلسفه، اخلاق، فلسفه اخلاق و علوم را بررسی می‌کند.

بخش سوم به موضوعات نظری، مانند اهداف این روش با نظر به جست‌جوی حقیقت و معنا، و بحث درباره رمان‌ها یا داستان‌های کوتاه و ویژگی‌های‌شان می‌پردازد. 

بخش چهارم نحوه ‌ی اجرای این برنامه در سطح جهان را توضیح می‌دهد. و به تفاوت‌های فرهنگ، شیوه‌های حلقه‌ی کندوکاو و ضرورت جرح و تعدیل برنامه به جهت سازگاری با مسائل محلی می‌پردازد. 

بیست و یک مصاحبه شونده‌ی این مجموعه از ۱۲ کشور مختلف در شش قاره دنیا هستند. 

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول

دوره های هَمبازی مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول (کارگاه بازی مادر و کودک): اين کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند .شامل بازی های علمی، ریاضی، حرکتی، آمادگی خواندن و نوشتن، تمرکز، کارکردهای اجرایی مغز و بازی های رشدی هستند. بازی هایي شاد که یادگیری های فراوانی برای بچه ها به همراه دارد و آنها را برای رفتن به مدرسه آماده می کند. به علاوه فرصتی است که مامان ها تعداد بسیاری بازی یاد بگیرند که می توانند فرای ساعات کلاسی نیز آگاهانه با بچه ها بازی کنند. این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 5 تا 6 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 24 تیر 1399

زمان : سه شنبه ها _ ساعت 12 تا 12:50

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازی های بپر بپر

دوره های هَمبازی مجازی: بازی های بپر بپر (کارگاه بازی مادر و کودک): این کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند. شامل بازی های حرکتی مختلف هستند و برای تقویت مهارت های ورزشی، حرکتی ظریف و درشت، تمرکز و هوش فضایی بچه ها عالی هستند. به علاوه فرصتی است که مامان ها هم با بچه ها بازی و ورزش کنند.  این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 4 تا 7 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 22 تیر 1399

زمان : يکشنبه ها، ساعت 13 تا 13:30

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

جشن تيرگان ١٣٩٩ مجازى

هر سال جشن تیرگان را در خانه کتابدار باهم جشن می‌گرفتیم.  تصمیم گرفتیم امسال نیز مانند هرسال این جشن را با تغییرات کوچک برپا کنیم. به خانه‌های شما بیاییم و درباره تیرگان بیشتر بدانیم. "فرشته قبادی" عضو شورای کتاب کودک و کمیته ترویج خواندن که تسهیلگر جشن تیرگان بوده‌ است، روایتگر آن است. 

ضمنِ برپایی این جشن برای کودکان این سوال‌ها را با خودمان مرور می‌کنیم: چرا ایرانیان "جشن" را خلق کردند؟ آیا می‌خواستند قانع باشند و با شکرگزاری مشکلات را فراموش کنند؟ آیا می‌خواستند برای مشکلات، با روحیه‌ای تازه راه‌حل پیدا کنند؟ آیا اساسا تسلیم مشکلات بودند یا با آن‌ها می‌جنگیدند؟ آیا ... 

"جشن" امروز چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ ...

قصه های ترویج

ارائه گزارش طرح بامداد کتابخانه ها

ارائه گزارش طرح بامداد کتابخانه ها

قسمت اول: در این نشست،شهلا افتخاری-عضو شورای کتاب کودک و دبیر اجرایی طرح بامداد کتابخانه ها-با ارائه پیشینه ای از فعالیت های پنجاه ساله شورای کتاب در زمینه ترویج و تشویق فرهنگ کتابخوانی اظهار داشت:”تجهیز ۲۰ کتابخانه آموزشگاهی در جنوب تهران،به یاد و خاطر مرگ نابهنگام فرزند یکی از همکاران شورا در سال ۷۵؛باعث شد که توسعه کتابخانه ها در مناطق محروم یکی از فعالیت های مستمر شورا شود و اینبار با نام بامداد کتابخانه ها،۳۰ کتابخانه را تا سال ۹۲ تحت پوشش قرار دهد” به گفته دبیر اجرایی طرح بامداد کتابخانه ها:”به دلیل همسویی این فعالیت با اهداف خانه کتابدار،این طرح از سال ۹۳ از جمله طرح های ترویجی خانه محسوب شده و فعالیت می کند” شهلا افتخاری، هدف از این فعالیت ها را،”دسترسی به کتاب های با کیفیت برای کودکان و نوجوانان در مناطق محروم،پرورش مروجان کتابخوانی بومی،برگزاری انواع کارگاه ها،ایجاد علاقه به مطالعه،افزایش میزان مشارکت و مسئولیت پذیری کودکان و نوجوانان،بالا بردن توانایی ها و مهارت های مادران و…”عنوان کرد. دبیر اجرایی طرح بامداد کتابخانه با ارائه فهرستی از مکان ها و فعالیت های صورت گرفته در این طرح؛ به “طرح خانه به خانه کتاب در یکی از محله های شهرری”اشاره کرد و گفت:”این طرح گردهمایی ماهانه همسایگان و کودکان آنها بود که هر ماه در منزل یک خانواده و با حضور کارشناس طرح انجام می شد و با شاهنامه خوانی،اجرای نمایش و بلندخوانی همراه بود”. به گفته این عضو شورای کتاب:”طرح یادشده بصورت امانت دادن و تعویض خورجین های حاوی کتاب انجام شد و بحث و گفتگو درباره کتاب ها همراه با والدین نیز در دستور کار بود.”وی همچنین از تجهیز کتابخانه های برخی از سازمان ها و تشکل های مردم نهاد،همچون انجمن یاری بم و برگزاری کارگاه آشنایی با ادبیات کودک در آنجا سخن گفت. وی در ادامه،با اشاره به کتابخانه محلی و سیار “ساویسا مهوار”،گفت:”این کتابخانه به یاد پرواز نابهنگام همکار محبوب شورایی،ساویسا مهوار در  زادگاه وی یعنی صباشهر کرج دایر شد.” بر اساس این اظهارات”تجهیز کتابخانه دبیرستان صدف روستای رئیس آباد(سرباز)،کتابخانه های استان لرستان مثل کتابخانه روستای کله بان و کتابخانه شهید ناصری روستای مله بلوط از توابع چگینی نیز در زمره این فعالیت ها بوده اند”. شهلا افتخاری در فراز دیگری،به فعالیت طرح بامداد کتابخانه از سال ۹۲ پرداخت.بر این اساس یکی از طرح ها که با کمک و نظر دانش آموختگان مدرسه مهران انجام شد، تجهیز سه کتابخانه آموزشگاهی در منطقه سرباز بلوچستان در سال۹۴-۹۵ و سه کتابخانه آموزشگاهی در لرستان را شامل می شد”. به گفته شهلا افتخاری:” یک جلسه که با خانم ریگی، فرماندار قصرقند داشتیم که منجر به شکل گیری کتابخانه های سیار برای مناطق عشایر نشین شد”. به گفته وی:تجهیز کتابخانه دکتر صفا روستای جمیل آباد -با حمایت مالی فرزند دکتر صفا و آماده سازی کتابخانه های روستاهای آلمانه،گوشخانی،کانی چرمو در استان کردستان و همکاری با گروه ترویج شورای کتاب در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه و اجرای شب یلدا در این مناطق از دیگر فعالیت های طرح بامداد کتابخانه بوده است.
قسمت دوم: ناهید جباری-عضو شورای کتاب کودک و عضو شورای مدیریت طرح بامداد کتابخانه ها -در بدو سخنان خود با موضوع پروژه حمایتی ترویج خواندن IBBY، ضمن اشاره به اینکه “معمولا کودکان در پاسخ به این پرسش که چه کتابی را دوست دارید؟ بجای اینکه نام کتاب و یا نویسنده خاصی را بگویند،یک موضوع را مطرح می کنند”، اظهار داشت: “به همین دلیل تصمیم گرفتیم بر اساس همین علاقه عمل کنیم و سپس کتاب ها را با اصول علمی طبقه بندی کنیم. در ابتدا این کار مشکل به نظر می رسید ولی علی رغم دشواری ها، انجام دادیم و خوشبختانه بچه ها بخوبی این طبقه بندی را یاد گرفتند و این رویه بدل به یک روش ثابت شد. تمامی کتاب ها در تهران تهیه کردیم و در طبقه چهارم خانه کتابدار بسته بندی و سازمان دهی کردیم و به مناطقی که لازم بود ارسال شدند” به گفته این عضو شورای کتاب کودک: “آقای پیر محمد رئیسی،پدر معنوی عشایر منطقه و ساکن روستای فضل الهی با شناخت کامل منطقه و عشایر و همچنین بواسطه روح و شخصیت بزرگش مشکل گشای ما بود و از آنجا که در گذشته از شاگردان زنده یاد بهمن بیگی-آموزگار بزرگ عشایر-بود؛در این زمینه ها احساس دین به گردن داشت و کارهای شورا از طریق اعتبار و نفوذ ایشان انجام می شد”. ناهید جباری با ذکر خاطراتی از دشواری های فعالیت؛از تلاش و کوشش اهالی در مناطقی چون روستاهای داروکان، هیت، کورسر و…سخن گفت. او در بخشی از این خاطرات اظهار داشت:”در یکی از مدارس به دلیل کمبود جا قرار شد گوشه ای از دفتر مدیر مدرسه کتابخانه شود. ولی ما از بابت اینکه کودکان برای گرفتن کتاب راحت نخواهند بود، نگران بودیم. اما با پیدا کردن یک انباری کوچک در گوشه مدرسه تصمیم عوض شد و کارهای انجام شده در دفتر مدرسه را متوقف کرده و در انباری از سر گرفتیم”
قسمت سوم: “شکوه حاجی‌نصرالله، تسهیل گر طرح بامداد کتابخانه ها-طی سخنانی با اشاره به فعالیت های طرح بامداد کتابخانه ها در مناطق محروم، اظهار داشت: “بامداد کتابخانه، فقط کتابخانه راه اندازی نمی کند، بلکه برای معلمان کارگاه های آموزشی برگزار می کند تا مشخص شود چرا کودکان باید کتاب داستان بخوانند؟علاوه بر این کارگاه شناخت ادبیات کودک و انواع کتاب، شیوه های کتابخوانی و گفتگو درباره کتاب ها و انجام فعالیت های هنری مرتبط با کتاب مانند نقاشی و نمایش خلاق و ساخت کتاب و…را اجرا می کند و در مرحله بعدی در هر کلاس با حضور معلم برای دانش آموزان کتاب می خواند و آنها را تشویق به فعالیت های هنری مرتبط با کتاب می کند”. وی افزود: “بامداد کتابخانه در مناطق محروم فقط کتابخانه راه اندازی نمی کند،بلکه تسهیل گران خانه به خانه با مردم و اهالی صحبت می کنند و جامعه محلی را درگیر طرح می کنند. در این گفتگوها، تسهیل گر اشخاصی را از جامعه محلی انتخاب می کند که توانایی اداره کتابخانه را دارند و به تاثیر اجرای طرح بامداد در روستای خود باور دارند”. به گفته این تسهیل گر: “این طرح به پشتیبانی کتابخانه، با بازدید تسهیل گران طرح از کتابخانه و اجرای کارگاه های آموزشی برای معلمان و کارگاه های کتابخوانی همراه با فعالیت ها در کلاس ها برای دانش آموزان ادامه می یابد”. وی در ادامه سخنان خود به شرح فعالیت های صورت گرفته در روستاهای داروکان، هیت، محله کورسر و روستای هلنچکان در سیستان و بلوچستان پرداخت. فعالیت هایی که آنها را می توان اینچنین خلاصه بندی کرد:
✔️روستای داروکان شهرستان نیک شهر با جمعیت ۲۰۰۰ نفر و شامل ۳۰۱ خانواده
فعالیت ها:آموزش کتابداری، بلند خوانی کتاب “تخم پنگوئن امپراطور”، اجرای نمایش خلاق درباره کتاب خوانده شده، قصه گویی جمعی، بازی گروهی کودکان
✔️روستای هیت شهرستان قصرقند با جمعیت ۲۷۵۱ نفر و شامل ۵۷۰ خانواده
فعالیت ها:برگزاری کارگاه کتابداری و شیوه های بلندخوانی، برگزاری کارگاه شناخت ادبیات کودک و انواع ادبی برای معلمین و دانش آموزان دبیرستان راضیه روستای هیت، کارگاه آشنایی با منابع مرجع در همان دبیرستان، اجرای کار عملی با فرهنگنامه کودکان و نوجوانان، بلند خوانی کتاب “درخت بخشنده”
✔️محله کورسر در حاشیه قصر قند
فعالیت ها:اجرای کارگاه شناخت ادبیات کودک برای معلمان دبستان فاطمیه و عثمان، اجرای کارگاه بلند خوانی در دبستان فاطمیه برای معلمان و دانش آموزان و بر اساس قسمت هایی از کتاب های خوانده شده، نقاشی
✔️روستای هلنچکان شهرستان قصر قند
فعالیت ها:برگزاری کارگاه آشنایی با منابع مرجع و روش کار با فرهنگنامه کودکان و نوجوانان و تشکیل گروه های سه نفره دانش آموزان برای کار با فرهنگنامه، اجرای کارگاه بلند خوانی در دبیرستان امام علی(ع)
شکوه حاج نصرالله در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش مهم خانه کتابدار کودک و نوجوان، اظهار داشت:” از دل شورای کتاب کودک نهادهایی سر برآوردند. یکی از این نهاد ها خانه کتابدار کودک و نوجوان است که نه تنها خانه کتاب و ترویج کتابخوانی برای گروه های سنی مختلف است، بلکه، در این خانه آجر قرمزی، با مدیریت خانم ملیحه پیشداد به روی همگان باز است. به خاطر دارم در سال ۹۵ که تعاونی بانوان مهر در شبی سرد و بارانی گرفتار شده بود و جا و مکانی نداشت؛ تق تق به در این خانه کوفت و خانم پیشداد با مهر فراوان در را به روی بانوان مهرگشود. اینجا خانه کتاب، خانه کتابدار، خانه مروجان کتابخوانی، خانه تسهیل گران طرح بامداد کتابخانه ها،خانه بانوان و خود سرپرست و خانه امید ما است.”
موضوع پایانی نشست؛ گزارشی سفرنامه ای با عنوان “سفر یک هفته ای”(۱۷ تا ۲۳فروردین۹۷) با تسهیل گری شکوه حاجی نصرالله و فاطمه چایکار بود که توسط “فاطمه چایکار” مطرح شد:
فاطمه چایکار-عضو شورای مدیریت طرح بامداد کتابخانه ها-با اشاره به اینکه “ما در این سفر یک هفته ای با هماهنگی و مساعدت معتمد منطقه یعنی آقای رئیسی، در خانه های مردم بودیم و با آنها زندگی کردیم”، بیان داشت: “این مسئله باعث شد تا ما خیلی زود با شرایط محیطی آشنا شویم”. این عضو شورای کتاب کودک با ذکر اینکه “تعداد ۴۴ معلم، مدیر و راهبر آموزش و پرورش و ۵۵۰ دانش آموز در کارگاه آموزشی شرکت داشتند “افزود:”هدف ما ایجاد لذت مطالعه، علاقه مند کردن خواننده و در نهایت نهادینه کردن عادت به مطالعه بود و برای این منظور فعالیت هایی چون برگزاری کارگاه شیوه های عادت به مطالعه، بلندخوانی، بحث و گفتگو درباره کتاب، انواع بازی ها، اجرای نمایش خلاق و نمایش رادیویی، نقاشی انگشتی، طراحی با فوم، نقاشی با پاستل و کولاژ، ساختن ماسک و…را انجام دادیم”. او با بیان بخشی از خاطرات سفر گفت: “زمانی شنیدیم که در یکی از مدارس به منظور درآمدزایی برای استفاده از کتابخانه حق عضویت خواسته اند. بلافاصله خواهش کردیم که از این کار خودداری کنند”. وی همچنین با اشاره به برخی استقبال ها گفت:”در یکی از فعالیت ها با اصرار رابط آموزش و پرورش،یازده مدرسه از هفت روستا آمدند و در جلسه شرکت کردند” و در همین رابطه افزود:”زمانی که در منزل اهالی منطقه ساکن می شدیم برای کودکان صاحبخانه بلند خوانی می کردیم. ولی اندکی نمی گذشت که همسایه ها به همراه فرزندانشان به آنجا می آمدند و این کار را بصورت گروهی و جمعی انجام می دادیم”. فاطمه چایکار با اشاره به تاکید اجرای طرح کتابخوانی در تابستان گفت:”برای اولین باردر فصل تابستان درهای مدارس برای کتابخوانی باز شد ومعلمان اذعان داشتند که دوره های تابستانی بر روی خوانش و زبان فارسی بچه ها که دوزبانه هستند تاثیر مثبتی داشته است”. به گفته این تسهیل گر:”برخی از مدارس تحت پوشش طرح بامداد کتابخانه ها امسال زنگی تحت عنوان زنگ کتابخوانی در تمام پایه ها اجرا می کنند.”

اخبار مرتبط

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

در خبرنامه ما عضو شوید :
Loading